چرا چیپست اختصاصی گوگل پیکسل 6 انقدر عجیب به نظر می رسد؟

به گزارش عکس پارسی، گوگل تا چند هفته دیگر از گوشی های پیکسل 6 رونمایی می نماید که همراه با چیپست اختصاصی تنسور راهی بازار می شوند. در این میان اگر مشخصات فاش شده از این چیپست صحت داشته باشد، ترکیب بندی پردازنده این تراشه حتی با استانداردهای گوگل هم بسیار عجیب و غریب خواهد بود.

چرا چیپست اختصاصی گوگل پیکسل 6 انقدر عجیب به نظر می رسد؟

شرکت گوگل فقط به طور رسمی درباره قابلیت های هوش مصنوعی این تراشه اظهارنظر نموده ولی هیچ اطلاعاتی درباره تعیینات پردازنده و پردازنده گرافیکی آن فاش نشده است. رییس بخش سخت افزار گوگل مدتی قبل در جریان مصاحبه ای گفت: ویژگی های استانداردی که مردم به آن ها نگاه می نمایند بسیار رقابتی خواهد بود و ویژگی های هوش مصنوعی این تراشه را نسبت به رقبا متمایز می نمایند.

طی ماه های گذشته گزارش های پراکنده ای درباره جزئیات این تراشه منتشر شده و مثلا در یکی از آن ها آمده که این چیپست از پردازنده گرافیکی Mali-A78 طراحی شده به وسیله Arm استفاده می نماید که سامسونگ هم برای اگزینوس 2100 از همین طرح استفاده نموده است. بعلاوه رویترز گزارش داده که مودم 5G این تراشه از طرف سامسونگ تأمین می گردد.

تعیینات پردازنده در هاله ای از ابهام قرار داشت که دیشب سایت XDA با انتشار یک گزارش، تمام تعیینات آن را فاش کرد. طبق این گزارش، چیپست اختصاصی گوگل پیکسل 6 از دو هسته Cortex-X1 با سرعت 2.80 گیگاهرتز، دو هسته A76 با سرعت 2.53 گیگاهرتز و 4 هسته A55 برای کارهای سبک تشکیل شده است.

اگر پیگیر خبرهای مربوط به چیپست های گوشی های پرچم داران بوده باشید، مطمئنا می دانید که چنین ترکیبی بسیار عجیب محسوب می گردد. زیرا از یک طرف هسته های نو قدرتمند در کنار هسته های قدیمی ضعیف تری قرار گرفته اند. در ادامه به این موضوع بیشتر می پردازیم.

وقتی که به بیشتر چیپست های مدرن گوشی های هوشمند نگاه می کنیم، عموما پردازنده آن ها از هسته های اصلی و هسته های کم مصرف تشکیل شده اند. به همین دلیل مثلا برای گیمینگ، هسته های قدرتمند انجام وظیفه می نمایند ولی برای کارهای ساده ای مانند چک کردن ایمیل، از هسته های کم مصرف استفاده می گردد.

یک چیپست معمولی مبتنی بر معماری Arm معمولا از 4 هسته قدرتمند (مثل A78) و 4 هسته کم مصرف (مثل A55) تشکیل شده است. اما سال گذشته شرکت Arm یک هسته پردازشی بسیار قدرتمند را به نام Cortex-X1 معرفی کرد. بنابراین شرکت ها برای چیپست های پرچم دار خود تا حدی طراحی پردازنده های خود را تغییر دادند.

کوالکام معمولا تا حدی طراحی Arm را برای هسته های پردازشی خود تغییر می دهد ولی اسنپدراگون 888 اساسا از یک هسته X1، 3 هسته A78 و 4 هسته A55 تشکیل شده است. بعلاوه سامسونگ برای اگزینوس 2100 هم از ترکیب مشابهی استفاده نموده است. اما چیپست گوگل تنسور قرار است با دو هسته X1، دو هسته A76 و 4 هسته A55 راهی بازار گردد.

از نظر تئوری، گوگل با استفاده از دو هسته X1 می تواند برترین تراشه های کوالکام و سامسونگ را پشت سر بگذارد ولی از طرف دیگر وجود هسته A76 اصلا منطقی نیست زیرا این هسته پردازشی توان بسیار کمتری نسبت به A78 ارائه می نماید. معماری این هسته در سال 2018 معرفی شده و دو نسل کامل پشت سر A78 قرار گرفته است. با توجه به اینکه A78 در عین قدرت بیشتر، انرژی کمتری هم نسبت به A76 مصرف می نماید، تعیین نیست که چرا گوگل به استفاده از آن روی آورده است.

این احتمال وجود دارد که گوگل جزئیات مربوط به تراشه خود را بنچمارک گیک بنچ دستکاری نموده ولی در گزارش موردنظر آمده که چنین چیزی بعید به نظر می رسد. در هر صورت در حال حاضر معمای چیپست اختصاصی گوشی های گوگل پیکسل 6 بسیار عجیب تر شده و بعد از معرفی این گوشی ها، می توانیم در خصوص موفقیت یا شکست رویکرد گوگل صحبت کنیم.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1750

به "چرا چیپست اختصاصی گوگل پیکسل 6 انقدر عجیب به نظر می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا چیپست اختصاصی گوگل پیکسل 6 انقدر عجیب به نظر می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید