خانه پاینده یزد ثبت ملی شد

به گزارش عکس پارسی، محمدمهدی شرافت در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: خانه پاینده در یکی از محله های قدیمی و تاریخی یزد در خیابان امام خمینی (ره)، کوچه دروازه مالمیر واقع شده و با پیگیری های صورت گرفته، به ثبت ملی رسید.

خانه پاینده یزد ثبت ملی شد

جهت دریافت خدمات طراحی حیاط ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

وی مطرح نمود: این خانه با توجه به سبک معماری و شاخصه های موجود در بنا متعلق به دوره پهلوی است و نامگذاری آن نیز بر اساس نام مالک انجام شده است.

شرافت با برشمردن بعضی از ویژگی های این خانه تاریخی به ویژه در زمینه معماری اعلام کرد: ورودی بنا در جبهه شمال واقع شده و پلانی چهار ضلعی دارد و در چهار جبهه سازه، شاخصه های معماری به چشم می خورد.

وی با بیان اینکه بخش هشتی بنا آسیب دیده است، اعلام نمود: بخش اصلی ساختمان، ضلع جنوبی آن است که ایوانی با سقف هلالی دارد و داخل ایوان نیز دو درب چوبی قرار گرفته که در واقع درب اتاق های دو طرف ایوان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اضافه کرد: بخش غربی بنا نیز دارای یک ایوان کوچک است و اتاقها در طرفین آن قرار گرفته و در ضلع شرقی و شمالی در میانه حیاط، یک حوض بزرگ بیضی شکل ساخته شده است.

شرافت با بیان اینکه مصالح به کار رفته در بنا، سنگ، خشت و پوشش گچ و کاهگل است، مطرح نمود: این بنا در محله خیرآباد که یکی از قدیمی ترین محله های یزد است واقع شده و همجواری آن با مسجد ثبتی زین الدین از ویژگی های آن محسوب می گردد.

وی یادآور شد: این خانه تاریخی چند روز پیش به شماره 31308 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 724

به "خانه پاینده یزد ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه پاینده یزد ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید