سفری به دهکده های باستانی چین

به گزارش عکس پارسی، دهکده های چین

چین دارای تاریخی بسیار کهن است، به همین دلیل شنیدن این جمله که کشور چین دارای شهرهایی بسیار بسیار قدیمی است کسی را متعجب نمی سازد. همانطور که امپراطورها آمدند و رفتند، شهرها هم یا فراموش شدند و یا تبدیل به بعضی از شلوغ ترین مناطق کشور شدند. خوشبختانه، هنوز بعضی دهکده های چین از سال های دور بجا مانده اند و با سفر به آن ها به زمان های دور می روید. دهکده های چین مکان های بسیار جالبی برای کشف دارند، در ادامه برای گشت و گذاری کوتاه در کوچه و پس کوچه های دهکده های باستانی با خبرنگاران همراه شوید.

سفری به دهکده های باستانی چین

دهکده باستانی پینگل | Pingle Ancient Town

پینگل بیش از 2000 سال سن دارد و می توان آن را جزو باستانی ترین دهکده های چین دانست! این جا به عنوان بازاری تجاری و پر جنب و جوش در جاده ابریشم جنوبی و در پایین یک کوه، که دارای مناظر طبیعی است ساخته شد و امروز گشت و گذار در آن شامل دیدنی های تاریخی نیز می گردد.

دهکده باستانی دالی | Dali Ancient Town

دالی، که اغلب به عنوان یکی از آرامش بخش ترین مکان ها در چین محسوب می گردد، از لحاظ تاریخی مرکز سیاسی و فرهنگی منطقه Yunnan چین بوده است. در نتیجه، پر از مراکز فرهنگی و میراث تاریخی است. شهر باستانی دالی، مانند صفحه شطرنج است، طراحی آن به گونه ای منظرم جریان های آب را از مقابل خانه ها عبور می دهد.

مسئولین منطقه به گونه ای این دهکده چین را اداره می نمایند که بخش جدید آن تداخلی با قسمت قدیمی نداشته باشد و مسافران واقعا احساس نمایند در زمان سفر نموده اند.

لیجیانگ | Lijiang

یکی از دهکده های چین که نامش در فهرست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده است. شهر باستانی لیجینگ بیش از 800 سال قدمت دارد و زمانی محلی برای تجارت در جاده اسب چای بود. با ساختمان های چوبی قدیمی که با فانوس قرمز آویز زینت داده شده اند. نوازندگان محلی آهنگ های قدیمی را می نوازند و در موسیقی خود از ساز چند صد ساله ناکسی (Naxi) استفاده می نمایند. تجربه ای از سفر به فرهنگ و زندگی گذشتگان که موجب می گردد کاملا در آن غرق شوید.

دهکده باستانی سیکیکو | Ciqikou Ancient Town

Ciqikou در بر بالای تپه قرار گرفته است و به رودخانه Jialingjiang منتهی می گردد. این مورد از دهکده های چین توسط سلسله باستانی مینگ رونق داده شده است. ساخت آن در سال 998 توسط امپراطور ژنزونگ از دودمان سونگ احداث شده است و اما بعدها خاندان مینگ آن را تصاحب کردند و شهر را به مرکزی برای تجارت و بندری پر رونق در غرب رودخانه تبدیل کردند.

پینگ یائو | Pingyao

پینگ یائو در زمان امپراطوری خاندان چینگ یکی از مراکز مهم تجاری کشور بود و سراسر اطراف شهر را دیوار کشیده بودند. این مورد از دهکده های چین که در استان شانشی قرار گرفته است از گذشت زمان جان سالم به در برده و نام آن سال 1997 در میراث دنیای یونسکو به ثبت رسید. شهر پر از ساختمان های باستانی، خیابان های سنگ فرش و روستاییانی است که هنوز به شیوه های کهن زندگی خود را می گذرانند.

گشت و گذار در این شهر قدیمی شامل بازدید از دیوار شهر که در سال 256 قبل از میلاد ساخته شده و در سال 1370 گسترش یافته است، می گردد. به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه و قرار گرفتنش در جهت تجارت بین پکن و شیان، پینگ یائو به یک مرکز کسب و کار تبدیل شده بود و بعضی از اولین بانک های چین همین جا تاسیس شدند.

شهر آبی ژوژوانگ | Zhouzhuang Water Town

شهر آبی ژوژوانگ در استان جیانگسو قرار گرفته است و با رودخانه ها و دریاچه های فراوانش یکی از پر چنب و جوش ترین دهکده های چین محسوب می گردد. این روستا دارای اب های سطحی فراوان است هنگام گشت و گذار در خیابان های آن با پل ها و ساختمان های باستانی و قدیمی روبرو می شوید. ژوژوانگ دارای آثار فرهنگی و تاریخی بسیاری است و بعضی آن را ونیز شرق می نامند.

بعضی از بهترین مکان ها برای گشت و گذار عبارتند از: ژانگ تینگ که در دوران سلسله مینگ محل اقامت دائم خاندان امپراطوری بوده و شامل 6 حیاط و بیش از 70 اتاق است. بنای Quanfu، یک ساختمان تماشایی است که در جوار دریاچه Baixian ساخته شده است.

ژوژوانگ را سالم مانده ترین شهر چین در گذر تاریخ می دانند که 900 سال عمر دارد و قطعا ارزش گنجاندنش در برنامه سفرتان به چین را داراست.

شهر آبی تونگلی | Tongli Water Town

تونگلی یکی از دهکده های چین است که در کنار کانال گرند و دریاچه تایهو قرار گرفته است. فاصله این شهر تا شانگهای تنها 80 کیلومتر است و تاریخ آن به بیش از 1000 سال قبل می رسد. یک شهر آبی معمولی در کشور چین که توسط 5 دریاچه از داخل و خارج احاطه شده است. جالب است بدانید که شهر باستانی تونگلی به 15 جزیره کوچک تقسیم می گردد که توسط 10 رودخانه مختلف از هم جدا شده اند و راه ارتباطی میان آن ها به وسیله بیش از 40 پل سنگی با شکل های مختلف است.

ساختمان های تاریخی، راه آهن، پل های قوسی، دروازه های باستانی میان خیابان ها، خانه های با شکوه و حیاط های عظیم، ساحل رودخانه و ایوان ها، همگی به خوبی حفاظت شده اند. درون شهر نزدیک به 40 هکتار ساختمان از قرن نوزدهم و 100 پل سنگی تاریخی با شکل های متفاوت به جا مانده است.

شهر آبی ووژن | Wuzhen Water Town

ووژن در کنار چهار شهر به نام های Tongxian، Jiaxing، Huzhou و Wujiang قرار گرفته است. رودخانه های مختلف دور این مورد از دهکده های چین حلقه زده اند و قسمت های مختلف دهکده توسط پل ها و پیاده روهای سنگی به یکدیگر متصل شده اند. اغلب ووژن را با نام خانه مشاهیر نیز می خوانند، زیرا زادگاه بسیاری از محققان، مقامات دولتی و سیاستمداران سرشناس چینی می باشد.

در طول عمر 1000 ساله شهر ووژان هرگز نام، آدرس، سیستم پخش آب و سبک زندگی در آن تغییر ننموده است. اتفاقی که کاملا غیر قابل باور است!

فنگهوانگ | Fenghuang

ترجمعه لغوی فنگهوانگ به معنی ققنوس است و یکی از باستانی ترین دهکده های چین است. چندین گروه اقلیت های قومی از جمله Miaos و Tujias هنوز در فنگهوانگ زندگی می نمایند و آداب و رسوم و فرهنگ سنتی خود را حفظ نموده اند. این شهر در پای کوه های lush رودخانه Tuojiang قرار گرفته است و توسط نویسنده ای از نیوزیلند به عنوان زیباترین شهر چین توصیف شده است.

در گشت و گذار میان این دهکده قدیمی شما خانه های باستانی چوبی را خواهید دید. لباس ها و پارچه هایی با طرح و رنگ سنتی به همراه غذاهای محلیشان مانند ترشی فلفل قرمز و آب نبات زنجبیلی در آن فروخته می گردد.

دهکده باستانی چیکان | Chikan Old Town

شهر باستانی چیکان 12 کیلومتر دورتر از مرکز شهر کایپینگ در استان گوانگدونگ است. چیکان اولین بار در سلسله چینگ احداث شده است و با این که بیش از 350 سال از عمر آن می گذرد هنوز شکوه و زیبایی خود را حفظ نموده است. رودخانه Tanjiang از میان این مورد از دهکده های چین عبور می نماید و قایق ها روی رودخانه مشغول ماهی گیری هستند. ساخت ساختمان هایی مدرن به سبک غربی در کنار خانه های قدیمی چشم اندازی عجیب و غریب و جالب را در شهر ایجاد نموده است.

دهکده باستانی زیدی | Xidi Ancient Village

در پای کوه زرد چین، شهر تجاری قدیمی زیدی قرار گرفته است. بسیاری این مورد از دهکده های چین را گوهر فرهنگ شگفت انگیز استان هویی می دانند. طرح کلی، منظره، فرم معماری، دکوراسیون و تکنیک های ساختمانی، ویژگی های اصلی روستاهای آن هویی بین قرن های 14 و 20 را حفظ نموده اند. یونسکو در سال 2000 آن را به عنوان میراث دنیای برگزیده است و از آن موقع علاقه شدیدی میان هنرمندان برای به تصویر کشیدن مناظر باشکوه این منطقه بر روی بوم های نقاشیشان شکل گرفته است.

پیشنهاد می کنیم که برای گشت و گذار در خیابان های قدیمی و باستان زیری دوچرخه ای کرایه کنید و در گوشه و کنار های آن رکاب بزنید و از این 25 کیلومتر دوچرخه سواری حسابی لذت ببرید (البته راه های دیگری نیز برای تمشای مناظر دهکده وجود دارد).

روستای هانگکن | Hongcun Village

روستای هانگکن فاصله بسیار کمی با دهکده باستانی زیدی دارد و زمان احداثش به 900 سال پیش می رسد. هانگکن مانند زیدی، از مناظر خیره نماینده روستایی، ساختمان های باستانی بخوبی حفاظت شده، خانه های منحصر به فرد آن هویی و فرهنگ غنی و باستانی اش برخوردار است. بعضی از جاذبه های اصلی اینجا، شبکه های پیچیده توزیع آب است که آن ها را از استخر خارج شهر مستقیما به دست خانواده های ساکن در این مورد از دهکده های چین می رساند.

اگر در نگاه اول این جا برایتان آشنا آمد احتمالا تصاویر آن را در فیلم (Crouching Tiger, Hidden Dragon) دیده اید.

شهرستان خودمختار سانجیانگ دونگ | Sanjiang County

در استان گوانشی چین، شهر سانجینگ قرار گرفته است. نام (سانجیانگ) در واقع به منطقه و نه یک شهر خاص اختصاص داده شده است. این منطقه از بسیاری از باستانی تری دهکده های چین تشکیل شده که توسط رودخانه ها و پل ها به یکدیگر متصل شده اند. در عرض چند ساعت می توانید از روستاهای اصلی دیدن کنید.

این منطقه به خاطر شمار زیاد برج های چوبی و پل های باد و بارانش شهرت یافته است. 108 پل باد و باران و 159 برج چوبی در شهر وجود دارد، پل باد و باران Chengyang و برج Mapang Drum مشهور ترین آن ها هستند.

شاوشینگ | Shaoxing

شبکه های پیچیده ای از کانال ها، پل های سنگی چند شکلی و ساختمان های باستانی در کنار کانال ها به همراه قایق های کوچکی که مدام به سمت بالا یا پایین رودخانه در حرکت هستند توصیفی کلی از نمای این مورد از دهکده های چین است. برای مدت های طولانی این جا محل انجام فعالیت های فرهنگی کشور چین بوده است و از چهره های سرشناس آن می توان به Wang Xizhi، Zhou Enlai، Lu Xun و Cai Yuanpei اشاره نمود. در سراس کشور شاوشینک را به خاطر چای meigan و توفوی بد بویش می شناسند و حتی برنامه تلویزیونی با نام (A Bite of China) را در آن فیلمبرداری نموده اند.

گفتنی است که نه تنها برای غذا و نوشیدنی هایش آن را می شناسند، بلکه نوع خاصی از اپرا چینی نیز که در گویش محلی خوانده شده، به عنوان اپرا شاوشینگ شناخته می گردد و دومین نمایش اپرای محبوب در کشور است متعلق به همین منطقه است.

یانگدینگ | Yongding

Yongding که در استان فوجیان قرار گرفته به خاطر معماری غیرمعمول آن به نام Tulou (ساختمان های زمین) شناخته شده است. این ساختمان های عظیم دایره ای توسط هاکا، یک گروه قومی در چین ساخته شده است. هنر معماری تولو هنوز هم در بین معماران سراسر دنیا تحسین می گردد و یکی از دیدنی تری دهکده های چین را شکل داده است.

دهکده باستانی کینگ مو چوان | Qing Mu Chuan Ancient Town

دهکده باستانی کینگ مو چوان جهت مهمی بود که به مردم اجازه می داد تا به استان باستانی سیشوان و دولت شو وارد شوند. این شهر از اهمیت استراتژیکی بالای برخوردار بود و بازرگانانی از سراسر دنیا را گرد هم می آورد. مکان استراتژیکی مهم و بازرگانانی که برای انجام تجارت آماده اند. در سال 1950، یک ارتش آزادی بخش مسلح در دهکده باستانی کینگ مو چوان دور هم جمع شدند، نیروهای ملی را اخراج کرند وبا محاصره شهر پیروز به تاسیس دولت جدیدی در منطقه شدند.

دهکده باستانی فورنگ | Furong Ancient Town

قدمت این مورد از دهکده های چین به بیش از 2000 سال پیش می رسد. گشت و گذار در منطقه قدیمی و باستانی فورنگ که در کنار رودخانه Youshui قرار گرفته حال و هوای خاصی دارد. در سال های اخیر گردشگران زیادی برای بازدید از این شهر کوهستانی می آیند. علاوه بر صخره های مرتفع آبشارهایی که به رودخانه یو می ریزند نیز از دیدنی های منطقه به شمار می فرایند.

منبع: thatadventurer

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 927

به "سفری به دهکده های باستانی چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفری به دهکده های باستانی چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید