واکنش طرف های اروپایی برجام به راه اندازی زنجیره IR-6 در نطنز

به گزارش عکس پارسی، اقدام ایران در راه اندازی یک زنجیره 30تایی ماشین های سانتریفیوژ IR-6 در تأسیسات نطنز واکنش طرف های اروپایی برجام را در پی داشته است.

واکنش طرف های اروپایی برجام به راه اندازی زنجیره IR-6 در نطنز

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، کمیسیون اروپا بازوی اجرایی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در واکنش به راه اندازی زنجیره 30تایی ماشین های سانتریفیوژ IR-6 در مجتمع غنی سازی نطنز، از ایران خواست که در این تصمیم خود بازنگری کند.

کمیسیون اروپا طی بیانیه ای در این خصوص گفت: ما از ایران می خواهیم که در تصمیم خود برای راه اندازی سانتریفیوژها بازنگری کند و به مفاد توافق هسته ای [برجام] پایبند باشد.

در ادامه ماجا کوسیانچیچ سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت: ما همچنان از ایران می خواهیم که چنین گام هایی را بی درنگ به عقب بازگرداند و از انجام اقدامات دیگری که موجب تضعیف برجام می گردد، بپرهیزد.

وی اضافه کرد: ما همیشه گفته ایم که اجرای تعهداتمان در توافق هسته ای به پایبندی کامل ایران به این توافق بستگی دارد.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان که کشورش یکی از طرف های اروپایی توافق هسته ای سال 2015 موسوم به برجام محسوب می گردد نیز در واکنش به اقدام اخیر ایران گفت: از نظر ما قابل قبول نیست که ایران به توافق هسته ای پایبند نباشد. راه اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته کل توافق هسته ای را به خطر می اندازد.

طرف های اروپایی برجام در حالی ایران را به نقض تعهداتش در برجام متهم می نماید که پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های یکجانبه این کشور علیه ایران صرفاً به دادن وعده و وعید اکتفا نموده و گام محسوسی در راستای تأمین منافع مشروع ایران طبق برجام برنداشته اند.

ایران که پیش از این در پاسخ به بدعهدی طرف های اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان طی سه مرحله اقدام به کاهش تعهدات هسته ای خود نموده، آماده است تا به زودی شروع گام چهارم از کاهش تعهدات هسته ای خود را نیز اعلام کند.

امروز دوشنبه علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه بازدید خود از مجتمع غنی سازی نطنز به خبرنگارن گفت: امروز ما شاهد راه اندازی زنجیره 30تایی ماشین های سانتریفیوژ IR6 هستیم، البته بنده بعداً درباره این موضوع توضیح خواهم داد چون مسائل بیش از این حرفها است.

مقامات ایران بارها تأکید نموده اند که روند کاهش تعهدات هسته ای ایران تا زمانی که طرف های دیگر برجام به تعهدات خود در قبال ایران ذیل این توافق چندجانبه عمل نکنند، ادامه خواهد یافت.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 آذر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 479

به "واکنش طرف های اروپایی برجام به راه اندازی زنجیره IR-6 در نطنز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش طرف های اروپایی برجام به راه اندازی زنجیره IR-6 در نطنز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید