چند میلی متر باران باعث از بین رفتن جان 21 نفر شد؟

به گزارش عکس پارسی، سیلاب روز آدینه (31 تیر) رودخانه رودبال در جنوب شرق فارس در حالی خسارات جبران ناپذیری بر جای گذاشت و موجب مرگ 21 تن شد که سازمان هواشناسی در گزارش های خود در این خصوص هشدار داده بود.

چند میلی متر باران باعث از بین رفتن جان 21 نفر شد؟

به گزارش ایسنا، گزارش های سازمان هواشناسی کشور نشان می دهد که مجموع بارش روز آدینه 31 تیر در شهر استهبان فارس تنها 0.7 میلی متر بود؛ مقداری که نمی تواند آن حادثه هولناک رودخانه رودبال را رقم زده باشد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا سازمان هواشناسی در این باره گفت: براساس آخرین اطلاعات دریافتی از ایستگاه های باران سنجی استان فارس، بیشینه بارش های روز آدینه در استان فارس به مقدار 17.5 میلی متر از ایستگاه لایزنگان در شهرستان داراب (پایین دست محل رخداد رواناب و در حوضه آبریز منطقه) گزارش شده است.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: همانطور که انتظار می رفت تمرکز بارش های روز آدینه در جنوب شرق استان فارس بود و رواناب در داخل رودخانه رودبال شکل گرفت.

وی ادامه داد: بارش های روز حادثه در حوضه آبریز منتهی به محل حادثه در ایستگاه های چاه نصرویه به مقدار 4.5 میلی متر و ایستگاه چنارویه به مقدار 0.1 میلی متر گزارش شد.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا سازمان هواشناسی افزود: بیشینه بارش های روز پنجشنبه (30 تیر) به ترتیب در ایستگاه های لایزنگان در شهرستان داراب با 22.5، مادوان داراب 20 و بکر و فدامی داراب 9 میلی متر به ثبت رسید. مقدار بارش ها در سایر ایستگاه های داراب بین پنج میلی متر و کمتر از آن بود که با هشدار صادرشده مطابقت دارد.

ضیائیان افزود: در طبیعت اولین جایی که پس از بارندگی، آب جاری می گردد رودخانه است؛ بنابراین باید به هشدار های هواشناسی توجه کرد و در محدوده های هشدار از تردد در رودخانه های فصلی ولو رودخانه خشک و بی آب به ویژه در این فصل اجتناب کرد.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا سازمان هواشناسی کشور گفت: هم در هشدار روز چهارشنبه (29 تیر) سازمان هواشناسی و هم در بخش های مختلف خبری، کارشناسان سازمان هواشناسی نسبت به وقوع بارش های رگباری و آثار و پیامد های آن در منطقه ها جنوب به ویژه استان فارس هشدار داده بودند.

وی ادامه داد: مشخصاً در روز پنجشنبه (30 تیر) محمد اصغری - معاون مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا سازمان هواشناسی کشور - در بخش خبری ساعت هشت صبح شبکه یک سیما نسبت به وقوع بارش های موسمی در جنوب شرق کشور، هرمزگان، کرمان و جنوب شرق فارس تا اواسط هفته آینده هشدار داده و تاکید نموده بود از این نوع بارش ها باید ترسید چراکه به صورت نقطه ای و محلی خرابی به بار می آورد، حتی موجب خسارت جانی می گردد که روز های گذشته هم تجربه شد.

ضیائیان افزود: ماهیت بارش های تابستانه جنوب ایران عمدتا رگباری است به طوری که گاهی ممکن است حجم زیادی از بارش در زمان بسیار کوتاهی ببارد و منجر به وقوع رواناب مقطعی و خطرناک گردد.

وی با تاکید بر معتبر بودن هشدار چهارشنبه (29 تیر) سازمان هواشناسی کشور، گفت: همچنان بارش های موسمی در جنوب شرق، استان های هرمزگان، کرمان و فارس ادامه دارد و توصیه می گردد مردم از اتراق در بستر رودخانه ها به جد خودداری نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 10 مرداد 1401 بروزرسانی: 10 مرداد 1401 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 2054

به "چند میلی متر باران باعث از بین رفتن جان 21 نفر شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند میلی متر باران باعث از بین رفتن جان 21 نفر شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید