تور مجازی: شفق قطبی در ایسلند

به گزارش عکس پارسی، شفق قطبی در صدر فهرست چیزهایی است که در سفر به کشور ایسلند باید دید. این پدیده شگفت انگیز در اثر فعالیت های خورشیدی به وقوع می پیوندد و ماه های سپتامبر تا آوریل برترین زمان برای مشاهده آن است. برای آشنایی بیشتر با این پدیده دیدنی در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

تور مجازی: شفق قطبی در ایسلند

شفق قطبی

شفق قطبی که به آن سپیده قطبی و نور شمالی هم می گویند در اثر فعالیت های خورشیدی به وجود می آید: خورشید مقدار قابل توجهی از ترکیبات خود را بیرون می ریزد؛ این ذرات که غنی از نیتروژن و اکسیژن هستند، در کمتر از چند روز به لایه های بالایی اتمسفر زمین می رسند. در نتیجه این فعل و انفعال، در نقاط قطبی زمین، نورهای رنگی زیبایی در آسمان دیده می شوند.

زمان و مکان وقوع شفق قطبی

از آنجایی که دو قطب در زمین وجود دارد، نمی توان این نورها را لزوما شمالی یا جنوبی نامید. شفق قطبی در برترین حالت بین عرض جغرافیایی 60 تا 70 درجه قابل مشاهده است. از آنجایی که تعداد کمی منطقه مسکونی در نیم کره جنوبی وجود دارد، این پدیده کمتر در قطب جنوب دیده می گردد. در مقابل، بخش های شمالی قطب شمال از جمعیت بالاتری برخوردارند، به همین علت مردم از سراسر جهان ـ چون روسیه و نروژ ـ می توانند از زیبایی خیره نماینده این نور های رنگی قطبی لذت ببرند. هر چه بیشتر به سمت شمال پیش می رویم، این پدیده تماشای تر هم می گردد.

یکی از برترین مکان ها برای مشاهده این پدیده زیبا کشور ایسلند است. ایسلند در اقیانوس آتلانتیک و در حلقه قطبی قرار گرفته؛ در واقع پایین تر از عرض جغرافیایی 65 درجه است. در مقایسه با سایر کشورهای شمالی چون سوئد، نروژ و فنلاند، ایسلند آب وهوایی متعادل تر دارد ـ این یعنی اینکه مشاهده شفق قطبی بدون احتیاج به تحمل سرمای جانسوز قطب ممکن است. به علت وجود جریان گرم گلف استریم است که شرایط گرمتری برای این کشور به وجود آمده است: برای مثال زمستان ها در ریکیاویک گرم و مطبوع است و خیلی کم اتفاق می افتد که دمای هوا به زیر 5 درجه برسد.

هر چه نور های قطبی قوی تر باشند، روشن تر و سبزتر در آسمان ظاهر می شوند. نورهای ضعیف تر بیشتر شبیه ابرهای خاکستری می مانند و رنگی نیستند. اما یک شفق قطبی واقعی چیزی است که هیچ وقت از خاطرتان نخواهد رفت: کل آسمان را به رنگ سبز درمی آورد.

شفق قطبی را شاید بتوان زیر نور ماه یا زیر روشنایی شهر دید. اما، برای اینکه کمال لذت را از رنگ های روشن و زیبای سپیده ببرید، باید حداقل 50 کیلومتر از شهر دور شوید و تقریبا 5 تا 10 کیلومتر دورتر از هر گونهروستا یا آبادی قرار گرفته باشید. متاسفانه، ابرها ممکن است قوی ترین شفق های قطبی را در زیر خود پنهان نمایند. بنابراین، مهم ترین مسئله در مشاهده این پدیده تماشای وجود یک آسمان صاف و بدون ابر است. شرایط آب وهوایی در ایسلند بسیار متغیر است، به همین علت باید به دقت شرایط هوا را برای پیدا کردن برترین مکان در ایسلند برای مشاهده آسمان پیدا کنید.

طبق افسانه های کهن ایسلندی، شفق قطبی زمانی در آسمان ظاهر می گردد که پریان در جشن و سورور باشند. بعلاوه، در میان بعضی، این اعتقاد وجود دارد که سوت زدن و آواز خواندن در زمان وقوع این پدیده ممکن است توهین به شیاطین باشد و سبب فلج شدن یا نابینایی فرد گردد. اما، آنچه مسلم است این است که هیچ چیز نمی تواند مانع از تماشا کردن و تحسین کردن این پدیده فوق العاده زیبا گردد.

شفق قطبی از ماه سپتامبر تا مارچ و بین اعتدالین پاییزی و بهاری قابل مشاهده است. در این بازه زمانی، در عرض های بالاتر، شب ها 18 تا 20 ساعت طول می کشند و حتی شفق های ضعیف هم قابل مشاهده اند. اما نباید انتظار داشته باشید که هر شب آسمان را پوشیده از رنگ های زیبا ببینید: برای به وقوع پیوستن این پدیده، اول از همه باید خروج ذرات خورشیدی از خورشید اتفاق بیافتد، سپس این ذرات بین 3 تا 5 روز به لایه های بالایی اتموسفر برسند.

یکی دیگر از ویژگی های خوب کشور ایسلند در مقایسه با سایر کشورها، امکان لذت بردن از سایر جاذبه های طبیعی آن است. اگر هم نتوانستید شفق قطبی را ببینید، چیز زیادی را از دست نداده اید می توانید از تماشای هایی چون آبشارهای معروف، سواحل آتشفشانی سیاه و آب گرم هایی که هر ببینیده ای را متحیر می نماید لذت ببرید و در عوض تصاویر پانورامای ما برای تماشا این پدیده زیبا تماشا کنید. مطمئن باشید این تصاویر مطئن ترین و راحت ترین راه برای لذت بردن از تماشای های جهان است.

تصاویر پانوراما

تور مجازی روزهای یکشنبه و چهارشنبه، ساعت 11:15 شب در خبرنگاران منتشر می گردد. برای دسترسی به مقاله های این بخش به صفحه اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

برای ما درباره شهرها و مکان هایی که دوست دارید در بخش های بعدی تور مجازی ببینید بنویسید. مطمئن باشید نظرات و پبشنهادات شما برای ما بسیار ارزشمند است.

منبع: کجارو / airpano.com
انتشار: 22 بهمن 1400 بروزرسانی: 22 بهمن 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1902

به "تور مجازی: شفق قطبی در ایسلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مجازی: شفق قطبی در ایسلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید