پرواز بر روی اقیانوس ابر در ییلاقات شمال

به گزارش عکس پارسی، هوا که گرم می گردد کم کم مقاصد سفرهای تابستانی میزبان گردشگران زیادی از جاهای مختلف می گردد. هر جا که ارتفاعات البرز و مراتع سبز باشد، هر جا که اقلیم به سمت خنکای کوهپایه ای برود، می توان فصل گرما را در آنجا گذراند؛ درست شبیه ییلاقی در استان های شمال کشور! درست در همین جغرافیاست که ابرها بیشتر از هر زمان دیگری به ما نزدیک می شوند و اگر از دور به دیدن بشینیم با اقیانوسی از ابر مواجهم می شویم و اگر ما یا ابرها به ما نزدیک تر گردد، این حس دست می دهد که انگار در بین ابرها قدم می زنیم. رویایی که اگر در شهر به آن فکر کنیم جز خیال چیزی به ارمغان نمی آورد و دقیقا در یکی از همین ییلاقات این تصویر واقعی ترین چشم انداز پیش روی ماست. بیایید با هم سری به ییلاقات شمال بزنیم و گرما و هوای آلوده را به فراموشی بسپاریم.

پرواز بر روی اقیانوس ابر در ییلاقات شمال

ییلاق به چه معناست؟

در فرهنگ لغت دهخدا ییلاق از دو بخش یی به معنای تابستان و لاق پسوندی از مکان تشکیل شده که به معنی جاییست که در تابستان اقامت دارند. در فرهنگ لغت عمید ییلاق چنین تعریف شده سردسیر، کوهپایه و جای سرد، محل خوش آب و هوا در خارج شهر که در فصل تابستان در آن جا به سر می برند، ضد قشلاق هم گفته شده.

معرفی محبوب ترین ییلاقات منطقه ها شمالی ایران

در سه استان شمالی کشور ییلاقات سبز و مرتفعی وجود دارد که نسبتا بکر به جای مانده و افراد بومی در منطقه ها مجاور و برخی تور یا افراد طبیعت گرد به آنجا می روند. البته انتشار و معرفی برخی از همین ییلاقات باعث شده گردشگران عام نیز راهی چنین مقاصدی شوند وگاها با نا آگاهی موجب آسیب به محیط زیست و منظره محیطی شوند.

سوباتان، ماسال، مازیچال، جواهردشت، داماش در استان گیلان، مازیچال، فیلبند، آلاشت در استان مازندران و دنیا نما در استان گلستان از ییلاقات شناخته شده ای هستند که معمولا از اوایل خرداد تا اوایل شهریور برترین زمان برای سفر به آنهاست. البته خیلی از افراد تریجیح می دهند پاییز زیبای این منطقه ها را ببینید و پوشش جنگلی زرد و نارنجی را ازدست ندهند.

ییلاق سوباتان

سوباتان از آن ییلاق هایی ست که معمولا خرداد ماه گردشگران زیادی به آن سفر می نمایند چرا که قبل از آن هوا سرد و بعد از آن آفتاب تیز و گرمی دارد. خیلی از گروه های طبیعت گردی از استان اردبیل و دریاچه نئور یک مسیر حدود 20 کیلومتر را به صورت پیاده روی طی می نمایند تا به سوباتان برسند. در این مسیر از مراتع، دشت و مال روهای بکری عبور می نمایند، ساعتی را کنار عشایر می گذرانند و با گذر از آبشار ورزان کم کم به بافت روستایی می رسند. برای اجاره کلبه در سوباتان می توانید از سایت هومسا به آدرس homsa.net ؛ سامانه اجاره آنلاین و روزانه اقامتگاه یاری بگیرید.

ییلاق ماسال

ماسال یکی دیگر از منطقه ها محبوب استان گیلان به شمار می آید که با ییلاق سوئه چاله همان یال جذابی که در تصاویر زیادی که از این منطقه دیده اید، شناخته می گردد. این ییلاق در ارتفاعات قرار گرفته و از شهر تا موقعیت موردنظر چیزی حدود دو ساعت باید رانندگی کنید تا به منظرهی زیبا برسید. برای گشت گذار در و ماسال می توانید اقامتگاهی در ارتفاعات یا پایین تر در نظر بگیرید که بسته به سلیقه شما دارد. معمولا اقامتگاه های ییلاقی به علت دور بودن از بافت مسکونی و بکر بودن امکانات رفاهی کمتری دارند. برای اجاره روزانه سوئیت و ویلا در ماسال این منطقه را در هومسا جستجو کنید و تاریخ مورد نظر را وارد نمایید تا فهرست اقامتگاه های موجود برایتان ظاهر گردد. حتما پیشنهاد می دهیم قبل از سفر به ماسال برای رزرو اقدام کنید چرا که در صورت شلوغ بودن منطقه احتمال اینکه واحدی خالی پیدا کنید کم هست و در صورتیکه موجود باشد احتمالا مجبور شوید هزینه بیشتری پرداخت نمایید.

ییلاق فیلبند

برای تهرانی ها که در پی یک ییلاق نزدیک با منظره اقیانوس ابر هستند، شاید برترین گزینه ییلاق فیلبند از توابع آمل در استان مازندران باشد . کمتر از پنج ساعت رانندگی و با عبور از جاده ای پر پیچ و خم و جنگل های انبوه به این روستای ییلاقی می رسید. اغلب این مقصد را به عنوان یک برنامه یک روزه انتخاب می نمایند اما با اجاره روزانه سوئیت و ویلا در فیلبند می توانید سفر خودتان به این منطقه را طولانی تر کنید و تماشا آسمان پرستاره و طلوع خورشید در ارتفاعات آمل را نصیب خودتان کنید.

ییلاق دنیا نما

ییلاق دنیا نما در استان گلستان برای طبیعت گردها به ویژه هواداران محیط زیست و حیوانات محبوبیت بیشتری دارد، چرا که می توانند در فصل گاوبانگی به آنجا سفر نمایند و با زندگی مرال ها از نزدیک آشنا شوند. در ارتفاعات دنیا نما منظره وسیعی از دریای خزر با انبوهی از جنگل های هیرکانی تصاویر بی نظیری از طبیعت ییلاقی خلق می نماید. اقامتگاه های قابل اجاره برای گردشگران در این منطقه به نسبت محدود است و شاید شما را به این وا دارد که به حداقل امکانات اکتفا کنید.

کلام آخر

ییلاق های شمال از برترین انتخاب های سفر در فصل گرماست به شرط آنکه بتوانید با طبیعت انس بگیرید! در این منطقه ها معمولا به علت عدم توسعه زیرساخت های گردشگری و بعلاوه بکر ماندن، سطح خدمات اقامتی بسیار محدود است و نباید انتظارات زیادی داشت. در اینصورت آنچه که اهمیت پیدا می نماید لذت بردن از ییلاقی می گردد که اگر خوش شانس باشید و شرایط اقلیمی و آب وهوایی دست به دست بدهند شاهد اقیانوسی از ابر خواهید بود.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 23 مهر 1403 بروزرسانی: 23 مهر 1403 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 2284

به "پرواز بر روی اقیانوس ابر در ییلاقات شمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرواز بر روی اقیانوس ابر در ییلاقات شمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید