همکاری های بین المللی مهمترین هدف ISC در ارتقاء سنجش های علمی کشور های عضو

به گزارش عکس پارسی، در اولین نشست سالیانه و مجازی اعضای کمیته اجرایی ISC تاکید شد که همکاری های بین المللی مهمترین هدف در ارتقاء سنجش های علمی کشور های عضو پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام است.

همکاری های بین المللی مهمترین هدف ISC در ارتقاء سنجش های علمی کشور های عضو

به گزارش از ، اولین نشست سالیانه و مجازی اعضای کمیته اجرایی ISC از کشور های نیجریه، مالزی، ترکیه، پاکستان، قطر و عمان به نمایندگی از منطقه ها مختلف شامل آفریقا، جنوب شرق آسیا، آسیای میانی، خاورمیانه و شبه قاره هند در محل پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام با حضور دکتر محمدجواد دهقانی ریاست موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری برگزار گردید.

هدف از این نشست، آنالیز راه های ممکن برای توسعه استفاده از خدمات ISC در میان کشور های عضو و بعلاوه تمدید نامه های انتصاب اعضای EC بود که این موارد مورد بحث نهاده شد.

بر این اساس امید می رفت تا در سال 2021، اعضای هیئت رئیسه ISC و اعضای کمیته اجرایی بتوانند برای دستیابی به هدف اصلی ISC، یعنی ارتقای شرایط علوم، تحقیقات، فناوری و نوآوری در مقیاس ملی، منطقه ای و دنیای، با همکاری بیشتری فعالیت نمایند تا بتوان اهداف آینده این پایگاه در ابعاد ملی و بین المللی را ارتقاء بخشید.

دهقانی، رئیس موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری در ابتدای این جلسه ضمن معرفی اهداف برگزاری این جلسه، در خصوص انتظارات ISC از اعضای کمیته اجرایی نکاتی را اعلام کرد و نسبت به ارتقاء صندلی کنونی کشور های اسلامی در میان کشور های دنیا و در خصوص مقدار رشد کمی و کیفی تولیدات علمی کشور های عضو OIC صحبت هایی را عنوان نمود.

محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی، مشاور ریاست و رئیس اداره همکاری های علمی بین المللی موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری با معرفی خدمات این موسسه، آماری از مقدار شرکت نشریات و دانشگاه های کشور های متبوع اعضای کمیته اجرایی ISC ارائه کرد.

او گفت: یکی از خدمات به روز این موسسه در جهت تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافته های تازه علمی در خصوص ویروس کووید-19 و یاری به پژوهشگران، سیاست گذاران حوزه سلامت و عموم مردم و هم پاسخ دهی از ابتدای بروز بیماری بوده که به این منظور سامانه نماگر کووید 19 را راه اندازی نموده است.

اطلاعات این پایگاه که شامل تازهترین مقالات علمی تمام متن منتشر شده و پیش چاپ و هم آمار مربوط به شرایط انتشار بیماری بر اساس نقشه دنیای از شرایط همه گیری بیماری کووید-19 است، با جستجو در آن به تازه ترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمان شدگان و بعلاوه نسبت های ابتلا به جمعیت به تفکیک هر کشور و مقایسه بر اساس نمودار زمانی- مکانی دسترسی خواهید داشت.

آدرس وبگاه این سامانه https://maps.isc.ac/covid19 بوده که به وسیله وبگاه اصلی پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام https://www.isc.ac در دسترس است.

او در ادامه ضمن معرفی محصولات تازه ISC به سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) اشاره نمود و گفت: شناسه دیجیتال اشیاء یا (DOR) Digital Object Recognizer، یک کد منحصر به فرد برای هر شی است که همچون اثر انگشت برای آن است. کد بین المللی DOR به مقاله نشریه و همایش، کتاب، انتها نامه، آثار هنری، نرم افزار و ... تعلق می گیرد. این شناسه همچون یک بارکد برای شناسایی اشیاء عمل می نماید. با دریافت کد DOR در سامانه با آدرس https://dorl.net، به شی یک لینک اختصاص داده می گردد و دسترسی به اطلاعات آن همیشه امکان پذیر می گردد.

در ادامه تونجای دوگراوغلو، معاون شورای ارزیابی کیفی آموزش عالی ترکیه گفت: در طول دوره کرونا بسیاری از چیز ها تغییر نموده است. آموزش به صورت علمی بسیار سطح بالاتری پیدا نموده است و ISC در این میان توانسته است شاخص های علمی خود را ارتقاء بخشد.

او ادامه داد: اول از همه باید به یاری ISC در پیشرفت علم در میان کشور های عضو اشاره کنم. این موسسه توانسته است اطلاعات مناسبی را در خصوص نشریات، دانشمندان و دانشگاه های کشور های عضو در اختیار قرار دهد که امیدوارم اطلاعات در خصوص نشریات کشور ترکیه افزایش پیدا کند.

در ادامه، اسما اسماعیل، رئیس آموزشگاه علوم مالزی، ضمن تایید اهمیت ارزیابی و رتبه بندی عملکرد علمی دانشگاه ها و دانشمندان، در خصوص سیستم پیاده سازی شده به وسیله کشور مالزی با اسم برنامه مالزی برای دسترسی آزاد به دانش گفت: دنیا با سرعتی باورنکردنی در حال تغییر است. با ظهور صنایع تازه و کووید-19، دنیا با چالش های ناشناخته دیگری روبرو خواهد شد و برای همین هم همه ما برای حفظ ارتباط باید به تغییر روی بیاوریم. برای اینکه بتوانیم انعطاف پذیر و مرتبط بمانیم باید به پیش رویم، باید شرایط را درک کنیم تا بتوانیم نقش خود را در آن درک کنیم.

او، درباره این برنامه گفت: برنامه مالزی برای دسترسی آزاد به این معنی است که داده ها می توانند بسته به نوع آن ها، به اشتراک گذاشته شده و در دسترس همه قرار بگیرند و تحت شرایط خاصی استفاده شوند.

دکتر سلیمان باباتونده رامون یوسف، مدیر دفتر مدیریت تحقیق، نوآوری و فناوری اطلاعات کمیسیون دانشگاه های ملی نیجریه، ضمن اعلام این مطلب که آموزش عالی کشور نیجریه متاسفانه همچنان تحت تاثیر پاندمی کووید-19 است، این جلسه را یاریی عظیم برای نشریات و دانشگاه های کشور نیجریه دانست.

سپس دکتر اظهر علی شاه، رئیس انجمن علمی و استاد دانشگاه سیند پاکستان ضمن بیان تاثیر ISC بر نشریات دانشگاه های کشور پاکستان، خواهان نقش بیشتر ISC در نحوه ارتقاء دانشگاه ها و نشریات پاکستان شد.

در انتها این نشست، نتایج گرفته شده از آن مورد آنالیز نهاده شد که از میان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. کارگاه هایی با حضور مشترک نظام های آموزش عالی سایر کشور های کشور عضو برگزار گردد.

2. بر روی بحث کیفی سازی نشریات ISC برنامه ریزی های تازهی صورت گیرد.

3. تمدید عضویت اعضای کمیته اجرایی ISC انجام پذیرد.

4. در بحث رتبه بندی دانشگاه های کشور های عضو ISC، کوشش در جهت بین المللی سازی آن ها صورت پذیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1725

به "همکاری های بین المللی مهمترین هدف ISC در ارتقاء سنجش های علمی کشور های عضو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری های بین المللی مهمترین هدف ISC در ارتقاء سنجش های علمی کشور های عضو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید