دستاوردسازی تازه ائتلاف سعودی باز کار دستشان داد

به گزارش عکس پارسی، منابع آگاه در یمن خبر دادند که ادعای تازه ائتلاف سعودی درباره آزادسازی یک پایگاه در شمال غرب یمن چیزی بیش از یک دستاوردسازی نبوده است.

دستاوردسازی تازه ائتلاف سعودی باز کار دستشان داد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، منابع یمنی، امروز (شنبه)، از دستاوردسازی تازه ائتلاف سعودی خبر دادند.

رسانه های نزدیک به ائتلاف سعودی، روز گذشته، مدعی شده بودند که نیروهای آن ها پیروز شده اند پایگاه المحصام واقع در شهرستان حرض (شمال غرب یمن) را آزاد کنند. پس از این گزارش، نیروهای دولت مستعفی یمن رسما آزادسازی این پایگاه را تأیید کردند.

حسین فایع سردبیر شبکه المسیره، عصر جمعه، در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر خبر داد: مضحک است حال مزدورانی که پیروزی های جعلی می سازند. پایگاه المحصام پیشتر متعلق به آنچه گارد مرزی خوانده می شود، بوده و در ابتدای تجاوز [به خاک یمن] تخریب شد و به هیچ عنوان فردی در آن حضور ندارد.

فایع در ادامه اضافه کرد که مزدوران ائتلاف سعودی روز گذشته برای گرفتن عکس وارد پایگاه شدند و این طور وانمود کردند که یک پیروزی رقم زده اند. فایع همچنین امروز در توئیتی دیگر به این مسئله پرداخت و بار دیگر تکرار کرد که پایگاه المحصام اساسا در نزدیکی مرزهای عربستان است و تصاویر روز گذشته مزدوران با پایگاه خالی و تخریب شده المحصام نمایشی بوده است. سردبیر المسیره در ادامه هشدار داد که در ساعات آینده ائتلاف سعودی پشیمان خواهد شد چراکه اتفاقات بسیاری در انتظار آن خواهد بود.

ویدئوی منتشر شده در رسانه های وابسته به ائتلاف سعودی نشان می دهد که پایگاه المحصام متروک و تخریب شده است.

ویدئوی منتشر شده در رسانه های وابسته به ائتلاف سعودی

این اولین بار نیست که ائتلاف سعودی به نفع خود در رسانه های اقدام به دستاوردسازی می کند. ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف در هفته های گذشته با انتشار ویدئویی از یک انبار تسلیحاتی مدعی شده بود که توانسته یک انبار متعلق به ارتش یمن شناسایی کند. اما تنها پس از گذشت چند ساعت رسانه ها فاش کردند که ویدئوی مذکور بخشی تقطیع شده از یک فیلم سینمایی آمریکایی است. این افشاگری باعث شد که سخنگوی ائتلاف سعودی در کنفرانسی مطبوعاتی در یمن رسما ساختگی بودن ویدئوی یادشده اعتراف کند.

سخنگوی ائتلاف سعودی در کنفرانسی با استاندار استان شبوه یمن در پاسخ به سؤال خبرنگاران مجبور شده بود تأیید کند که ویدئوی مذکور جعلی بوده است؛ اما با این حال او مدعی شد: ما متعهد به اعتبارسنجی و شفافیت رویدادهای عملیاتی و رسانه ای هستیم. ویدئویی بحث برانگیز به اشتباه به دست ما رسید و این جزء اشتباه حاشیه ای در تعامل با منابع بود.

یک روز بعد از این کنفراس مطبوعاتی، رسانه ها همچنین خبر دادند که در کنفرانس مطبوعاتی یادشده سخنگوی ائتلاف افزون بر اذعان به ساختگی بودن ویدئوی یادشده، برای فرار از پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران از یک عملیات فرضی سخن به میان آورده است.

روزنامه الاخبار به نقل از منابع یمنی خبر داده بود که سخنگوی ائتلاف سعودی در کنفرانس یادشده سعی داشته خبرنگاران حاضر را با اعلام یک عملیات نظامی تازه موسوم به عملیات آزادی یمن سعادتمند گمراه کند؛ عملیاتی که نه وزارت دفاع دولت مستعفی یمن و نه حامیان ائتلاف سعودی از آن باخبر نبودند و تنها پس از اظهارات المالکی از این عملیات که اصلا در کار نیست، آگاه شدند.

الاخبار اضافه کرده بود که سخنگوی ائتلاف سعودی قصد داشته با این اطلا ع رسانی فی البداهه و بدون آمادگی قبلی نقش عربستان سعودی در نبرد استان شبوه را پررنگ و در عین حال نقش امارات عربی متحده را کمرنگ کند؛ اما رسانه های نزدیک به ابوظبی او را دام سؤالات خود انداختند و با بی توجهی به عملیات فرضی المالکی، موضوع گفت و گو را به ویدئوی اخیر ائتلاف تغییر دادند.

ترکی المالکی که قادر به پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران حاضر نبود، به صورت ضمنی اعتراف کرد که به دستگاه اطلاعات ائتلاف سعودی نفوذ شده است.سخنگوی ائتلاف هنگام دفاع از این رسوایی به بار آمده، با تکرار ادعای همیشگی ریاض، مدعی شد که کمیته کارشناسان سازمان ملل متحده ثابت کرده است که ایران از راه الحدیده و دریای مکران تسلیحات به یمن ارسال می کند؛ اما دستپاچگی بیش از حد ترکی المالکی در کنفرانس مطبوعاتی باعث شد که او عملیات فرضی آزادی یمن سعادتمند را که خودش مژده آن را داد، عملیاتی نظامی ننامد و بگوید که این عملیات در اصطلاح نظامی تازه نظامی محسوب نمی شود.

خبرنگارانی که درباره ویدئوی جعلی پاسخی دریافت نکرده بودند، سریع خود را در خارج از سالن به المالکی رساندند تا در این خصوص از او سؤال کنند؛ اما المالکی از ارائه توضیحات درباره عملیات فرضی خود طفره می رود و از خبرنگارانی که درباره ویدئوی ساختگی از او سؤال کردند، عصبانی می شود.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1943

به "دستاوردسازی تازه ائتلاف سعودی باز کار دستشان داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستاوردسازی تازه ائتلاف سعودی باز کار دستشان داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید