سیر تا پیاز خلافی خودرو، جریمه شدن به چند طریق انجام می شود؟

به گزارش عکس پارسی، با مطالعه این گزارش می توانید از تمام جوانب خلافی خودرو مطلع شوید.

سیر تا پیاز خلافی خودرو، جریمه شدن به چند طریق انجام می شود؟

به گزارش خبرنگار ، صحبت از خلافی خودرو که می شود همان لحظه در ذهنمان جرقه ای به نام جریمه می خورد، واژه ای ناخوشایند که هر فردی تا به امروز تجربه آن را داشته است.

تجربه ای که شاید جالب باشد بدانید برای خود داستان های زیادی دارد و تنها در یک کلمه خلاصه نمی شود و می توان آن را از گونه های مختلف مورد بررسی قرار داد.

در مرحله اول، باید بدانیم که جریمه انواع مختلفی دارد که می توان به جریمه مادی، توقیف خودرو و نمره منفی اشاره کرد، در مورد جریمه مادی نوع خلاف راننده را در جدول نوع جریمه و مبلغ آن را در دسته قبض یادداشت می کنند و برای هر نوع خلاف مبلغ تعیینی در نظر گرفته شده است.

همچنین کنندگان شورای اسلامی مبالغ جریمه را تعیین کرده و اعلام می کنند؛ در مورد دوم یعنی توقیف خودرو، افسر پلیس بر اساس نوع خلافی که راننده مرتکب می شود، خودرو او را برای مدتی تعیین توقیف می ­کند و اما در بخش نمره منفی هم بر اساس نوع خلاف به فرد نمره منفی داده می ­شود که افسر این نمره منفی را در قبض جریمه اعمال می ­کند و مجموع این نمرات منفی می تواند حتی به ابطال گواهینامه شخص خاطی منجر شود.

بر اساس آمار اخیر، صدور جریمه ­های رانندگی معمولا به 5 روش انجام می شد که می توان روش دوبرگی، تسلیمی، الصاقی، خودداری و ثبت تخلف با دوربین را ذکر کرد، در روش دو برگی وسیله نقلیه را نمی ­توان متوقف کرد اما تعیینات راننده تکمیل می­ شود و مامور برگه اخطاریه جریمه را از قبض جریمه جدا نمی­ کند، در روش تسلیمی مدارک از طریق پلیس از راننده متخلف که در محل حضور دارد گرفته شده، سپس با پر کردن قبض اخطاریه، جریمه به راننده تحویل داده می ­شود که این قبض شامل تعیینات راننده متخلف و تعیینات گواهینامه، تعیینات وسیله نقلیه شامل رنگ و شماره پلاک انتظامی، نوع و محل تخلف، تاریخ و زمان تخلف و تعیینات افسر مربوط با قید کد است.

افزون بر این، مورد الصاقی به این صورت است که قبض اخطار برای وسیله نقلیه متوقف شده صادر شده و در آن تمامی موارد بالا به جز تعیینات راننده تکمیل شده و از طریق نقلیه الصاق می ­شود، روش خودداری هم دو صورت دارد در حالت اول صدور قبض جریمه همچون روش تسلیمی است، اما راننده به دلیل اعتراض یا عصبانیت، از گرفتن آن امتناع می­ کند در حالت دوم راننده متخلف به ایست پلیس توجهی نکرده، نمی­ ایستد و متواری می ­شود؛ اما مورد آخر یعنی ثبت تخلف با دوربین هم که از نامش تعیین است، از طریق دوربین ، تخلف راننده وسیله نقلیه ثبت شده و از طریق مرکز ثبت تخلفات رانندگی برای او قبض صادر می­ شود.

در ادامه این سوال مطرح می شود که چگونه می توانیم جرایم خودمان را مشاهده کنیم و آنها را استعلام بگیریم، شما از طریق سایت پلیس راهور به راحتی می توانید از خلافی خودروتان آگاه شوید، کافی است با در دست داشتن شماره مندرج روی کارت ماشین به بخش گرفتن خلافی در سایت پلیس راهور به آدرس www.Rahvar120.ir مراجعه کنید، اما این تنها روش نیست و دو روش دیگر وجود دارد؛ یکی دیگر از موارد پیامک است، شماره پیامک خلافی خودرو از یک شماره به سه شماره افزایش یافته ­است. برای استعلام خلافی کد هفده رقمی VIN موجود بر روی سند یا کارت ماشین را به یکی از سه شماره­ 1101202020، 30005151 و 110005151 ارسال کنید.

همچنین شهروندان می توانند با شماره گیری 88288888 از اندازه جرائم و یا عدم خلافی خودروی خود آگاه شوند. سامانه­ تلفن گویای پلیس راهور ناجا اطلاعات کافی درباره­ آگاهی از شرایط تخلفات رانندگی، صدور گواهینامه، کارت خودرو، نشانی هیات های رسیدگی به تخلفات در شهر تهران، نشانی مراکز تعویض پلاک، لیست آموزشگاه های دریافت گواهینامه موتورسیکلت و هم مدارک احراز سکونت به منظور دریافت کارت خودرو، به شهروندان ارائه می­ دهد.

اگر برای خلافی خودروتان، اعتراضی هم دارید باید قبل از مراجعه مدارکی مانند اصل کارت شناسایی و اصل سند مالکیت خودرو، تکمیل فرم درخواست و کارت شناسائی معتبر مالک وسیله نقلیه یا وکیل قانونی آن را به همراه داشته باشید؛ طبق گفته های پلیس راهور، بیشترین ثبت تخلفات مربوط به عدم بستن کمربند ایمنی، توقف در محل ممنوع، پارک دوبل و سرعت غیرمجاز است اما به راحتی می توان مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کرد تا حتی محبور به استعلام خلافی خودرو هم نباشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1720

به "سیر تا پیاز خلافی خودرو، جریمه شدن به چند طریق انجام می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیر تا پیاز خلافی خودرو، جریمه شدن به چند طریق انجام می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید