عضو کنگره ایرانیان کانادا: احتمال بازگرداندن خاوری به ایران کم است

به گزارش عکس پارسی، بیژن احمدی عضو هیات مدیره کنگره ایرانیان کانادا در گفت و گو با یورونیوز، احتمال بازگردانده شدن محمودرضا خاوری مدیرعامل پیشین بانک ملی را به ایران به علت نبود روابط دیپلماتیک و قرارداد استرداد مجرمین میان 2 کشور، اندک ارزیابی کرد.

عضو کنگره ایرانیان کانادا: احتمال بازگرداندن خاوری به ایران کم است

از سفر با تور کانادا لذت ببرید.

به گزارش یورونیوز؛ احمدی در باره علت اینکه قوانین کانادا اجازه استرداد خاوری به ایران را نمی دهد، گفت: در بعضی ملاقات ها با مقام های کانادایی در زمان دولت جاستین ترودو، پیش از اینکه حکم خاوری قطعی گردد، آنها اعلام کردند که کانادا فرد متهم را به کشوری که در آن حکم اعدام اجرا گردد، باز نمی گرداند. در حال حاضر قرارداد استرداد مجرمان در ایران و کانادا هم وجود ندارد و نبود رابطه دیپلماتیک هرگونه مذاکره دیپلماتیک را در خصوص چنین پروندهایی سخت و غیرممکن می نماید.

وی اضافه کرد: کنگره ایرانیان کانادا در پی مطرح شدن اتهام اختلاس مرجان شیخ الاسلامی در ایران و سرمایه گذاری هایش در کانادا و اختلاس سه هزار میلیاردتومانی خاوری، تومار آنلاینی به راه انداخته و از مردم خواسته با امضای آن، اعتراض خود را به حضور مفسدان اقتصادی در کانادا به گوش مقامات دولت این کشور برسانند.

احمدی با طرح ابعاد تازه ای از پیگیری های انجام شده در خصوص پرونده خاوری، گفت که این نهاد مدنی، در حال رایزنی با چند وکیل متخصص است که در صورت اقدام نکردن دولت کانادا در این زمینه، به وسیله آنان این پرونده را پیگیری کند. کنگره ایرانیان کانادا در مکاتبه و ملاقات های مختلفی که با مقام های دولت کانادا داشته، خواهان استرداد خاوری به ایران برای گذراندن دوره محکومیتش و اجرای عدالت درباره پرونده ایشان شده است. حکم کنونی برای پرونده خاوری اختلاس است که شامل 30 سال زندان می گردد. اگر هم قوانین کانادا اجازه استرداد ایشان به ایران را نمی دهد پرونده ایشان در کانادا توسط دادگستری این کشور رسیدگی گردد. متاسفانه از سال 2011 و 2012 که پرونده ایشان بسیار مطرح بود، هم با دولت محافظه کار استیون جوزف هارپر و هم با دولت لیبرال جاستین ترودو این مساله را مطرح کردیم اما تا کنون دولت جوابگو نبوده است. حتی بعد از اینکه خاوری حکم زندان گرفت هم دوباره این ماجرا را گوشزد کردیم و متاسفانه تا این لحظه نتیجه ای از پیگیری ها نگرفته ایم.

وی اضافه کرد: با مطرح شدن پرونده مرجان شیخ الاسلامی آل آقا این فرصت به وجود آمده که به وسیله فشار افکار عمومی بتوانیم به دولت کانادا متذکر شویم که دولت، دادگستری و مقام های امنیتی و قضایی کانادا اقدام لازم برای جلوگیری از ورود محکومان به فساد اقتصادی به کانادا بنمایند و از سرمایه گذاری چنین افرادی چه از ایران و چه از سایر کشورها در خاک کانادا جلوگیری نمایند.

احمدی با اشاره به برخورد دوگانه دولت کانادا با ایرانیان گفت: بسیاری از شهروندان ایرانی-کانادایی در روند مهاجرت، تمدید ویزا، دریافت ویزا و تمدید کارت های مربوطه با مسائل فراوانی روبه رو بودند. در بعضی مواقع حساب بانکی دانشجویان ایرانی که در کانادا هستند با داشتن تنها چند صد دلار به خاطر تحریم ها مسدود شده است. چگونه ایرانیان با مقدار کمی پول در حساب بانکی یا برای دریافت مهاجرت و دریافت ویزا با موانع بسیاری روبرو اند اما افرادی مانند خاوری یا متهمی مانند مرجان شیخ الاسلامی، میلیون ها دلار، آنطور که از سرمایه گذاری آنها تعیین است، وارد خاک کانادا نموده اند بدون آنکه مسئله ای برای آنها به وجود آید.

وی اضافه کرد: دولت کانادا باید در برابر این مساله بایستد. همیشه دولت کانادا این را مطرح نموده که به قوانین جهانی برای مبارزه با پولشویی و فساد اقتصادی پایبند است و این هم باید بخشی از اقدام های دولت کانادا باشد.

کنگره ایرانیان کانادا یک سازمان غیرانتفاعی و مردم نهاد است، ما توان اجرایی نداریم بلکه می توانیم با فشار افکار عمومی و فشار رسانه ها و اقدامات جامعه مدنی، خواست جامعه ایرانیان در کانادا را با مقام های دولتی و نمایندگان مجلس از احزاب گوگانون مطرح کنیم. ما خواهان رسیدگی دولت و نهادهای مربوطه به این مساله هستیم.

به گفته احمدی، ما در حال مکاتبه و مشورت با چند وکیل متخصص در این زمینه هستیم تا اگر دولت نخواهد در این زمینه جوابگو باشد ببینیم چطور می توانیم اقدام قانونی مورد احتیاج را انجام دهیم. اما به هر شکل در حال حاضر تقاضای ما این است که ایرانیان به صفحه کنگره ایرانیان کانادا بروند و این طومار را مطالعه و در صورت تمایل امضا نمایند. هرچند تعداد امضاها بیشتر باشد ما بهتر می توانیم خواست جامعه ایرانی در کانادا را پیگیری کنیم. ما به دنبال این هستیم تا به دولت کانادا نشان دهیم افرادی که در ایران فساد اقتصادی می نمایند و پول مردم ایران را به سرقت می برند، جایی در کانادا ندارند.

خاوری چندی پیش در دادگاه ایران محاکمه غیابی و به 30 سال زندان و پرداخت سه میلیون دلار جریمه محکوم شده است.

منبع: انتخاب
انتشار: 21 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 445

به "عضو کنگره ایرانیان کانادا: احتمال بازگرداندن خاوری به ایران کم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عضو کنگره ایرانیان کانادا: احتمال بازگرداندن خاوری به ایران کم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید