غربی ها شاهنامه را می شناسند، اهمیت پرداختن به فانتزی

به گزارش عکس پارسی، حامد سلیمان زاده پژوهشگر و مدرس سینمای ایران که به عنوان یکی از اعضای گروه داوری پنجمین دوره جشنواره زیروپلاس روسیه در بخش فیلم های آموزشی، علمی و مستند انتخاب و معرفی شده بود، درباره اتفاقات و بحث هایی که در این جشنواره رخ داد به خبرنگاران گفت: ما در حاشیه این جشنواره درباره نقش فانتزی در قصه های پریان با تمرکز بر ادبیات ایران صحبت کردیم که در این میان اشاراتی هم به شاهنامه فردوسی و امر مرئی و نامرئی در این اثر شد چراکه این موضوع یکی از زمینه های فانتزی است برای مثال قصه رستم و اکوان دیو به همین موضوع اشاره دارد البته یکی از نکات قابل توجه این بود که خوشبختانه در آنجا خیلی ها با شاهنامه آشنا بودند به طوری که برای ما عجیب بود.

غربی ها شاهنامه را می شناسند، اهمیت پرداختن به فانتزی

وی اضافه کرد: برخی از استادان دانشگاه مسکو، کازان و ... به این جشنواره آمده بودند و بحث جدی درباره فانتزی و منابع آن در سینمای ایران می کردند. در همین بین درباره ادبیات روسیه هم صحبت شد برای مثال به این نکته اشاره شد که همانطور که نقش حماسه در ادبیات روسیه با تمرکز بر آثار تولستوی قوی است ما هم می توانیم بخش فانتزی ادبیات خودمان را قوی بدانیم با این تفاوت که فراوریات فیلم های فانتزی به علت هزینه های بالا و امکانات مورد احتیاج مقداری سخت است و این امر باید با همکاری مشترک با کشورهای صاحب سبک و پیشرفته صورت بگیرد.

سلیمان زاده با اشاره به بخش پرسش و پاسخ های این جشنواره مطرح نمود: در این بخش نکات زیادی درباره این موضوع که سینمای ایران چقدر به ادبیات ملی و بومی خود توجه و چه نمونه هایی به صورت انیمیشن فراوری نموده است، بیان شد. خوشبختانه ما در دهه اخیر در این زمینه رشد خوبی داشته ایم به طوری که توجه تعدادی از فیلمسازان ما به این نوع ادبیات جلب شده است و آثاری در قالب انیمیشن با موضوع فانتزی فراوری نموده ایم از همین رو ما هم با اشاره به همین فراوریات به سوالات پاسخ دادیم.

این مدرس با بیان اینکه در این نشست ها درباره کاراکترهای فانتزی، چگونگی پیدا کردن کاراکترها، جرح، تعدیل و آماده سازی آنها برای ایفای نقش در فیلم داستانی و انیمیشن در قالب فانتزی و چگونگی نگه داشتن مرز این کاراکترها صحبت شده است، توضیح داد: در نشست های این جشنواره به این موضوع اشاره شد که این کاراکترها ریشه در ادبیات کهن دارند و با سوپر قهرمان های هالیوودی که ساخته صنایع مدرن هستند، تفاوت دارند. همچنین درباره نگارش فیلمنامه بر اساس قصه پریان نیز سوالاتی مطرح شد که ما چگونه برای این نوع داستان ها توضیح متن و چه زمینه لوکیشنی و مادی برای قصه های پریان پیدا می کنیم که ما هم در پاسخ گفتیم منابع ادبی ما لوکیشن ها را معرفی نموده اند.

وی در انتها اظهار کرد: از نکات دیگر حضور در این جشنواره این است که ما درباره عناصر دراماتیکی که در قصه های ما وجود دارد، صحبت کردیم برای مثال به قصه هفت خان رستم اشاره کردیم که بر مبنای هفت مقدس است به طوری که برای غربی ها هم جالب بود چون عدد هفت برای آنها هم کارکرد مثبت دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 72

به "غربی ها شاهنامه را می شناسند، اهمیت پرداختن به فانتزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غربی ها شاهنامه را می شناسند، اهمیت پرداختن به فانتزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید