خبرنگاران خانه نشینی بچه ها و تخیل؛ چالش های امروز حوزه کودک

به گزارش عکس پارسی، تهران- خبرنگاران- خانه نشینی بچه ها و نقش تخیل در آنان در چهارمین همایش بحران و برون رفت؛ چالش های امروز کتاب کودک و نوجوان در نشست مجازی تحلیل و توسط اهل فن آسیب شناسی شد.

خبرنگاران خانه نشینی بچه ها و تخیل؛ چالش های امروز حوزه کودک

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

چهارمین همایش بحران و برون رفت؛ چالش های امروز کتاب کودک و نوجوان با موضوع آسیب های خانه نشینی بچه ها و نقش تخیل از سوی انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک با حضور دکتر احمدرضا آذربایجانی، مجید راستی و دکتر فرزانه شهرتاش به صورت آنلاین از صفحه اینستاگرام انجمن طی دو نشست امروز انتها یافت.

یکی از آسیب های کرونا دریافت خلوت از بچه ها است

دکتر احمدرضا آذربایجانی؛ پژوهشگر حوزه کتاب و عضو کارگروه ترویج مطالعه مفید در این نشست با بیان اینکه کرونا ناخواسته ما را زندانی نموده است، گفت: این زندانی شدن هم فرصت است و هم تهدید و بستگی به افراد مختلف دارد، در این میان یکی از آسیب های جدی در عصر کرونایی نداشتن خلوت برای بچه ها و والدین شان است که اگر به درستی مدیریت گردد تهدید به فرصت تبدیل میگردد.

وی اضافه کرد: مساله دیگر این که انتشار اخبار کرونا نوعی وسواس و اضطراب در میان بچه ها ایجاد می نماید که با وجود نبود خلوت مناسب امکان تربیتی و یادگیری عمیق را از آنها گرفته است.

وی عنوان نمود: پژوهشگران اعلام نموده اند تماشای تلویزیون مستمر و بدون تفکر به مرور موجب آلزایمر در افراد می گردد در حالی که گوش دادن به رادیو اینگونه نیست و مغز را جوان نگه می دارد، در این زمینه کتاب هم چنین فرایندی را در مغز ایجاد می نماید. به گفته وی، قصه ها در کتاب خیال افراد را تقویت و بچه ها با خوندن کتاب سفر خیالی می نمایند.

این پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان گفت: یکی از آسیب های خانه نشینی در کرونا این است که یادگیری های ملموس قبلا در مدرسه بود و خانه فضای استراحت بود. همچنین فضای مجازی یک سرگرمی برای بچه ها بود اما عصر کرونا همه اینها را تغییر داده و می توان به عنوان فرصتی برای رشد و توسعه یادگیری می توان از آن استفاده کرد.

از فرصت کرونا به راحتی عبور نکنیم

فرزانه شهرتاش مدیر انتشارات شهرتاش و نویسنده حوزه کودک نیز درباره اوضاع کتابخوانی قبل و بعد کرونا گفت: ان دوران را دورانی طلایی برای معلم ها، و خانواده و ناشران می دانم، البته معتقدم نباید عجول بود و زود قضاوت کرد چون در دوره انتقال و در حال پیدا کردن خود هستیم و این فرصتی است که نباید به راحتی از آن عبور کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید بدانیم بچه ها، معلم ها، پدرها و مادرها به گذشته برنمی گردند چون از مزایای زندگی جدید مطلع شده اند و حتی اگر زمانی هم برگشتند قطعا در سطح بالاتری خواهد بود.

شهرتاش با اشاره به نقش کتاب در عصر کرونا برای بچه ها و نوجوان نیز عنوان نمود: ما از مدت ها قبل سایت آنلاین خرید کتاب داشتیم اما هیچ خریداری برای کتاب ها نبود اما بعد از شیوع بیماری کرونا خریدها شروع شد و این موضوع نشان می دهد وقتی برای کاری برنامه ریزی می کنیم و زمینه ها را آماده می کنیم در زمان مناسب می توانیم از آن ها بهره مند شویم. باید فرصت و تغییر وسیله را دنبال کنیم و به خانواده ها و بچه ها فرصت بدهیم با روش های جدید آشنا شوند.

شهرتاش عنوان نمود: در کشورهای توسعه یافته نظام آموزشی موظف است کتاب را برای خانواده ها تامین کند، به عنوان مثال برای درس ادبیات کتاب ادبیات انگلیسی ندارند بلکه کتاب یک نویسنده یا شاعر را برای آموزش ادبیات در نظر می گیرند و طی قراردادی کتاب را به تعداد بالا از ناشر خریداری می نمایند.

وی ادامه داد: این کتاب ها هر سال در اختیار مدارس و بچه ها قرار می دهد و خیلی زود تیراژ کتاب ها رشد زیادی پیدا می نماید و وقتی نظام آموزشی اینکار را می نماید خانواده و دانش آموز به خواندن کتاب هایی از این دست عادت می نماید و این موضوع نشان می دهد که در آنجا نویسنده خط شکن است اما در ایران ناشر خط شکن است.

شهرتاش درباره اینکه چگونه می توان کاری کرد که خانواده اهمیت یک کتاب را درک کند و شیرینی و لذت حقیقی فهمیدن ایجاد کنیم، گفت: باید داستان بخوانیم تا مهارت گوش کردن، صحبت کردن، خواندن، درک مطلب کودک و نوشتن کودک تقویت گردد و بتواند فکر کند، حل مساله یاد یگیرد و مهارت زندگی کردن را یاد بگیرد.

شهرتاش توصیه کرد: ناشران یک خلاصه موجزی از داستان و درون مایه داستان، طیف سنی کتاب همچنین حوزه و موضوع کتاب به صورت شفاف در سایت خود قرار دهند تا خانواده ها و معلم ها بر اساس این اطلاعت کتاب را انتخاب نمایند، مساله اینجا است هرچه اطلاعات بدهیم تا والدین راحت تر این انتخاب ها را انجام دهند بهتر است.

به گفته این ناشر، در این زمینه مخاطب باید بداند وقتی از ناشر خریداری کرد بهتر است زیرا اگر کتاب خراب باشد یا مسئله ای داشته باشد به راحتی تعویض می نماید اما ناشران باید در نحوه معرفی کتاب ها تجدید نظر نموده و رویکرد جدیدی داشته باشند واین معرفی ها استاندارد باشد.

شهرتاش در ادامه گفت: مثل کتابخانه ملی که اطلاعات در ابتدای کتاب ها می دهد ناشران باید اطلاعات خود را بر اساس صفحه اول کتابخانه ملی و حتی دقیق تر اطلاعات بدهند تا مخاطبان با استفاده از این اطلاعات کتاب های خود را برگزینند.

دنیای واقعی بچه ها تخیل است

مجید راستی نویسنده کتاب های کودک نیز با اشاره به رابطه خلوت و خیال گفت: والدین در این روزها فرصت بودن در کنار فرزندانشان را دارند و همانطور که بچه ها از آنها یاد میگیرند آنها هم میتوانند برای رشد خود ساعت هایی را با بچه هایشان سپری نمایند.

وی ادامه داد: تخیل در دنیای بچه ها نقش زیادی دارد، زیرا تخیل دنیای واقعی بچه هاست و گاهی دنیای بزرگترها دنیای خیالی بچه ها است. در این میان هر میزان که بچه ها را در دنیای سالم، بی ریا و بدون تجربیات دورریختنی نگه داریم بهتر است.

راستی با اشاره به نتایج قصه گویی و کتاب خواندن برای بچه ها شرح داد: بچه ها با یاری قصه ها به دنیاها و دنیا هایی که مجموعه ای از لذت ها، شادی ها و یاددریافت های غیرمستقیم هستند قدم می گذارند و می آموزند و یادگیری یکی از ملزومات اصلی قصه در دنیای بچه ها است.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1274

به "خبرنگاران خانه نشینی بچه ها و تخیل؛ چالش های امروز حوزه کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خانه نشینی بچه ها و تخیل؛ چالش های امروز حوزه کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید