راهنمای سفر به جزایر زیبای اندونزی؛ بالی، لومبوک، جاوه و فلورس

به گزارش عکس پارسی، کشور اندونزی مجموعه ای از 17000 جزیره است که در مساحتی معادل دو میلیون کیلومتر مربع پراکنده شده اند. نیمی از دومین جزیره بزرگ جهان یعنی گینه نو و بسیاری از جزایر بزرگ جهان نظیر بورنئو، سوماترا و جاوه در خاک این کشور قرار دارند. در این مقاله با چند جزیره زیبا و پرطرفدار اندونزی آشنا می شویم. با خبرنگاران همراه باشید.

راهنمای سفر به جزایر زیبای اندونزی؛ بالی، لومبوک، جاوه و فلورس

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.

حیات وحش این کشور، متمایز و جالب توجه است. حیواناتی نظیر گونه ای از فیل ها، کانگوروی درختی، اژدهای کومودو از نمونه های دیدنی آن هستند. منظره های شگفت انگیز اندونزی شامل مزارع پلکانی کشت برنج، جنگل های وحشی، جزایری با مرجان های دیدنی در حاشیه سواحل شنی سفید و آتشفشان هایی که گدازه ها از آن فوران می نمایند، بسیار دیدنی هستند.

فرهنگ اندونزی نیز مانند جغرافیای آن، متنوع و متمایز است. این کشور محل تجمع بزرگ ترین جامعه مسلمانان جهان است، در حالی که در گوشه و کنار آن معابد قدیمی هندو دیده می شود. جمعیت یک چهارم میلیارد نفری این کشور، شش دین رسمی دیگر هم دارند و عده ای نیز به آیین آنیمیسم یا روح باوری معتقد هستند.

این مجمع الجزایر که در میان اقیانوس هند و آرام قرار گرفته، یکی از بهترین مقاصد گردشگری جهان برای انجام ورزش های آبی، به خصوص غواصی است. حتی عده ای معتقدند اندونزی جایگاه اول را در این زمینه دارد. موج سواران سراسر جهان در تمام ایام سال به آب های گرم و استوایی جزایر بالی، سومباوا و جزایر غربی منتاوای (Mentawai) سفر می نمایند.

مانند همه کشورهای در حال توسعه، اندونزی نیز با چالش هایی در زمینه صنعت گردشگری و سفر روبه رو است. زباله، به خصوص پلاستیک، یکی از این مسائل است. آلودگی و تضاد طبقاتی فاحش در این کشور ممکن است در نگاه اول بسیار ترسناک و ظالمانه به نظر برسد.

در حالی که سفرهای هوای ارزان قیمت، بسیاری از گره های صنعت گردشگری این کشور را گشوده است، اما باز هم سفر بین دو نقطه از اندونزی به زمان زیادی نیاز دارد. جزیره جاوه و سوماترا، شبکه راه آهن کارآمدی دارند، اما بسیاری از سفرها نیازمند پروازهای داخلی، سفرهای با اتوبوس، فرابر و انواع کشتی هستند. یکی از بهترین سایت های برنامه ریزی برای سفر در اندونزی Travelfish.org است.

می توانید سال ها برای گشت و گذار و سیاحت در این کشور وقت بگذارید، اما فقط بخشی از زیبایی ها و جلوه های شگفت انگیز فرهنگ و جغرافیای آن را خواهید دید. در این مقاله بیشتر روی بخش های پر گردشگرتر و محبوب تر این کشور یعنی جزایر بالی، جاوه، لومبوک، و فلورس تمرکز می کنیم.

جزیره بالی

هر آنچه از تفریحات دریایی و ساحلی انتظار دارید در بالی برای شما فراهم است. Pemuteran در سواحل شمالی و Amed در سواحل شرقی بهترین مکان برای غواصی و لذت بردن از جهانی زیر آب هستند. آب های کم عمق و آرام نزدیک ساحل، موقعیتی بی نظیر برای آب تنی و استراحت را فراهم نموده اند. هزینه تورهای غواصی در این منطقه از 40 پوند انگلیس آغاز می شود. هیپستر کانگو (Hipster Canggu) در سواحل غربی و شبه جزیره دنج و خلوت بوکیت (Bukit) در جنوب، مقاصد گردشگری مناسبی برای موج سواری هستند. کمپ های موج سواری اولوواتو (Uluwatu) و پادانگ پادانگ (Padang-Padang) در این شبه جزیره امواجی دارند که برای به چالش کشیدن موج سواران حرفه ای مناسب هستند. در کانگو (Canggu) و ساحل اولدمن (old man) مبتدیان می توانند از موج سواری لذت ببرند یا از تورهای آموزشی همراه با مربی استفاده نمایند. ساحل اکو (Echo) بهترین مکان برای نیمه حرفه ای های این سرگرمی مفرح است.

یوبود که پایتخت فرهنگی و معنوی این جزیره محسوب می شود، یکی از مکان های محبوب گردشگران به شمار می رود. غذاهای عالی، معابد قدیمی و سنت ها و مراسم رنگارنگ و متنوع و صنایع دستی زیبا و بی نظیری چون نقره کاری در این شهر به وفور یافت می شوند. هر سال فستیوال خوانندگان و نویسندگان یوبود نیز در اینجا برگزار می شود.

برای دیدن زیبایی های بی نظیر جزیره ی بالی باید به گوشه و کنار آن سر بزنید. بساکی (Besakih) در شرق جزیره که معبد مادر هندو نیز در آنجا واقع است، کوه آتشفشان مقدس آگونگ (Agung) و مزارع پلکانی برنج در سایدمن (Sidemen) چشم اندازهای زیبا و بی نظیری دارند. در سمت شمال و غرب می توانید از تماشای آبشارها و دوچرخه سواری در کوهستان موندوک (Munduk) لذت ببرید. در بیدوگول (Bedugul) می توانید پس از صعود به کوه آتشفشان باتور (Batur) در چشمه های آب گرم کنار دریاچه خستگی در کنید.

امروزه به لطف وجود تاکسی متر و خط اتوبوس رانی جدید، سر زدن به گوشه و کنار و اطراف جزیره راحت تر شده و دیگر خبری از مینی بوس های قدیمی و ترافیک سرسام آور نیست.

فصل بارانی در بالی بین ماه های دسامبر و فوریه است؛ فصلی که بیشترین میزان رطوبت و روزهای ابری را دارد. بین ماه های آوریل تا آگوست، آب و هوا در بهترین شرایط قرار گرفته است. البته این نکته را نباید فراموش کنید که ماه آگوست، اوج شلوغی و ترافیک در بالی است.

چه غذایی بخوریم؟

یکی از مشهورترین غذاهای محلی این جزیره که حتما باید در سفر به بالی آن را امتحان کنید، بابی گولینگ (babi guling) نام دارد که گوشت خوک کبابی به همراه ادویه جات فراوان است. این غذا معمولا صبح ها و ظهرها در رستوران های ارزان قیمت با جایگاه های پلاستیکی سرو می شود. بتوتو (betutu) یکی دیگر از غذاهای محلی بالی است؛ مرغ یا اردک تنوری که معمولا در مهمانی ها سرو می شود. sate lilit از گوشت خرد نموده به همراه مقدار زیادی علف لیمو (گیاهی که در آشپزی آسیایی استفاده می شود و بوی لیمو می دهد) تشکیل شده است. این غذا یکی از غذاهای ویژه غذاخوری های خیابانی است. اگر جزو آن دسته از گردشگران هستید که می توانید برای خوراکتان بیشتر هزینه کنید، می توانید از شام خوردن در رستوران هایی چون لوکاور (Locavore) در یوبود لذت ببرید.

کجا اقامت کنیم؟

اقامتگاه سرنیتی اکو (Serenity Eco) در کانگو تنها 150 متر با ساحل فاصله دارد که دارای استخر و استودیوی یوگا است. هزینه اقامت در یک اتاق دوتخته در این اقامتگاه از 26 پوند آغاز می شود. در یوبود، اقامتگاه Taman Indrakila اتاق های ییلاقی در کنار جنگل و استخر دارد. هزینه اقامت در اتاق های دوتخته آن از 30 پوند آغاز می شود. تراس بالی (Teras Bali) با هزینه 32 پوند، در میان مزارع برنج پلکانی قرار گرفته و استخرهای شنای خوبی دارد. اقامتگاه آرجونا (Arjuna) با هزینه 21 پوند، مکان مناسبی برای علاقه مندان به غواصی بر بالای دیواره های مرجانی جزیره منجانگان (Menjangan) است و یک استخر نیز دارد.

جزیره جاوه

تعداد کسانی که در جزیره جاوه زندگی می نمایند از کل جمعیت کشور ژاپن بیشتر است. این جزیره با جمعیت زیاد و شهرهای متراکمش، قلب کشور اندونزی و به نوعی معرف فرهنگ و آداب و رسوم آن است. عروسک های نمایش سایه ها، مراسم سنتی و درباری، پایکوبی های ماهرانه محلی، آتشفشان های در حال فوران و مناظر بی خاتمه بخشی از دیدنی های این جزیره زیبا هستند. جاکارتا، پایتخت اندونزی، در غرب این جزیره واقع است. کلان شهری که شلوغی و ازدحام و ترافیک آن موجب می شود مردم معمولا از رفتن به آنجا اجتناب نمایند. مهم ترین جاذبه های گردشگری جاوه، جزایر آتشفشانی کراکاتوآ (Krakatoa) و پارک ملی اوجونگ کولن (Ujung Kulon) هستند. این پارک، میزبان یکی از گونه های در معرض خطر کرگدن است.

شهر بانیووانگی (Banyunwangi) در شرق جاوه به وسیله یک سفر یک ساعته با فرابر از بندر گیلیمانوک (Gilimanuk) قابل دسترسی است. گردشگران برای استفاده از چشمه های آب گرم، بازدید از مزارع قهوه و باغ های پرورش ادویه جات، آتش فشان های مخروطی شکل و یک دریاچه دهانه آتشفشانی که محلی ها هنوز هم از آن گوگرد استخراج می نمایند، می توانند به این نقطه سفر نمایند. سواحل جنوبی این منطقه یعنی ساحل پلن کونگ (Plengkung)، مکانی عالی برای موج سواری است.

در سمت غرب، کوه برومو در میان بیابانی از شن های سیاه قرار گرفته است. جشنواره ای محلی نیز معمولا در ماه ژوئن برگزار می شود.

در مرکز جاوه، معبد بودایی بوروبودور قرار گرفته است که قدمت آن به قرن هشتم میلادی باز می شود. این معبد دیدنی، یکی از بزرگ ترین بناهای مذهبی جهان است که در میان ارتفاعاتی سرسبز و دیدنی واقع شده است. زائران بودایی این معبد از سراسر آسیا برای جشن دریافت روز تولد بودا، از 20 تا 22 ماه مه، در این معبد گرد هم می آیند.

شهر دانشگاهی و فرهنگی یوگیاکارتا (Yogyakarta) تنها مکانی برای بازدید از این معبد تاریخی نیست. در این شهر گردشگران می توانند از دیدن پایکوبی های محلی با ماسک های سنتی، موزه های متعدد و بازار فروش پرندگان لذت ببرند. به علاوه در نگارخانه های متعدد این شهر می توانند هنر معاصر اندونزی را مشاهده نمایند.

عبور از شالیزارهای برنج جاوه با قطارهای کند و نه چندان راحت بسیار بهتر از سفر با اتوبوس و گیر کردن در ترافیک خیابان ها است. در سایت tiket.com می توانید بلیط های قطار را به استفاده از کارت اعتباری تهیه کنید.

فصل بارانی جاوه بین نوامبر و مارس است. عید فطر نیز یکی از اعیاد مذهبی در اندونزی است.

چه غذایی بخوریم؟

در سراسر جزیره جاوه می توانید غذاهای محلی چون سوپ نودل و گوشت قلقلی (bakso)، سوپ دم گاو (sop buntut) و غذایی به نام kambing gule که را ترکیبی از گوشت بز و نارگیل و کاری است، امتحان کنید.

در یوگیا یکی از غذاهای محلی مشهور گودک (gudek) است؛ کاری نارگیل و جک فروت. برای خوردن غذاهای خیابانی باید به خیابان جالان مالیبرو (Jalan Malioboro) سر بزنید و برای چشیدن طعم غذاهای مختلف از سراسر این مجمع الجزایر به رستوران خانه رامینتن (House of Raminten) بروید.

کجا اقامت کنیم؟

با اقامت در اقامتگاه کتیمور (Catimor) و پرداخت 10 پوند برای اتاق دوتخته می توانید از استخرهای شنای گرم و سرد لذت ببرید. این اقامتگاه که در چند قدمی مزارع قهوه، چشمه های آب گرم و آبشارها قرار گرفته است بهترین مکان برای اقامت و گشت زدن در ایجن پلاتو (Ijen plateau) است.

در مرکز یوگیاکارتا، اقامتگاه بامبو بامبو قرار گرفته است که هزینه اتاق دوتخته آن از 11 پوند آغاز می شود. اتاق های دوتخته اقامتگاه آرچی پلاگو (Archipelago) نیز از 32 پوند آغاز می شوند.

لومبوک و جزایر گیلی

سه جزیره کوچک با سواحل شنی سفیدرنگ که با عنوان جزایر گیلی شناخته می شوند، در نزدیکی سواحل شمال غربی لومبوک قرار دارند. گیلی تراواگان (Gili Trawangan)، گیلی ایر (Gili Air) و جزیره کمتر توسعه یافته گیلی مینو (Gili Meno) این مجموعه جزایر را تشکیل می دهند. از بالی با استفاده از قایق های تندرو می توانید به این سه جزیره تفریحی سفر کنید. با وجود اینکه مکان های مناسب و بهتر دیگری برای غواصی در اندونزی وجود دارد، اما این جزیره ها به عنوان مکانی برای یادگیری غواصی اسکوبا و غواصی آزاد شناخته شده تر هستند. برای تجربه غواصی سری به مانتا دایو (Manta Dive) و فری دایو گیلی (Freedive Gili) بزنید. دومی توسط قهرمان غواصی آزاد بریتانیایی، مایکل برد، مدیریت می شود. در ماه آگوست از رفتن به این جزیره اجتناب کنید، چرا که در شلوغ ترین حالت خود قرار گرفته است و قیمت ها گاهی تا سه برابر نیز افزایش پیدا می نمایند.

جزیره لومبوک ارزش اقامت طولانی مدت نیز دارد. بین ماه های نوامبر و سپتامبر می توانید از بهترین امکانات موج سواری در بالاترین سطح ممکن لذت ببرید.

قله گونانگ رینجانی (Gunung Rinjani) با ارتفاع 3762 متر که کاملا مشرف به جزیره است، بهترین مکان برای کوهنوردی و یک صعود سه روزه است. در کوه پایه ها مساجد قدیمی و روستاهایی وجود دارند که هنوز هم جمعیت مسلمان و هندو در آنها زندگی می نمایند. آبشارهای زیبایی نیز در گوشه و کنار به چشم می خورند.

در جنوب جزیره، سواحل اطراف کوتا (Kuta) مجموعه ای از خلیج های زیبا با سواحل شنی سفید رنگ است که ارتفاعات سرسبزی آنها را احاطه می نماید.

جشنواره Bau Nyale هر سال در اواخر ماه فوریه برگزار می شود که جشنی سه روزه و محلی است.

گیلی های جنوبی مجموعه ای از جزایر ساحل غربی هستند که به وسیله قایق و از بندرهای کوچک Tembowong و Tawun قابل دسترسی هستند. این جزایر با اینکه در مکانی دورافتاده واقع شده اند، اما بازدید از زیبایی ها و جاذبه های گردشگری آنها خالی از لطف نیست.

اصلی ترین وسیله حمل و نقل عمومی در جزیره لومبوک در کنار درشکه ها، مینی ون ها هستند.

اتوبوس های گردشگری، بین مقاصد مهم در حرکت هستند و فرودگاه نیز پروازهای ملی و بین المللی دارد. قایق های کند و تندور نیز از بالی حرکت می نمایند.

چه غذایی بخوریم؟

از میان غذاهای محلی لومبوک، sate pusut و ayam taliwang را می توان نام برد که گوشت مرغ سرخ شده است. در مرکز جزیره، رستوران Dua-Em بهترین مکان برای چشیدن طعم غذاهای محلی و سایر غذاها است. رستوران هایی که در کنار ساحل قرار دارند و ماهی تازه کبابی سرو می نمایند، یکی از ویژگی های مهم گردشگری جزایر گیلی هستند. از میان این رستوران ها Scallywags در ساحل جنوبی و گیلی تراواگان را می توان نام برد. در اطراف کوتا رستوران (Ashtari)، چشم اندازی زیبا و غذاهای لذیذ و سالمی دارد.

کجا اقامت کنیم؟

امکانات اقامتی ارزان قیمت زیادی در لومبوک و جزایر گیلی وجود دارند، اما اگر می خواهید سفری فراموش نشدنی و راحت داشته باشید بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید.

در سواحل جنوبی لومبوک در غرب کوتا، اقامتگاهی وجود دارد که هزینه آن از شبی 80 پوند آغاز می شود. این اقامتگاه، مجموعه ای از خانه های ییلاقی است که در نزدیکی سواحل شنی سفید واقع شده اند.

در سنارو (Senaru) و در دامنه های رینجانی، اقامتگاه رینجانی قرار گرفته است که چشم اندازی زیبا، استخرهای بی خاتمه و چشمه های آب گرم دارد. هزینه اقامت در این اقامتگاه برای اتاق دوتخته 50 پوند است.

اقامتگاه ساحلی ماداک بلو (Madak Belo) نیز در جزیره Gili Gede، بزرگ ترین جزیره در میان جزایر گیلی جنوبی، واقع شده است. هزینه اقامت در آن 26 پوند است.

ویلسون اقامتگاهی است که با دریافت هزینه بیشتر، سوئیت های شیک به همراه حمام در فضای خارجی در اختیار گردشگران می گذارد. هزینه اقامت در آن 80 پوند و در سواحل آرام شمالی واقع شده است.

جزیره فلورس

بعد از لومبوک، جزیره فلورس پربازدیدترین جزیره در میان هزاران جزیره تشکیل دهنده مجمع الجزایر نوسا تنگرا (Nusa Tenggara) است. البته جزیره سومبا (Sumba) روزبه روز پرطرفدارتر و پربازدید تر از قبل می شود.

اغلب افراد برای دسترسی به امکانات بی نظیر غواصی و بازدید از اژدهای کومودو در پارک ملی کومودو از بالی به لابوانباجو (Labuanbajo) پرواز می نمایند.

باجاوا (Bajawa) و روتنگ (Ruteng) بهترین مکان ها برای تماشای مناظر دره های سرسبز و فرهنگ قبیله ای در این جزیره هستند. اتوبوس هایی برای رفتن به این دو مکان از لابوانباجو وجود دارد. به علاوه می توانید از همان فرودگاه با یک ماشین سواری خود را به این منطقه برسانید. هتل ها و اقامتگاه های مختلف نیز راهنماهای گردشگری را به شما معرفی خواهند کرد.

چه غذایی بخوریم؟

در این منطقه انتخاب های زیادی برای گذراندن وقت در رستوران و امتحان کردن غذاهای محلی دارید. رستوران ایتالیایی Made in Italy، غذاهای بی نظیری دارد.

از میان غذهای محلی این منطقه سوپی به نام ikan asam manis را می توان نام برد که سوپ ماهی تند به همراه تمر هندی است.

کجا اقامت کنیم؟

یکی از انتخاب های پرطرفدار برای اقامت، اقامتگاه ساحل کاناوا (Kanawa Beach) است که در جزیره دنج و آرام کاناوا واقع شده که به وسیله قایقی که در روز یک بار هنگام ظهر حرکت می نماید، به لابوانباجو متصل می شود. هزینه اقامت در اتاق دوتخته این اقامتگاه 40 پوند است.

خارج از لابوانباجو اقامتگاه های متعددی وجود دارد. یکی از این اقامتگاه های دیدنی هتل سوستران (Hotel Susteran) است که اکنون بخشی از صومعه سانتا ماریا در روتنگ است. هزینه اقامت در آن 13 پوند برای اتاق دوتخته است.

راهنماهای محلی می توانند شرایط اقامتتان را در یکی از کلبه های مخروطی شکل دهکده دورافتاده مانگارای (Manggarai) فراهم نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانید به سایت Flores Tourism مراجعه کنید.

البته جاذبه های گردشگری و دیدنی های کشور اندونزی بسیار فراتر از جزیره های جاوه، بالی، لومبوک و فلورس است. سوماترا، ششمین جزیره بزرگ جهان، میزبان حیوانات شگفت انگیزی چون اورانگوتان و ببر است.

در پارک ملی گانانگ لوزر (Gunung Leuser) می توانید از دیدن حیات وحش بی نظیر این منطقه لذت ببرید. ارتفاعات توبا (Toba) و جزیره دیدنی Weh را از دست ندهید.

هزاران جزیره ای که مجمع الجزایر ملوک (Moluccas) را تشکیل می دهند، فرهنگ های متفاوت و دیدنی قبایل مختلف را به تصویر می کشند.

گینه نو مناظر جنگلی دیدنی و صخره های بکر بی نظیری دارد که 40 هزار کیلومترمربع قلمرو آبی آن را به بهشتی برای علاقه مندان به غواصی و ماجراجویی در طبیعت تبدیل نموده است. سفری کوتاه در دره بالیم (Baliem) و سپس سفر با قایق برای بازدید از خانه های درختی قوم کورووای (Korowai) از تجربیات شگفت انگیز در سفر به این منطقه هستند.

جنگل های کالیمانتان (Kalimantan) مأمن گونه های جانوری متعددی چون فیل و اورانگوتان است.

سفر به این کشور دیدنی و بازدید از مناظر بی نظیر، جنگل های سرسبز، فرهنگ و رسوم قبیله ای و حیات وحش متنوع آن یکی از به یادماندنی ترین سفرهای زندگی شما خواهد بود.

منبع: کجارو / theguardian.com
انتشار: 28 مهر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 379

به "راهنمای سفر به جزایر زیبای اندونزی؛ بالی، لومبوک، جاوه و فلورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به جزایر زیبای اندونزی؛ بالی، لومبوک، جاوه و فلورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید