مارادونا به روایت کاپادیا: فرشته در ناپل رخت شیطان به تن کرد

به گزارش عکس پارسی، آرمن ساروخانیان ، کسانی که بازی های مارادونا را ندیده اند یا در بزرگی اش تردید دارند با دیدن مستند آصف کاپادیا می توانند به تصویری واقعی از اسطوره فوتبال آرژانتین و دنیا برسند و البته به باشگاه طرفدارانش بپیوندند.

مارادونا به روایت کاپادیا: فرشته در ناپل رخت شیطان به تن کرد

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

در این فیلم 130 دقیقه ای دوران حضور مارادونا در ناپولی آنالیز شده؛ همان سال هایی که او به اوج رسید و هواداران فوتبال در دنیا را حیران هنرنمایی اش کرد تا زمانی که دیگر فشار پیروزیت و محبوبیت را تاب نیاورد و تسلیم نیروهای شر شد.

فیلم با ویراژهای دو ماشین ایتالیایی از خیابان های شلوغ منتهی به استادیوم سن پائولو آغاز می گردد. مراسم معارفه مارادونا شهر فقیر جنوب ایتالیا را به هم ریخته و آنها امیدوارند که نابغه آرژانتینی بتواند آنها را در جنگ با شمالی های ثروتمند و مغرور شکست دهد.

تکان های دوربین در تونل منتهی به چمن استادیوم حکایت از ماجرایی پرالتهاب دارد. مارادونا به عنوان شخصیت اول این داستان در این لحظات چهره مضطربی دارد و خوب می داند که قدم در چه راه سختی گذاشته.

آغاز کار مارادونا با ناپولی نشان می دهد که پیروزیت با این تیم در رقابت با تیم های بزرگی مثل یوونتوس چه کار دشواری است، ولی در نهایت پیروز می گردد دو بار با این تیم قهرمان ایتالیا گردد؛ افتخاری که ناپولی بعد از آن نتوانسته تکرار کند.

در این سال هاست که او با آرژانتین قهرمان دنیا می گردد و یک بار هم با ناپولی مزه قهرمانی در جام یوفا را می چشد، ولی در همین دوره پرماجراست که او روحش را به شیطان می فروشد. چشمان جوان خجالتی و مهربان آغاز فیلم در فریم های سرانجامی جایش را به چشمان خون افتاده فردی می دهد که مجبور به تعامل با مافیای ناپل و گرفتار کوکایین شده. البته هزارتویی که فیلم کاپادیا از شهر ناپل به نمایش می گذارد به قدری هولناک است که هر ستاره دیگری جای مارادونا هم بعید بود بتواند از آن به سلامت خارج گردد.

در نهایت مارادونا سرانجام تراژیکی دارد و در حالی که محروم شده و حمایت باشگاه را از دست داده، شهر را ترک می نماید. رفتن از ناپل معادل سرانجام دوران پرافتخار دیه گو است و بعد از آن دیگر او نه در باشگاه نه در تیم ملی رنگ پیروزیت را نمی بیند.

روایت کاپادیا که تصاویر آرشیوی بکرش آن را به شدت جذاب می نماید، چهره ای واقع گرایانه از مارادونا ارائه داده است. او در تمرینات و مسابقات ناپولی یا در کنار خانواده نقش همان فرشته ناجی را به عهده دارد، ولی حاشیه های زندگی اش در ناپولی و مراوداتش با مافیا چهره شیطانی او را نمایان می نماید. مارادونا اعتراف می نماید که اولین بار در بارسلون مصرف کوکایین را امتحان نموده، ولی اعتیادش در ناپل به اوج می رسد تا جایی که درخشش در زمین را تحت تأثیر قرار می دهد و پس از مثبت شدن آزمایش، جایگاهش را از دست می دهد و سلطنتش فرو می ریزد.

یکی از شخصیت های مهم حاضر در این مستند فرناندو سینیورینی، بدنساز اختصاصی اوست که مأموریت دارد اثرات مواد مخدر را از بدنش بزداید و او را برای درخشش در زمین آماده کند. سینیورینی است که مارادونا را با توجه به ارتفاع شهرهای مکزیک آماده جام دنیای می نماید و از او ستاره ای قبراق می سازد که آرژانتین را قهرمان دنیا کند.

تک جمله طلایی سینیورینی بهتر از هرکسی تصویر دوگانه ستاره آرژانتینی را معین می نماید؛ با دیه گو حاضر بودم تا آخر دنیا بروم، ولی با مارادونا دوست نداشتم حتی یک قدم بردارم!

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 438

به "مارادونا به روایت کاپادیا: فرشته در ناپل رخت شیطان به تن کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مارادونا به روایت کاپادیا: فرشته در ناپل رخت شیطان به تن کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید