آرامگاه همایون؛ از معروفترین بناهای تاریخی هند

به گزارش عکس پارسی، آرامگاه همایون که مانند لعلی گرانبها در بین باغ های سرسبز و خرم در دهلی نو می درخشد یکی از جاذبه های گردشگری هند به شمار می آید که بازدید از آنرا به شما پیشنهاد می دهیم.

آرامگاه همایون؛ از معروفترین بناهای تاریخی هند

آرامگاه همایون یا همایون تمب مقبره همایون است که به نصیر الدین همایون معروف بود، وی دومین پادشاه امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان هند بود. این آرامگاه در منطقه نظام الدین و در مرکز شهر دهلی واقع شده است. این بنا مربوط به قرن شانزدهم میلادی است و از جاذبه های گردشگری پایتخت هند به حساب می آید. آرامگاه همایون نخستین باغ ایرانی ساخته شده در شبه قاره هند است. آرامگاه همایون در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

همایون پادشاه گورکانی هند

همایون دومین پادشاه گورکانی هند بعد از پانزده سال که در دربار ایران پناهنده بود به یاری شاه طهماسب اول به کشورش برگشت و بطور غیرمنتظره بعد از چندماه از جهان رفت. گفته می گردد با شنیدن صدای اذان به سرعت از پله های کتابخانه اش پائین آمد که سقوط کرد و جان سپرد.

وی به هنر و علوم عشق می ورزید و در کتابخانه اش کتاب شمار زیادی از هنرمندان نقاش، خوش نویس، تذهیب کار و صحاف ایرانی و هندی را گرد آورده بود که به کار فراوری و تکثیر آثار علمی و نسخه های باارزش هنری اشتغال داشتند. وی در بازگشت به هند، جمعی از هنرمندان ایرانی را با خود بهمراه برد. بنا بر این شگفت آور نیست که این آرامگاه و بناهایی که بعدها در هندوستان ساخته شد مانند تاج محل از الگوهای ایرانی و میراث معماری هند و ایران بهره گرفته باشد.

همسر او حمیده بانو بیگم که در ایران با معماری ایرانی آشنا شده بود با الهام از مقبره های ایرانی و فضای چهار باغ یا باغ جنت آرامگاه همایون را در سال 1562 یک سال بعد از مرگ همایون آغاز و بعد از هشت سال (نه سال پس از مرگ همایون) به سرانجام رساند.

بنای آرامگاه همایون

آرامگاه همایون، نخستین آرامگاه با فضای آزاد و باغ گونه در تمام هند است که در منطقه نظام الدین در دهلی قرار گرفته است. همچنین نخستین بنا در هند است که در نمای آن از سنگهای ماسه ای قرمز رنگ استفاده شده است. در محوطه این آرامگاه تاریخی، علاوه بر ساختمان آرامگاه همایون ساختمان های دیگری نیز از جمله آرامگاه عیسی خان نیازی یک نجیب زاده افغانی که در دربار شیرشاه سوری بوده و علیه مغول ها جنگیده بود، وجود دارد. آرامگاه همسر همایون، حمیده بانو بیگم، دارا شیکو و چند تن از دیگر نوادگان همایون هم در این محوطه واقع شده است.

محوطه باغ مانند این آرامگاه از باغ های ایرانی به ویژه چهار باغ الهام گرفته است بطوریکه دارای 4 خیابان اصلی و دو نهر آب اصلی است که به مقبره منتهی می شوند. معماری به کار رفته در احداث این اثر در نوع خود بی بدیل و در تاریخ هند نخستین بوده و به همین علت الهام بخش بسیاری از بناهای دیگر شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1349

به "آرامگاه همایون؛ از معروفترین بناهای تاریخی هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامگاه همایون؛ از معروفترین بناهای تاریخی هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید