مجموعه تاریخی تنگ چک چک مرمت می شود

به گزارش عکس پارسی، مسئول میراث فرهنگی شهرستان داراب از اجرایی شدن مرحله مرمت چهارطاقی و آتشکده قصر آینه، یا مجموعه تنگ چک چک این شهرستان خبر داد.

مجموعه تاریخی تنگ چک چک مرمت می شود

داوود مرادی در گفت وگو با خبرنگاران گفت: سال گذشته تلاش های پیگیرانه میراث فرهنگی شهرستان داراب و مجموعه استان به ثمر نشست و اعتبار لازم برای مرمت مجموعه تاریخی تنگ چک چک، در دو بخش مطالعات و طرح مرمت و مرمت اضطراری بنا، تأمین شد.

مرادی گفت: هم اینک بخش مرمت هفت قسمت از این مجموعه شامل تقویت و تثبیت پی بنای غربی، اجرای دیوار جنوبی تخریب شده بنا، درزگیری و مرمت ترک ها، اجرای طاق های تخریب شده، مرمت و تقویت پایه دیوارهای بنای غربی و چهارطاقی شرقی، پاکسازی و از بین بردن علف های روی پوسته بیرونی دو بنا و همچنین اجرای دیوار حائل (سیل بند) اجرایی شده است.

این مقام مسئول گفت: این مجموعه تاریخی با نام مجموعه تنگ چک چک در تاریخ بیستم شهریور سال 85 با شماره 16122 به ثبت ملی رسیده است.

مرادی توضیح داد: این مجموعه تاریخی شامل یک سایت بزرگ و بناهای چهارطاقی و گنبددار است که هر کدام بنایی مستقل محسوب می شود و حدود یکصد متر از هم فاصله دارد.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان داراب گفت: بنای گنبددار که در محل به نام قصر دختر معروف است، تنها دارای یک ورودی در قسمت شرقی و طاقچه های متعدد در قسمت داخلی است و این امر احتمال استفاده مذهبی از این بنا در گذشته را پررنگ کرده است.

مرادی اضافه نمود: بنای چهارطاقی نیز با گنبد رفیع خود، بزرگترین چهارطاقی استان فارس محسوب می شود.

او با بیان اینکه در بالای ارتفاعات شمالی این مجموعه یک برج نگهبانی نیز وجود دارد، گفت: مصالح استفاده شده در این مجموعه عموماً سنگ و گچ است.

مرادی با یادآوری اینکه نام اثر از چشمه ای که در شرق مجموعه واقع شده است، گرفته شده است، گفت: در این چشمه آب از سقف قطره قطره درون یک حوض می ریزد و به همین دلیل به آن چک چک می گویند.

مسئول میراث فرهنگی داراب گفت: در بدنه ضلع جنوبی کوه قسمتی به صورت بسیار صیقلی تراشیده شده که محل ایجاد کتیبه یا نقش برجسته بوده اما به دلایل نامعلوم اجرا نشده و به دلیل ویژگی ظاهری و صیقلی بودن در باور عام به آینه معروف شده است، به همین منظور این اثر به قصر آینه نیز شهرت دارد.

مرادی گفت: از مشاهده آثار موجود در تنگ چک چک می توان به این نکته پی برد که این مکان مذهبی از مهمترین زیارتگاه های دوره ساسانی بوده است که افراد خاصی از بزرگان در اینجا به نیایش می پرداختند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 189

به "مجموعه تاریخی تنگ چک چک مرمت می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه تاریخی تنگ چک چک مرمت می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید