افزایش 76 درصدی بارندگی در اراک نسبت به درازمدت

به گزارش عکس پارسی، مدیر اداره منابع آب شهرستان اراک گفت: در سطح شهرستان بر اساس آمار باران سنجی تا به الان 148 میلیمتر بارندگی را شاهد بوده ایم که این آمار در مدت مشابه سال گذشته 12 میلیمتر بوده است که این آمار نشان می دهد نسبت به دراز مدت در شهرستان اراک 76 درصد رشد بارندگی داشته ایم.

افزایش 76 درصدی بارندگی در اراک نسبت به درازمدت

به گزارش خبرنگاران، محمد زهیری در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اراک، در خصوص حوزه آب و مسائل کم آبی اظهار کرد: حفاظت از منابع آب یکی از مباحث اصلی در سطح کشور است، استمرار این جلسات لازم است، چون اطلاع رسانی یاری می نماید که بتوانیم با همکاری موانع و مسائل موجود در مسیر از جمله برداشت های غیرمجاز، حفر چاه های غیر مجاز، راهنمایی آب های سطحی به حوزه های پائین دست را رفع کنیم.

وی اضافه کرد: در رابطه با اصلاح الگوی کشت باید بتوانیم با برنامه ریزی مناسب مصارف آب را کاهش داده و به سمت افزایش بهره برداری محصولات کشاورزی حرکت کنیم.

مدیر اداره منابع آب شهرستان اراک گفت: با توجه به این که رودخانه های ما به عنوان شریان طبیعی طبیعت به عنوان تغذیه نماینده دشت عمل می نمایند باید سردهنه های بندها و سدها را به داخل رودخانه راهنمایی کنیم تا دشت تغذیه گردد. البته در سنوات گذشته نیز نتایج مثبت این عملکرد را در حوزه قره چای و تالاب میقان مشاهده نموده ایم. هم چنین با یاری شهرداری ها از ریختن زباله در رودخانه ها جلوگیری کنیم و برداشت شن و ماسه بر اساس اصول تعریف شده انجام گیرد.

زهیری اعلام کرد: متأسفانه هندوانه کاری هایی که در منطقه انجام می گردد با توجه به استفاده از پلاستیک در این کاشت آسیب هایی به اراضی وارد می نماید. به دنبال این موضوع هستیم که بتوانیم با شکایت و معرفی صاحبان زمین به مراجع قضایی این روند را کاهش داده و به صفر برسانیم.

وی اعلام کرد: میزان بارندگی ها در سه ماهه نخست تاکنون آمار قابل قبولی است، در سال های گذشته چنین آماری وجود نداشت و امیدواریم این میزان بارش مقدمه ای برای انتها خشکسالی ها باشد، در سطح شهرستان اراک بر اساس آمار باران سنجی تا به الان 148 میلیمتر بارندگی را شاهد بوده ایم که این آمار در مدت مشابه سال گذشته 12 میلی متر بوده است. این آمار نشان می دهد که نسبت به دراز مدت در شهرستان اراک 76 درصد رشد بارندگی را داشته ایم.

زهیری ادامه داد: همچنین در سه ماهه نخست سال جاری در سطح کشور 77.6 میلی متر بارندگی داشته ایم که 215 درصد نسبت به سال گذشته و 103 درصد نسبت به درازمدت کشوری افزایش داشته است، امیدواریم این روال در زمستان و بهار ادامه داشته باشد و از فرونشست هایی که گزارش داده می گردد برون رفت داشته باشیم و روند این شرایط کندتر گردد.

به گزارش خبرنگاران، معاون عمرانی فرماندار اراک نیز در این جلسه گفت: دغدغه هایی که در حوزه کم آبی در سطح کشور، استان و شهرستان وجود دارد ما را ملزم می نماید که به سمت الگوهای سازگار با کم آبی حرکت کنیم، برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که با بحران های سخت تری روبرو نشویم که در این راستا تقاضای ما همکاری تمام دستگاه ها با مدیریت منابع آب است.

وی اضافه کرد: در خصوص مسلوب المنفعه کردن بیش از 200 چاه فرم یک و پنج در سطح شهرستان آنالیز های لازم انجام گرفته، همچنین در خصوص برداشت حجمی یا نصب کنتورهای هوشمند بر چاه های مجاز در سطح شهرستان اعتبارات لازم تامین شده است.

حجت اله نصیری توضیح داد: در رابطه با رهاسازی آب قنوات، بندها و سدهای خاکی برای احیای رودخانه کرهرود و تامین آب تالاب میقان باید برنامه ریزی مناسب در دستور کار قرار گیرد که در این خصوص شوراها و دهیاری ها می توانند یاری نمایند تا این شریان حیاتی برای شهر اراک احیا گردد.

وی ادامه داد: شهرداری اراک 700 لیتر در ثانیه برای فضای سبز آب احتیاج دارد که البته در حال حاضر تقاضای آب بیشتر در حدود هزار و 400 لیتر در ثانیه را دارند، در این رابطه شهرداری برنامه مشخصی ارائه نداده و باید در راستای بحث کاهش مصرف آب در فضای سبز و حفظ شرایط، برنامه ای ارائه دهند تا بتوان مصرف آب را به حداقل رساند.

نصیری در خصوص پسماند کشاورزی نیز گفت: مقرر شده بود که به منظور کاهش استفاده از پلاستیک هایی که در کاشت هندوانه استفاده می گردد اقداماتی توسط محیط زیست انجام و با متخلفان برخورد قاطع انجام گردد که متاسفانه در این رابطه اقدامی صورت نگرفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 106

به "افزایش 76 درصدی بارندگی در اراک نسبت به درازمدت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 76 درصدی بارندگی در اراک نسبت به درازمدت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید