پیام دو مدیر در شروع جشنواره تئاتر عروسکی

به گزارش عکس پارسی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل هنرهای نمایشی در آستانه برگزاری هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک، پیامی را درباره این رویداد هنری منتشر کرد.

پیام دو مدیر در شروع جشنواره تئاتر عروسکی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد خبری هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک ـ متن پیام سید مجتبی حسینی ـ معاون هنری ـ به توضیح زیر است:

جز آدمی کیست که دست ساخته ای برآورد به هنر، از سنگ و چوب و برگ و دانه و به قوت خیال با او سخن بگوید و از او بشنود؟ جز آدمی کیست که بتواند از تخیل و تجسم، همدمی بسازد برای خود، قصه ببافد و رویا بپردازد تا به شادی و اندوه گواهی داشته باشد، گواهی صادق و صامت!

عروسک کرشمه کاری انسان است. پدیده ای که شکل و شمایلش، قامت و کالبدش، جنس و ابزار ساخته شدنش، نه کتابکه کتابخانه ای است از طرایف و تجربه ها ...هم از تاریخ دلالت دارد و هم جغرافیا، هم از طبیعت و هم از طبع سازندگانش.

کم نیستند گزارش های باستان شناسان و تاریخ دانان که از عروسکی گِلین، حکایت ها باز گفته اند.عروسک هایی که نه از پس زمان، که در زمان رواج نیز نقش ها بر عهده می گرفتند و بسا که قصه های زندگی را، مادران از زبان بی زبانی عروسک ها در گوشِ جان فرزند می خواندند.قصه های دوستی و مدارا، قصه های امید و زندگی، قصه های صبر و ظفر.

عروسک با چنین ظرافت و ظرفیتی وقتی با تئاتر که هنر زندگی و مصاحبه است، در می آمیزد بوالعجبی می گردد دلپذیر و خواستنی. فراوانی نمایش های عروسکی در تاریخ و جای جای ایران عزیز از یک سو و خلاقیت چشمگیر و تحسین­ برانگیز استادان بزرگ و هنرمندان جوان و توانمند امروز و آفرینش آثار ماندگار از دیگر سو، گواه روشنی است بر ارزش تئاتر عروسکی و توانایی کم نظیر این قالب در ارتباط با مخاطب.

جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک رویدادی به درستی مبارک است که صندلی و اهمیت نمایش عروسکی را در رنگین کمان هنرها نشان می دهد و تمامی علاقمندان هنر را برای اهتمام در امتداد و تقویت آن، همراه و همدل می نماید.

به سهم خود سعی هنرمندان تئاتر عروسکی ایران را می ستایم و کوشش خالصانه دست اندرکاران را به ویژه هنرمند نامدار سرکار خانم برومند، دبیر دانای هفدهمین دوره و همکارانم در اداره کل هنرهای نمایشی و دبیرخانه جشنواره را ارج می نهم و روزهای شاد و شکوهمندی را برای ایران اسلامی آرزو می­کنم.

صدای مبارکِ یک دوست می آید

همچنین شهرام کرمی ـ مدیر اداره کل هنرهای نمایشی ـ در آستانه شروع به کار هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک پیامی را درباره این جشنواره منتشر کرد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد خبری هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک، این مدیر هنری در پیام خود نوشته است:

صدای یک دوست می آید. این بار مهمان دنیای راز و رمز و زیبایی نمایش عروسکی گردیده ایم که پر از عشق و زیبایی است. جادوی حضور همیشه این موجود خیال انگیز حس شور و رویا و بازی دارد و البته گاهی صفات مرموز و پرابهام که این اسرار همیشه عروسک است. ماسک و نخ و سایه و دست یک همزاد دیرین بوده اند که اندیشه و باور انسان را بر صحنه تجلی نمایند. دنیای صحنه بدون این ابزار امکان وجود نداشت. عروسک نقش زنده شدن خیال دارد برای نشان دادن فکر و احتیاج انسان تا عمل و اراده او را بر صحنه زنده کند. آفرینش عروسک و جان بخشی به آن راز بزرگ صحنه است.

این بار که با همت و کوشش گروه زیادی از هنرمندان عروسکی به دیدار موجودات خیال انگیز دعوت گردیده ایم ضمن قدردانی از این خانواده پرکوشش با نگاه دیگری از این دوست استقبال خواهیم کرد. عروسک ها ما را صدا می­زنند تا شوق و جادوی حیات را با ما قسمت نمایند. جهان صحنه با حضور این فرزندان راستین هنر از گذشته تا امروز همیشه درخشان و پرافتخار خواهد بود. شور و شوق این صحنه را مدیون شما نمایشگران عروسکی هستیم که لحظات جاودان و مبارک را در هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی رقم خواهید زد. صدای مبارکِ یک دوست می آید....!

هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهد شد.

شادپیمایی این دوره از جشنواره روز چهارشنبه 31 مرداد ماه از ساعت 17 تا 20 در مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد (بوستان آب و آتش) برگزار می گردد و همه افراد و خانواده ها از طیف های مختلف برای حضور در این جشن شادی دعوت گردیده اند. تنها شرط حضور در این جشن، همراه داشتن عروسک است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 17

به "پیام دو مدیر در شروع جشنواره تئاتر عروسکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیام دو مدیر در شروع جشنواره تئاتر عروسکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید