در صورت عدم تطابق کد شناسه گوشی به چه کسی مراجعه کنیم؟

بیش از دو سال از اجرایی شدن طرح جدید رجیستری گوشی های موبایل می گذرد که به گفته مسئولان این طرح توانسته قاچاق موبایل را به نزدیک صفر برساند. با این وجود به نظر می رسد هنوز خلاهایی وجود دارد که بعضی کاربران را با مشکل روبرو نموده است.

در صورت عدم تطابق کد شناسه گوشی به چه کسی مراجعه کنیم؟

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، برای اینکه بدانیم چرا این مسائل ایجاد می گردد بهتر است ابتدا کلیات طرح رجیستری و عملکرد سامانه همتا را بشناسیم تا بدانیم دقیقا چه مسئله ای برای تلفن ما ایجاد شده است .

کد IMEI را می توان به نوعی به شماره شناسنامه گوشی موبایل تعبیر کرد و عموما در بخش تنظیمات گوشی قابل مشاهده است. طرح رجیستری به این شکل است که لیست IMEI های وارداتی در مرز گمرکی از بازرگان دریافت و در سامانه جامع تجارت ایران ثبت می گردد و در سامانه جامع تجارت، به هر یک از IMEI های وارد شده به کشور، یک کد فعالسازی منحصر به فرد اختصاص داده می گردد .

بنابراین هنگام خرید تلفن همراه، این کد منحصر به فرد در اختیار خریدار قرار می گیرد و خریدار تلفن همراه، برای فعال سازی تجهیز خود باید شماره IMEI ، کد فعالسازی و شماره تلفـن همراه خود را از طریـق یکی از درگـاه های ارتباطـی USSD) ، Web ، پیغامک و...) به سامانه همتا ارسال کند. سامانه همتا در صورت تطابق IMEI و کد فعال سازی ارسال شده، تجهیز موردنظر را برای شماره تلفن خریدار فعال می نماید و اطلاعات IMEI و شماره سیم کارت خریدار را برای ارائه خدمات مخابراتی به اطلاع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورهای تلفن همراه می رساند .

یکی از مسائلی که اخیرا بعضی کاربران به آن دچار شده بودند عدم تطابق IMEI درج شده بر کارت گارانتی با دستگاه است. در این رابطه رضا قربانی، عضو هیئت مدیره انجمن واردنمایندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اظهار کرد: اگر بعد از خرید گوشی متوجه شدید سریال ( کد IMEI) کارت گارانتی با سریال دستگاه همخوانی ندارد یا کد اشتباه وارد شده، اولین کسی که باید جوابگو باشد، فروشنده است .

وی با بیان اینکه تمام موارد این چنینی ابتدا باید با شرکت واردنماینده مطرح گردد، توضیح داد که جابجا شدن کد ممکن است عمدی یا سهوی باشد .

به گفته این عضو هیئت مدیره انجمن واردنمایندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی ممکن است فروشنده ای از آن کد برای فعال کردن یک گوشی دیگر سوء استفاده نموده باشد .

قربانی همچنین به خریداران هشدار داد که از فروشگاه های معتبر خرید نمایند و حتما فاکتور معتبر دریافت نمایند .

اگر با پیغام کد فعال سازی معتبر نیست روبرو شدید، 10 روز صبر کنید

وی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از مسائلی که برای بعضی از خریداران تلفن همراه ایجاد شده، دریافت پیغامک کد فعال سازی معتبر نیست بوده، اظهار کرد: علت بروز این مشکل این است که طبق دستورالعمل همتا واردنمایندگان تا زمانی که کد فعالسازی فعال نشده نباید اقدام به فروش کالا نمایند، اما در مواردی شرکت ها به علت پرداخت تعهدات اقتصادی خود کالای خود را زودتر می فروشند .

قربانی با بیان اینکه این مشکل ممکن است به ازای هر 100 نفر برای یک نفر ایجاد گردد، توضیح داد: در این مورد بهتر است خریداران تا 10 روز صبر نمایند. اگر بعد از 10 روز این مشکل رفع نشد باید به اصالت آن دستگاه شک کرد. در چنین شرایطی خریدار باید به شرکت گارانتی مراجعه کند تا تلفن همراه را برای خریدار تعویض نمایند یا کد را مجددا ثبت نمایند، بنابراین کسی متضرر نمی گردد .

وی اضافه کرد: همچنین طی 10 روز خریداران می توانند با شرکت گارانتی تماس بگیرند و توضیحات لازم را دریافت نمایند .

عضو هیئت مدیره انجمن واردنمایندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در سرانجام اعلام نمود که اگر تلفن از جای معتبر خریداری شده باشد از نظر قانونی مسئله ای ندارد، چراکه شرکت واردنماینده تمام عوارض را پرداخت نموده و قانون گذار باید سریال ها را ثبت کند .

منبع:ایسنا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 17 اسفند 1398 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 727

به "در صورت عدم تطابق کد شناسه گوشی به چه کسی مراجعه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در صورت عدم تطابق کد شناسه گوشی به چه کسی مراجعه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید