خبرنگاران آب سد قزل داش راز و جرگلان رها شد

به گزارش عکس پارسی، بجنورد- خبرنگاران- رهاسازی آب مخزن سد قزل داش در شهرستان راز و جرگلان، شنبه شب - امشب - از سر گرفته شد.

خبرنگاران آب سد قزل داش راز و جرگلان رها شد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی به خبرنگار خبرنگاران گفت: رهایی آب این سد، به منظور ظرفیت سازی برای مهار سیلاب های احتمالی ناشی از بارندگی های بهاری، انجام می گردد.

وحید واسطه اضافه نمود: با رهاسازی آب و خارج شدن رسوب، کیفیت آب مخزن سد نیز ارتقا می یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مخزن سد قزل داش 7.5 میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد که حدود 60 درصد مخزن آن پر است، اعلام کرد: رها کردن آب سد قزل داش از ساعت 22 امشب، در ادامه رهاسازی ها، شروع شده که تا ساعت 6 صبح فردا ادامه دارد و در این مرحله بخشی از آب سد، با دبی متوسط چهار تا پنج متر مکعب بر ثانیه خارج می گردد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: سد قزلداش با 12.24 میلیون مترمکعب ظرفیت با هدف تامین آب شرب و کشاورزی ساخته شده است.

شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی به ساکنان و مسافران حاشیه رودخانه چندیر هشدار داده است که برای پیشگیری از بروز حوادث، از نزدیک شدن به حاشیه این رودخانه خودداری نمایند و رفت و آمد در این مناطق را در این مدت به حداقل برسانند.

سد قزل داش، که تیرماه سال 98 افتتاح شد، از نوع خاکی با هسته رسی با حجم 12.24 میلیون مترمکعب است که با توسعه و بهبود کشاورزی در منطقه، در مجموع آب 560 هکتار از اراضی پایاب سد را تامین می نماید.

سد و شبکه آبیاری قزل داش با اعتباری بالغ بر هزار و 440 میلیارد ریال در یکی از نقاط محروم مرزی خراسان شمالی ساخته شده که از جمله اهداف احداث این سد می توان به تأمین آب شرب روستایی برای 30 روستای منطقه با جمعیت 21 هزار نفر در قالب آبرسانی به مجتمع های روستایی منطقه اشاره نمود.

یکی دیگر از اهداف احداث این سد مدیریت سیلاب ها در پایین دست آن بود، به طوری که این سازه موجب کنترل سیلاب های فروردین ماه پارسال شده و از بروز خسارت به اراضی و روستاهای پایاب سد جلوگیری کرد.

بارش باران که از عصر روز شنبه خراسان شمالی را فراگرفته بود تا لحظه مخابره این خبر ادامه دارد.

اداره کل هواشناسی خراسان شمالی نسبت به وقوع سیل در بعضی مناطق این استان هشدار داده و از مردم خواسته است تا دوشنبه این هفته در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها اتراق ننمایند.

بر اساس پیش بینی این اداره فعالیت سامانه ای بارشی که شنبه شب استان را فراگرفته تا دوشنبه ادامه داشته و بیشتر نقاط استان بویژه نیمه شرقی، جنوب شرق و بخش هایی از مرکز استان را تحت تاثیر قرار داده و موجب آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها، کاهش محسوس 8 تا 10 درجه ای دما در روز یکشنبه تا صبح دوشنبه خواهد شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 888

به "خبرنگاران آب سد قزل داش راز و جرگلان رها شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آب سد قزل داش راز و جرگلان رها شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید