فرانسه مدعی پایبندی کامل به برجام شد

به گزارش عکس پارسی، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه مدعی شد کشورش کاملاً به توافق هسته ای موسوم به برجام پایبند است و این توافق را بخشی ضروری از ساختار منع اشاعه سلاح های هسته ای ضروری می داند.

فرانسه مدعی پایبندی کامل به برجام شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از شبکه خبری الجزیره، اگنس ون در مول سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه در یک نشست خبری مدعی شد که کشورش همچنان به طور کامل به توافق هسته ای موسوم به برجام پایبند است.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه که کشورش در کنار دیگر کشورهای اروپایی عضو برجام نتوانسته یا نخواسته اند که تعهدات خود ذیل این توافق چندجانبه را انجام دهند، در مصاحبه با خبرنگاران مدعی شد: ما به این توافق که بخشی ضروری از ساختار جهانی منع اشاعه [سلاح های کشتار جمعی] است، پایبند خواهیم ماند. این توافق تنها راه ممکن برای تضمین صلح آمیز ماندن برنامه هسته ای ایران است.

این مقام فرانسوی در ادامه خواهان همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی شد و از عمل نکردن ایران به تعهدات هسته ای خود انتقاد کرد. این در حالی است که ایران سال گذشته در پاسخ به بی اعتنایی کشورهای اروپایی به انجام تعهداتشان ذیل برجام تصمیم به تعدیل مرحله به مرحله تعهدات خود ذیل برجام گرفت.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 در واکنش به کوتاهی کشورهای اروپایی در اجرای وعده هایشان، در بیانیه ای اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح شده خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، بعضی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد نمود.

پس از آن ایران طی 5 مرحله با فواصل 60روزه اقدام به کاهش تعهدات هسته ای خود ذیل برجام کرد و بین این مراحل به طرف های اروپایی اظهار داشت که اگر آنها به تعهدات خود ذیل برجام عمل نمایند، ایران آمادگی دارد که برای بازگشت به تعهدات هسته ای خود ذیل برجام با آنها مذاکره کند.

در پی تداوم بی اعتنایی طرف های اروپایی برجام به تعهدات خود ذیل این توافق چندجانبه، جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه 15 دی ماه 1398 در بیانیه ای اظهار داشت که در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژها را کنار می گذارد، بدین ترتیب برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) روبرو نیست و من بعد برنامه هسته ای ایران صرفاً بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

در این بیانیه نیز تأکید شد که که همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همچون گذشته ادامه خواهد یافت و در صورت برطرف تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1002

به "فرانسه مدعی پایبندی کامل به برجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرانسه مدعی پایبندی کامل به برجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید