عراقچی:پیشنهاد ایران می تواند به سرانجام درگیری های قره باغ یاری کند

به گزارش عکس پارسی، نماینده ویژه ایران برای حل مناقشه قره باغ گفت: پیشنهاد ایران می تواند به انتها مسالمت آمیز درگیری های قره باغ یاری کند.

عراقچی:پیشنهاد ایران می تواند به سرانجام درگیری های قره باغ یاری کند

جهت دریافت خدمات طراحی خانه ویلایی کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، سیدعباس عراقچی در تبادل نظر با شبکه ITV (شبکه تلویزیونی اجتماعی) جمهوری آذربایجان در تبیین طرح ایران برای حل مناقشه قره باغ گفت: نگاه واقع بینانه، رویکرد منطقه ای و مشارکت کشور های تاثیر گذار منطقه از ویژگی های طرح ایران است و این طرح با یک مشارکت منطقه ای می خواهد این موضوع را حل و فصل کند و دو طرف را به خواسته های خود برساند.

عراقچی ادامه داد: طرح ایران بر یک سری اصول پذیرفته شده بین المللی از جمله احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، اصل تغییر ناپذیری مرزها، خاتمه اشغال، رعایت حقوق اقلیت ها و بازگشت آوارگان پایدار است.

نماینده ویژه ایران برای حل مناقشه قره باغ با اشاره به اینکه وظیفه ما در این شرایط این است که هر کوششی که می توانیم انجام دهیم و هر ایده ای که می تواند کارساز باشد را آنالیز کنیم، اضافه کرد: پیشنهاد ایران با حسن نیت کامل ارائه شده و دنبال این است که بتواند به تلفات انسانی و غیر انسانی خاتمه دهد.

او ادامه داد: امیدوارم که بتوانیم این کار را به انتها برسانیم، اما مسائل پیچیده ای در این راستا وجود دارد.

عراقچی تاکید نمود: اگر همه طرف ها حسن نیت داشته باشند و از مداخله بعضی کشور های خارج از منطقه که به دنبال تخریب روابط هستند جلوگیری گردد، ما می توانیم به نتیجه برسیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای شروع دوباره درگیری ها ما تماس های خود را برای خاتمه بحران شروع کردیم، اضافه کرد: موضع ایران همواره حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، مخالفت با اشغال و تاکید بر آزادسازی مناطق اشغال شده بوده و این موضع در طول 27 سال گذشته تغییر نکرده است.

نماینده ویژه ایران برای حل مناقشه قره باغ گفت: یکی از اصولی که همه کشور ها باید به آن پایبند باشند رعایت حقوق بشرمحبت آمیز است، عدم حمله به اماکن غیر نظامی و عدم هدف قرار دادن غیرنظامیان بی گناه یکی از اصول مهم حقوق بشرمحبت آمیز است و همه باید آن را رعایت نمایند.

عراقچی ادامه داد: در دوران جنگ 8 ساله ایران و عراق ما شاهد حملات ناجوانمردانه به شهر ها و کشته شدن مردم بی گناه خود بودیم و با هرگونه حمله به شهر ها و مردم بی گناه توسط هرکسی که باشد مخالف هستیم و محکوم می کنیم.

وی تاکید نمود: حمله به شهر بردع و کشته شدن مردم بی گناه از نظر ایران محکوم است و ما با خانواده قربانیان این حمله و با دولت و ملت جمهوری آذربایجان ابراز همدردی می کنیم.

عراقچی با اشاره به اینکه در هفته های گذشته شاید صد ها مورد اصابت موشک، خمپاره و راکت های جنگی به مناطق مسکونی مرزی ایران وجود داشته است و بعضی خانه های روستایی خسارت دیده، اما خوشبختانه تلفات انسانی نداشتیم، گفت: تحقیقات نشان می دهد که از هر دو طرف این اصابت ها اجرا شده، البته در یک عملیات جنگی اشتباهات و اصابت های تصادفی احتمال دارد.

وی اضافه کرد: ما از هر دو طرف درگیر بار ها تقاضا کردیم که دقت و مراقبت نمایند که گلوله های آنان به سمت مرز ایران نیاید و کوشش کردیم تا این مساله به تنش تبدیل نگردد.

نماینده ویژه ایران برای حل مناقشه قره باغ با بیان اینکه ادعا های موجود درباره ارسال سلاح و نیروی نظامی از ایران به ارمنستان را کاملاً تکذیب می کنم و به هیچ وجه این موضوع صحت ندارد، گفت: ما از شروع دور جدید درگیری ها مرز های خود را با ارمنستان بسته ایم و اجازه انتقال سلاح به طرفین درگیری را ندادیم.

عراقچی تاکید نمود: این سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است و ما با ارسال سلاح به این مناطق و ارمنستان به هیچ وجه موافقت نکردیم و نمی کنیم.

او گفت: من برای مردم جمهوری آذربایجان صلح پایدار همراه با برطرف اشغال از مناطق سرزمین جمهوری آذربایجان آرزو می کنم.

وی در خاتمه اضافه کرد: امیدوارم مردم و دولت ایران و جمهوری آذربایجان یک روابط محبت آمیز و گرم بر اساس احترام متقابل داشته باشند و خوشحالم که عین این مطلب را از زبان رییس محترم جمهوری آذربایجان هم شنیدم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1217

به "عراقچی:پیشنهاد ایران می تواند به سرانجام درگیری های قره باغ یاری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراقچی:پیشنهاد ایران می تواند به سرانجام درگیری های قره باغ یاری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید