غوغای نسل تازه پلی استیشن سونی

به گزارش عکس پارسی، گجت نیوز نوشت: در این مطلب به مرور هر آنچه تا به امروز در خصوص نسل بعدی کنسول پلی استیشن و هم چنین مدل های آینده PS5 شامل اسلیم و پرو منتشر شده، می پردازیم.

غوغای نسل تازه پلی استیشن سونی

طی چند ماه گذشته، شایعات مختلفی پیرامون مدل های تازه PS5 منتشر شده است. نسخه اصلی پلی استیشن 5 در بحبوحه همه گیری کووید-19 عرضه شد و با محدودیت های متعدد در زنجیره تامین، شروع پرچالشی را در بازار تجربه کرد. در نتیجه بحران مذکور، قیمت این کنسول به علت کمبود موجودی بالا رفت و خرید آن برای بسیاری از گیمرها سخت شد.

بااین حال، پس از گذشت دو سال از عرضه PS5، اکنون شرایط بازار بهبود پیدا نموده و به نظر می رسد سونی در حال آماده سازی برای ارتقای این کنسول در قالب دو مدل اسلیم و پرو است. اما فراتر از آن، اطلاعات فاش شده نشان می دهند که این غول ژاپنی از حالا در فکر توسعه نسل تازه کنسول خود، یعنی پلی استیشن 6 است. به همین بهانه، در ادامه به مرور هر آنچه تا به امروز از مدل های آینده شامل PS5 Pro و PS6 به دستمان رسیده، می پردازیم.

پلی استیشن 5 پرو و بازار داغ شایعات

از سال گذشته، شایعاتی مبنی بر عرضه نسخه پرو کنسول پلی استیشن 5 منتشر شده است. اغلب این اطلاعات از برنامه سونی برای عرضه یک مدل اصلاح شده تازه با درایو دیسک ماژولار (قابل حمل) خبر می دهند. اگرچه صحت این گزارش به وسیله منابع داخلی از جمله تام هندرسون تایید شده، اما هنوز هیچ قطعیتی در این مورد وجود ندارد.

از آنجاکه مدل کنونی PS5 با سخت افزار فعلی، در مدیریت هم زمان رزولوشن 4K، ردیابی پرتو و نرخ 60 فریم بر ثانیه با مشکل روبرو است، فراوری نسخه پرو این کنسول در دستور کار سونی قرار گرفه است. به علاوه، این شرکت ژاپنی پیش تر در اقدامی مشابه، نسخه PS4 Pro را تنها دو سال پس از عرضه نمونه اولیه با سخت افزار ارتقا یافته وارد بازار نموده بود.

با توجه به اینکه بیش از دو سال از عمر PS5 می گذرد، بازار شایعات در خصوص دو مدل اسلیم و پرو این کنسول قوت گرفته است. در این میان بعضی دیگر از شایعات نشان می دهند که سونی قرار نیست در سری PS5 دست به ارتقای سخت افزاری بزند و این ماموریت را به نسل بعدی، یعنی پلی استیشن 6 واگذار نموده است.

از PS5 اسلیم چه خبر؟

پلی استیشن اسلیم که از زمان عرضه PSX همیشه عضوی از خانواده کنسول های سونی بوده، نسخه ای کوچک تر و فشرده تر از مدل اصلی است. از آنجاکه PS5 با ابعاد بزرگ خود هر فضایی را به راحتی اشغال می نماید، عرضه مدل Slim بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می رسد.

براساس اطلاعات لو رفته، یک نسخه اصطلاحا ماژولار به عنوان پلی استیشن 5 اسلیم عرضه خواهد شد که ظاهرا دارای درایو دیسک قابل حمل است. بدین ترتیب، فروش آن در دو نسخه دیجیتالی و دیسک درایو برای سونی امکان پذیر می گردد. مدل مذکور قرار است جایگزین نسخه فعلی PS5 گردد و فارغ از ابعاد کوچک تر و باریک تر با تغییر قابل توجهی در عملکرد همراه نخواهد بود.

نسل تازه کنسول پلی استیشن

به گفته منابع افشاگر، بعید به نظر می رسد که پلی استیشن 6 پیش از سال 2027 وارد بازار گردد. بنابراین فاصله زمانی قابل توجه میان این دو نسل، فرصت را برای عرضه نسخه اسلیم PS5 مهیا خواهد نمود. عرضه یک کنسول قابل حمل یک استراتژی مناسب برای سونی خواهد بود تا تمرکز خود را روی عرضه نسل تازه پلی استیشن معطوف کند.

از آنجاکه دستکم چهار سال با عرضه PS6 زمان باقی مانده است، بنابراین حدس و گمان در خصوص سخت افزار احتمالی آن سخت است. بااین حال می توان انتظار داشت که قدرت احتمالی پلی استیشن 6 بسیار بالاتر از PS5 خواهد بود. پلی استیشن 5 به عنوان یک کنسول با قابلیت اجرای رزولوشن 8K، نرخ 120 فریم بر ثانیه و سایر قابلیت های مجذوب نماینده عرضه شد. اکنون توپ در زمین توسعه دهندگان بازی است که محصولات خود را با ویژگی های به روز این کنسول تطبیق دهند.

بااین حال، بعضی از قابلیت ها مانند ارائه وضوح 4K با ردیابی پرتو و سرعت 60 فریم بر ثانیه، همیشه امکان پذیر نیست. بنابراین تنها توسعه دهندگان خبره که با معماری پلی استیشن 5 آشنایی کامل دارند، می توانند این کار را به درستی انجام دهند. اگرچه بعضی استودیوهای ساخت بازی مانند سانتامونیکا و اینسومنیاک سونی ویژگی های ردیابی پرتو، وضوح و نرخ فریم بالا را ارائه می نمایند، اما وقتی نوبت به بازی ها می رسند، هم چنان باید بین حالت های وضوح و عملکردی، یکی را انتخاب کرد.

ارتقای سخت افزاری برای دست یابی به گرافیک واقع گرایانه

با عرضه نسل تازه کنسول پلی استیشن، سونی احتمالا مسائل گرافیکی فعلی برای دستیابی به توان حداکثری را برطرف خواهد نمود. برای مثال، رهگیری پرتو که هنوز یک فناوری نوظهور بوده و حتی پیشرفته ترین پردازنده های گرافیکی نیز با آن مشکل دارند، در نسل بعدی دستخوش ارتقا خواهد شد.

در این مقطع، تقریبا همه گزارش ها از شروع توسعه پلی استیشن 6 خبر می دهند. چنانکه به تازگی شاهد درخواست مارک سرنی، از توسعه دهندگان مطرح بازی برای ثبت اختراعی در خصوص بهبود عملکرد ردیابی پرتو بودیم. از آنجاکه سرنی از مهندسان پشت پرده PS4 و PS5 بوده، این گزارش نشان می دهد که او برای توسعه پلی استیشن 6 نیز با سونی در حال همکاری است.

پتنت مذکور سیستمی را توصیف می نماید از پردازنده های سایه ای برای کاهش مقدار پرتوها بهره می گیرد و از این طریق، عملکرد کلی رهگیری پرتو را افزایش می دهد. این فناوری بدون شک یک ویژگی مهم در کنسول های پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و هم چنین تازهترین پردازنده های گرافیکی است که نور و انعکاس واقعی را ارائه می دهد.

همان طور که قبلا اشاره کردیم، اجرای دقیق این ویژگی نیازمند سخت افزار قدرتمند و هم چنین بهینه سازی کامل است. بنابراین سونی از حالا برای عرضه PS6 در حال برطرف این دسته از کمبودها است.

سخت افزار و ویژگی های احتمالی نسل تازه کنسول پلی استیشن

پردازنده و کارت گرافیک تازه

علاوه بر پیشرفت های فنی، انتظار جهش های دیگری نیز در عملکرد کنسول بعدی سونی وجود دارد. به احتمال فراوان، سونی و AMD بار دیگر برای ساخت CPU و GPU تازه پلی استیشن 6 با یکدیگر همکاری خواهند داشت. هم چنین شایعات در خصوص PS5 پرو نیز حاکی از معماری تازه RDNA3 در این کنسول است.

بااین حال برای PS6، انتظارها فراتر از این است. بدون شک طی چند سال آینده، شرکت AMD از نمونه های تازه و پیشرفته تر پردازنده های خود رونمایی خواهد نمود که پلی استیشن 6 نیز می تواند از آنها بهره مند گردد.

بازی های ابری آمده

بر کسی پوشیده نیست که بازی های ابری یک حوزه مجذوب نماینده و آینده دار برای صنعت بازی های ویدیویی است. درحالی که مایکروسافت به وضوح در این زمینه فعالیت دارد، سونی با پلی استیشن دیدگاه محافظه کارانه ای را در پیش گرفته است. بااین حال همه چیز طی سال های آینده می تواند دستخوش تغییر و تحول گردد. بازی های ابری یک تغییر اجتناب ناپذیر در آینده بازار است و سونی نیز چاره ای جز سازگاری با آن ندارد.

در حال حاضر، این شرکت نوعی از امکان بازی ابری را برای عناوین PS3 در PS Plus ارائه نموده است. این ویژگی که پیش تر تحت عنوان PS Now در دسترس بود، اکنون با PS Plus Premium ادغام شده است. با این وجود، امکان استریم از این طریق محدود بوده و انتظار داریم سونی با بهبود سرورهای خود در آینده، گزینه های پخش را برای کشورهای بیش تری فراهم کند. با جهش مایکروسافت در حوزه بازی های ابری و ایجاد یک پلتفرم استریم بزرگ، سونی برای بقا در بازار، چاره ای جز تطبیق خود با شرایط آینده ندارد.

طراحی ماژولار

با ظهور رسانه های دیجیتال، بحث هایی در خصوص انتها دوره انواع دیسک فیزیکی به گوش می رسد. از جمله مزایای دیجیتالی شدن بازی ها، امکان دانلود و عدم آسیب به آنها است. بااین حال، بعضی از گیمرها هنوز دیسک های فیزیکی را به علت حس نوستالژیک یا سایر محدودیت ها ترجیح می دهند. بنابراین هنوز برای حذف کامل درایو دیسک زود است.

به طور کلی، این موضوع به فراورینمایندگان بستگی دارد که بخواهند مسیر کامپیوترهای شخصی را طی نمایند و دنیای بزرگ رسانه های دیجیتالی را بپذیرند. در این میان، سونی برای پایگاه کاربران وفادار خود، احتمالا هم چنان دیسک های ماژولار را ارائه خواهد داد.

بنابراین به زودی شاهد عرضه PS5 با دیسک ماژولار خواهیم بود و برای نسل تازه پلی استیشن نیز انتظار داریم، این غول ژاپنی به رویکرد فعلی خود پایبند باشد. بدین معنا که یک مدل دیجیتال با قیمت مناسب تر در کنار نسخه مجهز به درایو دیسک با برچسب قیمتی کمی بالاتر به فروش خواهند رسید.

تاریخ عرضه نسل تازه پلی استیشن

PS4 در اواخر سال 2013 عرضه شد و جایگزین آن، یعنی پلی استیشن 5 در سال 2020 به بازار راه پیدا کرد. بنابراین این چرخه هفت ساله احتمالا در خصوص نسل تازه پلی استیشن نیز صادق است. بدین ترتیب پس از انتها نوامبر 2027، انتظار معرفی PS6 وجود دارد.

به طور کلی طی ماه های آینده انتظار می رود سونی سر و صدای زیادی در خصوص کنسول بعدی پلی استیشن به پا کند. هم چنین به زودی جزئیات بیش تری در خصوص مدل های تازه PS5 نیز منتشر خواهند شد. علاوه بر آن، برگزاری رویداد PlayStation در ماه ژوئن سال جاری نیز حامل خبرهای بیش تری در خصوص کنسول های تازه سونی خواهد بود.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 فروردین 1402 بروزرسانی: 18 فروردین 1402 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 2175

به "غوغای نسل تازه پلی استیشن سونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غوغای نسل تازه پلی استیشن سونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید