فرزندم! اعتیاد از میان 2 انگشت آغاز می گردد

به گزارش عکس پارسی، بسیاری از نوجوانان بر این باورند که سیگار کشیدن تفننی اعتیاد ایجاد نمی کند و اگر هم به طور منظم سیگار مصرف نمایند، هر زمان اراده نمایند، آن را کنار می گذارند. نوجوانان باید بدانند با مصرف تنها پنج پاکت سیگار به این ماده اعتیاد پیدا می نمایند.

فرزندم! اعتیاد از میان 2 انگشت آغاز می گردد

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، بسیاری از نوجوانان بر این باورند که سیگار کشیدن تفننی اعتیاد ایجاد نمی نماید و اگر هم به طور منظم سیگار مصرف نمایند، هر زمان اراده نمایند، آن را کنار می گذارند. نوجوانان باید بدانند با مصرف تنها پنج پاکت سیگار به این ماده اعتیاد پیدا می نمایند. بیشتر افراد سیگاری بزرگسال از سن نوجوانی مصرف خود را آغاز کردند. هنگامی که به قلاب دخانیات گیر کردند، رهایی از آن سخت خواهد بود، چراکه اعتیاد خانمان سوز از لای دو انگشت آنان آغاز می گردد

چرا بعضی نوجوانان به طرف سیگار یا به اصطلاح دود و دم می روند؟ چگونه با نوجوان خود در مورد مضرات سیگار و ماده سمی نیکوتین صحبت کنیم؟ مصرف سیگار در نوجوانان ممکن است ناخواسته آغاز گردد، اما می تواند به یک مشکل بلندمدت تبدیل گردد. در واقع، بیشتر افراد سیگاری بالغ سیگار را از دوران نوجوانی یا جوانی آغاز کردند. شاید هم به تحریک دوستانشان سیگار مصرف می کردند. شاید اولین بار با کمی دلهره و کمی شجاعت به خرج دادن، لب به سیگار زدند؛ احتمالاً در آن موقع بسیاری از آن ها به طور جدی نگران اعتیاد مادام العمر خود به سیگار نبودند و از اثرات منفی دخانیات بر سلامت خود، غافل بودند. هزاران نفر می توانند گواهی بدهند که ترک سیگار از آغاز مصرف آن سخت تر است. یکی از بهترین اقداماتی که والدین می توانند برای محافظت از سلامتی فرزندان خود در زندگی انجام دهند آن است که آن ها را از سیگار کشیدن برحذر نمایند. بدیهی است احتمالاً نوجوانان به طور داوطلبانه از آنچه والدین می گویند، اطاعت نمی نمایند. به هر حال باید به آن ها گوشزد نمایند: مبادا سیگار بکشید! برای اینکه فرزندانتان گرفتار دام دخانیات نشوند، پیشنهاد می کنیم از نکاتی که متعاقباً گفته می گردد، بهره ببرید.

در این مقاله کوشش می کنیم شیوه هایی بابت دور نگه داشتن فرزندان نوجوان خانواده ها از مصرف سیگار را برای شما بازگو کنیم. لذا، از این توصیه ها می توانید به منظور جلوگیری از گرایش آن ها به سمت سیگار بهره ببرید.

1- الگوی خوبی برای فرزندان باشید

مصرف سیگار بیشتر در میان نوجوانانی رایج است که والدین آن ها هم سیگاری اند. اگر بچه های خود را عاشقانه دوست دارید، سیگار نکشید. بچه ها از رفتار پدر و مادرشان پیروی و الگوبرداری می نمایند. اگر والدین سیگار مصرف می نمایند، باید کوشش نمایند آن را کنار بگذارند و اگر نمی توانند سیگار را ترک نمایند، حداقل در محیط خانه و داخل خودرو از این کار اجتناب نمایند تا مخاطرات این کار برای بچه ها به حداقل برسد. بسیاری از مطالعات نشان داده که بچه ها از آسیب های بهداشتی ناشی از دود سیگار والدین مانند افزایش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا عفونت گوش رنج می برند. والدین نباید در حضور فرزندان خود سیگار مصرف نمایند و در خانه هم پاکت سیگار نگه ندارند. دسترسی آسان به سیگار ممکن است موجب وسوسه بچه ها حتی از روی کنجکاوی به مصرف سیگار به ویژه در دوران نوجوانی گردد. والدین سیگاری بهتر است از کارشناسان مربوطه بابت نحوه ترک سیگار هدایت بگیرند. به فرزند نوجوان خود شرح دهید که چقدر خودتان از مصرف سیگار ناراضی هستید و چقدر ترک آن سخت است و تأکید کنید آنقدر به کوشش خود ادامه می دهید تا سیگار را برای همواره کنار بگذارید.

2- جذابیت سیگار برای جوانان را درک کنید

مصرف سیگار در نوجوانان می تواند شکلی از یک نوع عصیان یا مجوزی برای ورود به گروه خاصی از دوستان و رفقایشان باشد. حتی ممکن است ناشی از احساس بزرگی و استقلال باشد یا گمان نمایند با سیگار کمی به آرامش می رسند. از فرزند خود بپرسید که در مورد مصرف سیگار و استفاده از سیگار های الکترونیکی چه می داند و آیا هیچ یک از دوستانش سیگار مصرف می نماید؟ با او صحبت کنید چگونه شرکت های فراوری نماینده توتون و تنباکو دخانیات به وسیله تبلیغات یا قرار دادن محصولات در فیلم هایی که به بیننده القاء می نمایند مصرف سیگار فریبنده و نشانه بالغ شدن است، سعی می نمایند روی افکار مردم اثر بگذارند.

3- مقاومت منفی را کنار نگذارید

ممکن است احساس کنید که نوجوان شما حتی به یک کلمه از حرف های شما گوش نمی دهد، ولی به هر حال با آن ها درباره سیگار صحبت کنید و حرفتان را بگویید و تکرار کنید. به فرزند خود یادآور شوید مصرف سیگار یا سیگار الکترونیکی مجاز نیست. مخالفت و عدم تأیید والدین تأثیر بیشتری از آنچه فکر می نمایند بر آن ها دارد. آموزش آن ها در مورد مضرات و خطرات سیگار باید خیلی قبل از دبیرستان آغاز گردد. اکثر نوجوانان از سن 16 سالگی آغاز به سیگار کشیدن می نمایند، بنابراین مهم است که این موضوع را زودتر و به موقع برای آن ها شرح دهیم. بچه های زیر 14 سال ظرفیت پذیرش بیشتری دارند. عوارض درازمدت سیگار کشیدن، مانند سرطان و بیماری های قلبی، نوجوانان را خیلی نگران نخواهد کرد، زیرا در نظر آن ها این بیماری ها سال ها طول می کشد تا پیشرفت نمایند. تمرکز روی حوادثی که در آینده های دور اتفاق می افتد، برای نوجوانان سخت است. در عوض، نکات مضر سیگار کشیدن را ذکر کنید: دندان های زرد، نفس بد بو، بوی لباس و سرفه های مزمن.

4- به غرور جوانی و ظاهر فرزندتان متوسل شوید

به فرزندان نوجوان خود یادآوری کنید سیگار کشیدن نفسشان را بد بود نموده، لباس و موهایشان بو می گیرد. همچنین به آن ها خاطر نشان کنید انگشتان و دندان هایشان به مرور زرد شده و دچار عارضه مزمن سرفه خواهند شد.

5- یک حساب و کتاب مختصر برایشان بکنید

مصرف سیگار هزینه دارد. هزینه هفتگی، ماهانه یا سالانه مصرف روزانه سیگار یا سیگار الکترونیکی را با آن ها محاسبه کنید. والدین می توانند هزینه سیگار را با هزینه استفاده از تلفن های هوشمند، لباس و سایر وسایل ضروری مقایسه نمایند.

6- انتظار فشار از سوی هم سن و سالانش را داشته باشید

نوجوان شما برای نرفتن به سمت سیگار به ابزار هایی احتیاج دارد. ابزار لازم را در اختیار او بگذارید. با وی تمرین کنید چگونه در موقعیت های سخت اجتماعی عمل کند. مثلاً این کار می تواند به سادگی گفتن جمله: نه، سپاسگزارم، من سیگار نمی کشم باشد. شما می توانید به او آموزش دهید که چگونه بدون آن که احساس خجالت کند، تعارف سیگار را قبول نکند. اگر نوجوانی یک مشکل پزشکی مزمن مانند آسم داشته باشد، به او پیشنهاد کنید از این موضوع به عنوان بهانه ای برای کاهش اصرار همسالان خود استفاده کند. یک نوجوان مبتلا به آسم (یا آلرژی) می تواند بدون تعارف و صریح به دوستان خود بگوید: ممنون، من سیگار نمی خواهم؛ به من حملات آسم دست می دهد. البته می توان واکنش ساده تری هم نسبت به این وضعیت داشت مانند نه ممنونم. به همین ترتیب، ورزشکاران یا دانشجویان می توانند سیگار تعارف شده را بازگردانند: من در حال تمرین هستم.

7- موضوع اعتیاد به سیگار را جدی بگیرید

بسیاری از نوجوانان بر این باورند که سیگار کشیدن تفننی اعتیادی ایجاد نمی نماید و اگر هم به طور منظم سیگار مصرف نمایند، هر زمان اراده نمایند، آن را کنار می گذارند. با این حال، نوجوانان عزیز باید بدانند با مصرف تنها پنج پاکت سیگار به این ماده اعتیاد پیدا می نمایند. بنابراین والدین به آن ها یادآوری نمایند بیشتر افراد سیگاری بزرگسال از سن نوجوانی مصرف خود را آغاز کردند. هنگامی که به قلاب دخانیات گیر کردند، رهایی از آن سخت خواهد بود، چراکه اعتیاد خانمان سوز از لای دو انگشت آنان آغاز می گردد.

8- نظارت بر کار ها و عادات بچه ها

اگر والدین نظارت نزدیک تری بر رفتار و عادات فرزندان خود نداشته باشند، احتمال بیشتری دارد تا نوجوانان به دور از نظارت والدین به مصرف سیگار گرایش پیدا نمایند. فراموش نکنیم آن ها دوست یا همکلاسی دارند و ممکن است تحت تأثیر همسالان خود قرار بگیرند.

9- بعضی از نوجوانان سیگار را عامل کاهش وزن می دانند

بعضی دختر خانم ها تصور می نمایند مصرف سیگار به کاهش وزن آن ها یاری می نماید. شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می دهد مصرف سیگار ارتباط چندانی با کاهش وزن ندارد. اگر فرزند دختر شما از این استدلال به عنوان بهانه ای برای مصرف سیگار استفاده می نماید، می توانید برای او شرح دهید که بهترین راه برای حفظ وزن سالم، پیروی از یک رژیم غذایی مغذی و افزایش فعالیت بدنی است.

10- تعامل فعال تری با آن ها داشته باشید

نسبت به سیگار کشیدن فرزند نوجوان گاهی باید موضع فعال تری اتخاذ کرد. بعضی از اقدمات عملی عبارتند از: حضور مشترک در کمپین های مبارزه با دخانیات، حضور مشترک در برنامه های مرتبط در محل تحصیل، خانه های فرهنگ یا سرا های محله ها، شرکت در برنامه های پیشگیری از دخانیات و امثالهم. در مورد خطرات سیگار کشیدن و سیگار های الکترونیکی بیشتر با فرزند خود صحبت کنید. عدم مصرف سیگار توسط فرزندتان بهترین کاری است که می تواند برای یک عمر سلامتی خود انجام دهد.

11- به چیز های فراتر از سیگار هم توجه کنید

این روز ها استفاده از سیگار الکترونیکی بین نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان به طور فزاینده ای رواج پیدا نموده. اغلب آن ها فکر می نمایند سیگار الکترونیکی و نظایر آن مانند قلیان، نسبت به سیگار های سنتی کمتر مضر یا اعتیاد آور است، اما سیگار های الکترونیکی حاوی نیکوتین، اعتیادآور تر از سیگار های معمولی است، بنابراین انتخاب سالمی برای نوجوانان نیست. سیگار های الکترونیکی با باتری کار می نمایند که مایعی (معمولاً، اما نه همواره حاوی نیکوتین) را حرارت می دهد و آن را به بخار تبدیل می نماید که استنشاق می گردد. تحقیقات نشان داده سیگار های الکترونیکی باعث می گردد کاربران، مواد شیمیایی به طور بالقوه مضر را وارد ریه های خود نمایند. سیگار های الکترونیکی همچنین می تواند نوجوانان را نسبت به نیکوتین دچار اعتیاد نموده و به تدریج استفاده از محصولات تنباکو را به امری عادی بدل کند که در نهایت می تواند منجر به مصرف سیگار گردد.

12- آینده را برای آن ها به تصویر بکشید

نوجوانان تمایل دارند فکر نمایند اتفاقات بد تنها برای سایر افراد اتفاق می افتد. وضعیت جسمانی حال حاضر عزیزان، دوستان، همسایگان یا افراد مشهوری که در اثر مصرف سیگار دچار بیماری های مختلفی شده اند را به فرزندان خود گوشزد کنید؛ مطمئناً بی تأثیر نخواهد بود.

13- به پزشک یا مشاور خانواده مراجعه کنید

در صورت احتیاج از فرد متخصص بخواهید با فرزند شما در مورد خطرات سیگار صحبت کند. والدین باید به خاطر داشته باشند، توجه و رسیدگی به بهداشت روانی نوجوانان اهمیت خاصی دارد. به عنوان مثال، نوجوانان سیگاری ممکن است با اختلالات افسردگی (افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی) دست به گریبان باشند و به منظور برطرف این عوارض و تبدیل شدن به بچه هایی معمولی ناچار شویم با یاری کارشناسان مربوطه وابستگی آن ها را به نیکوتین قطع کنیم.

منبع : روزنامه جوان

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 338

به "فرزندم! اعتیاد از میان 2 انگشت آغاز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرزندم! اعتیاد از میان 2 انگشت آغاز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید