لزوم صیانت مردم از پل باستانی دزفول، خیران به بازسازی پل ورود نمایند

به گزارش عکس پارسی، به گزارش خبرنگاران، حجت اله آریایی نیا روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: فعالیت های اداره میراث فرهنگی دزفول با توجه به ظرفیت های این شهرستان در زمینه آثار تاریخی و پتانسیل های گردشگری و صنایع دستی بسیار گسترده است اما با این وجود، این اداره همواره از کمبود اعتبارات و امکانات رنج می برد.

لزوم صیانت مردم از پل باستانی دزفول، خیران به بازسازی پل ورود نمایند

وی با بیان اینکه دزفول از بیشترین میزان جذب گردشگر و سرمایه گذاری نسبت به سایر شهرستان های استان برخوردار است، اضافه نمود: سال گذشته 25 مسیر گردشگری در خوزستان تعریف شد که از این تعداد، 12 مسیرگردشگری به دزفول تعلق داشت.

آریایی نیا با اشاره به وجود 12 آژانس گردشگری در دزفول گفت: این آژانس ها همگی با مجوز و نظارت میراث فرهنگی در حال فعالیت هستند و در طول سال تورهای گردشگری بسیار متعددی را در مکان های بکر و طبیعی دزفول برگزار می نمایند. از سویی عده ای نیز وجود دارند که از گذشته تاکنون بدون اخذ مجوز اقدام به پریایی تور می نمایند که خوشبختانه اداره میراث فرهنگی برخورد جدی با این تورهای غیرمجاز را در دستور کارقرار داده به گونه ای که با کاهش محسوس این تورها روبرو گردیده ایم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول در ادامه با بیان اینکه در گذشته 111 رشته صنایع دستی در این شهرستان فعال بوده است، گفت: متاسفانه عدم حمایت از صنعتگران موجب منسوخ شدن بسیاری از این رشته ها گردیده به گونه ای که در حال حاضر صرفا 11 رشته صنایع دستی از جمله خراطی، کپوبافی، مسگری، آهنگری، جاجیم بافی، لنگ بافی و نمدمالی در این شهرستان فعال هستند.

آریایی نیا اضافه نمود: از ابتدای امسال تعداد 39 نفر از صنعتگران واجد شرایط برای اخذ وام در راستای احداث کارگاه صنایع دستی مجوزات لازم را دریافت و به بانک های عامل معرفی گردیده اند که تعدادی از این افراد وام های خود را دریافت و مابقی در مرحله پرداخت هستند.

آریایی نیا همچنین از تشکیل پرونده وام مشاغل خانگی برای 34 نفر دیگر از صنعتگران اطلاع داد و اضافه نمود: مدارک این افراد به سازمان میراث فرهنگی استان ارسال گردیده است. برای تعداد 10 صنعتگر دیگر در راستای ارائه وام احداث کارگاه تشکیل پرونده داده گردیده که باید این پرونده ها ابتدا در کمیته فنی شورای اشتغال شهرستان مطرح و پس از تایید وارد فاز بعدی دریافت این وام ها شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان در ادامه با بیان اینکه حدود 800 باغ مرکبات در دزفول وجود دارد که 300 باغ از این تعداد، قابلیت جذب گردشگر دارند، بیان کرد: این باغ ها با توجه به امکانات بین پنج تا 30 میلیون ریال در روز اجاره داده می شوند ضمن اینکه به تمام این باغ ها هشدار داده ایم برای جلوگیری از آسیب به آب های زیرزمینی استخر این باغ ها باید به پمپ های تصفیه آب مجهز باشند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: 60 پروانه گردشگری با هدف جذب گردشگر برای باغ های مرکبات دزفول صادر گردیده و 45 درخواست دیگر در دست آنالیز است.

آریایی نیا با اشاره به بافت تاریخی دزفول گفت: 240 هکتار بافت آجری در دزفول وجود دارد که 80 هزار نفر در این بافت ساکن هستند، ما همواره بامشکلاتی نظیر عدم رعایت نظافت در محله های بافت، مدرن سازی و استفاده از مصالح نامرتبط با نمای بافت از سوی ساکنان آن روبرو هستیم که متاسفانه به رغم قوانین میراث فرهنگی و برخورد های متعدد یگان حفاظت اما عده ای از ساکنان بی توجه به لزوم حفظ و نگهداری از این گنجینه تاریخی که هویت دزفول محسوب می گردد همچنان به اقدامات غیرقانونی خود ادامه می دهند.

وی به شروع مرمت خانه جوکار، خانه عباس پربر، خانه زراعت، آسیاب های آبی و آرامگاه یعقوب لیث در امسال اشاره نمود و اضافه نمود: برای هرکدام از این بناهای تاریخی حداقل 800 میلیون ریال اعتبار تخصیص داده گردیده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول به وضعیت پل ساسانی دزفول اشاره نمود و گفت: این پل با 1700 سال سابقه نیاز به نگهداری و مرمت سالانه بیشتری دارد و سایر نهادها و خیران باید به این موضوع ورود نمایند.

وی وجود الحاقات پل قدیم را یکی از دلایل ضربه و فرسایش آن دانست و گفت: تعدادی که نسبت به دیوارنویسی بر روی پل اقدام کردند به مراجع قضایی معرفی ولی همه شهروندان باید پل قدیم را میراث خود دانسته و در حفظ آن کوشا باشند.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دزفول بابیان اینکه سالانه اعتباراتی برای مرمت این پل اختصاص داده می گردد، توضیح داد: بااین وجود اعتبارات مذکور کفاف نمی دهد و ضروری است تاخیرین و سایرنهادها نیز در امر بازسازی و نگهداری از این سرمایه ارزشمند ملی ورود نمایند چرا که پل قدیم دزفول متعلق به تمام مردم است و نباید دغدغه این اداره استقرار نگهبان 24 ساعته درکنار پل باشد تا فردی بر دیواره این پل که نماد شهر است یادگاری بنویسد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 23

به "لزوم صیانت مردم از پل باستانی دزفول، خیران به بازسازی پل ورود نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم صیانت مردم از پل باستانی دزفول، خیران به بازسازی پل ورود نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید