طرز تهیه نان سوروک یزدی

به گزارش عکس پارسی، نان روغنی که در شهر یزد تهیه می گردد نان سوروک است. در صورتی که به این شهر سفر نموده باشید قطعا دیده اید که این نان را به صورت خانگی در خیابان های شهر درست نموده و داغ و تازه می فروشند. این نان سنتی و خوشمزه یکی از پرطرفدار ترین نان های این استان است که امروز قصد داریم طرز تهیه آن را به شما آموزش دهیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه نان سوروک یزدی

مواد لازم برای تهیه نان سوروک یزدی

  • آب 2 لیوان
  • آرد سنگک یک کیلو و صد گرم
  • نمک یک قاشق چای خوری
  • شکر یک قاشق غذا خوری
  • گل رنگ یک قاشق غذا خوری
  • تخم گشنیز سه قاشق غذا خوری
  • خمیرمایه 20 گرم
  • روغن کنجد به میزان لازم

طرز تهیه نان سوروک یزدی

مرحله اول

ابتدا یک قاشق شکر و خمیرمایه را با حدود نصف استکان آب ولرم مخلوط می کنیم، (در صورتیکه از مایه فعال استفاده می کنید می توانید این مرحله را حذف کنید). سپس کمی آرد به آن اضافه می کنیم و آن را به مدت 15 دقیقه در جایی گرم قرار می دهیم تا حجم خمیرسه برابر افزایش پیدا کند.

مرحله دوم

نمک، آرد و آب را مخلوط می کنیم، تخم گشنیز و گل رنگ آسیاب شده را (لازم نیست کاملا پودر گردد تنها در صورتیکه کمی ریز گردد کافی است) به آن اضافه نموده و خوب ورز می دهیم و در آخر مایه خمیر را به آن اضافه می کنیم. در این مرحله باید خمیر را به خوبی ورز دهیم (حدود ده دقیقه آن را ورز دهید). کمی آرد در کنار دستتان قرار دهید تا در صورت نیازدستتان را به آرد آغشته کنید تا خمیر به دستتان نچسبد. روی خمیر را با استفاده از پارچه تمیز یا کیسه می پوشانیم و در جایی گرم قرار می دهیم (می توانید ظرف را زیر پتو قرار دهید.)

مرحله سوم

بعد از حدود 1 ساعت مجددا خمیر را ورز می دهیم و آن را به اصطلاح چانه می کنیم و به مدت نیم ساعت به آن استراحت می دهیم. با یاری وردنه خمیر ها را باز کنید تا به ضخامت حدود 0/5 سانتی متر برسد.

مرحله چهارم

در تابه میزانی روغن کنجد بریزید تا داغ گردد، سپس آن را در تابه سرخ کنید بعد از آنکه یک طرف کامل طلایی رنگ شد آن را برگردانده و طرف دیگر را هم خوب سرخ کنید. در صورت تمایل می توانید میزانی شکر روی نان هایی که سرخ کردید بریزید و در ظرف مناسب سرو کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 16 شهریور 1401 بروزرسانی: 16 شهریور 1401 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 2079

به "طرز تهیه نان سوروک یزدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه نان سوروک یزدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید