راندمان کل آبیاری به حدود 45 درصد رسیده است

به گزارش عکس پارسی، خبرگزاری خبرنگاران- مشاور وزیر و مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: راندمان کل آبیاری کشور از 30 درصد به حدود 45 درصد رسیده است.

راندمان کل آبیاری به حدود 45 درصد رسیده است

به گزارش سرویس مالی خبرنگاران، دکتر فریبرز عباسی ، با بیان این که در کنار ارتقای کمی آبیاری نوین، ارتقای کیفی شیوه اجرا نیز مد نظر است، بیان داشت: حدود 3.5 دهه توسعه کمی سامانه ها مد نظر بوده و اکنون به کیفیت سامانه ها نیز توجه شده است که کارایی و اثربخشی لازم را داشته باشند.

به گفته وی، برای ارتقای کیفی، برنامه هایی نظیر آموزش جامع و متنوع برای سامانه ها و نظارت بر نگهداری و بهره برداری نیز داریم.

مشاور وزیر و مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: برنامه جامع آموزشی برای مدیران، کارشناسان، شرکت ها شامل 2400 شرکت پیمانکار فراوری کننده و ارزیاب و بهره برداران پیش بینی شده از ظرفیت مراکز تحقیقاتی- کارشناسان مرکز و ... استفاده می گردد و برای اجرای برنامه های آموزشی ابتدا نیازسنجی و بعد اولویت بندی شده است.

وی اضافه نمود: ضروری است در همه اجرای سطوح سامانه ها از جمله تطابق فرایندها، نظارت بر نگهداری و بهره برداری و... برنامه ریزی نظارتی تقویت گردد. بعلاوه در ارزیابی و مقایسه بین مشاوران و استان های مختلف برنامه ریزی برای نظارت ها چند برابر از گذشته است.

عباسی اضافه نمود: کنترل کیفی لوازم و تجهیزات نیز مد نظراست که جنس و لوازم کم کیفیت در اختیار کشاورزان قرار نگیرد.

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی از مشارکت بهره برداران در استان کرمان اطلاع داد و گفت: مشارکت بهره برداران در استان کرمان خیلی بالاست به طوری که در تامین تجهیزات، از اجناس باکیفیت و آورده شخصی بهره برداران استفاده می گردد.

وی اضافه نمود: در امسال برای تخصیص اعتبارات سهم استان ها برای استان های کم باران سهم اعتباری بیشتری در نظر گرفته شده و بعلاوه شاخص تنش خشکی نیز در تخصیص اعتبار اثر داشته است بعلاوه شاخص پتانسیل تبخیر نیز در سال آینده اضافه می گردد.

این مسئول با تاکید بر استاندارد بودن ابزار آبیاری تحت فشار و کسب گواهی لازم آنها، توضیح داد: خوشبختانه بیشتر مصرف ما از تجهیزات فراوری داخلی است که حدود 70 تا 80 درصد اعتبارات به این بخش اختصاص می یابد و در برخی وسایل مثل فیلترها و الکتروگیربکس ها کمبود داریم و در حال رایزنی هستیم تا در کشور فراوری گردد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی، با بیان این که بهره وری از آب در کشور از حدود 0/8 به حدود 1/45 کیلوگرم بر متر مکعب رسیده است، بیان داشت: برای 35 محصول که بالای 87 درصد فراوریات آبی کشور است مقدار گیری شده است.

وی اضافه نمود: متاسفانه بیشتر محصولات ما تا 50 درصد کم آبیاری می شوند و در خصوص پسته بیشترین کم آبیاری در استان کرمان است.

عباسی با بیان این که بخش کشاورزی حدود 70 میلیارد متر مکعب مصرف می نماید، گفت: براساس ارزیابی های دقیق که به روشهای مختلف محاسبه شده 70 درصد یا کمتر از 70 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است.

به گفته وی، تحویل حجمی آب هنوز انجام نمی گردد و چاه های غیرمجاز نیز مشخص تکلیف نشده است که با این نظارت بر این دو مورد می گردد مشکل کمبود آب را حل کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در این نشست گفت: حدود 4 میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی استان کرمان مصرف می گردد که متاسفانه EC آب در برخی منطقه ها 8 تا 9 هزار و حتی در برخی منطقه ها 12 هزار نیز بوده و باغات استان کرمان با این وجود با کم آبیاری شدید نیز روبرو هستند.

عباس سعیدی اضافه نمود: در حالی که اندازه مصرف هر هکتار باغ پسته در آمریکا 14 هزار مترمکعب در سال است در استان کرمان بعضاً باغات با 5 هزار مترمکعب در سال آبیاری و در حالی که EC آب در منطقه ها پسته خیز آمریکا نزدیک به یکهزار است در منطقه ها ما به طور میانگین 8 تا 9 هزار EC آب است.

وی اضافه نمود: به ازای هرمتر مکعب غرقابی حدود 100 گرم پسته فراوری می گردد اما با آبیاری تحت فشار به ازای هر متر مکعب 300 گرم فراوری شده است.

کدM-ch2531

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 15 دی 1400 بروزرسانی: 15 دی 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1862

به "راندمان کل آبیاری به حدود 45 درصد رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راندمان کل آبیاری به حدود 45 درصد رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید