قدیمی ترین ژنوم انسان بریتانیا، آدم خوارها و شکارچیان را نشان می دهد

به گزارش عکس پارسی، دانشمندان ژنوم دو اسکلت باستانی را توالی یابی (سکانس) کردند و دریافتند که آنها قدیمی ترین DNA انسان در جزایر بریتانیا هستند. این داده ها داستان دو مهاجرت جداگانه انسان های اولیه را به جایی که اکنون بریتانیا نامیده می شود و نحوه زندگی این فرهنگ های مختلف نشان می دهد.

قدیمی ترین ژنوم انسان بریتانیا، آدم خوارها و شکارچیان را نشان می دهد

یکی از اسکلت ها در غار گوف در سامرست پیدا شد، در حالی که دیگری فردی بود که در غار کندریک در شمال ولز زندگی می کرد.

تصور می شد که قدمت هر دوی آنها به پایان دوره پارینه سنگی، بین 10هزار تا 20 هزار سال پیش بازمی گردد. در آن زمان، تمام گونه های دیگر انسان ها از بین رفته بودند و انسان های مدرن در حال توسعه در سراسر جهان بودند.

شواهدی وجود دارد که آنها در اوایل 44000 سال پیش در بریتانیا بوده اند، اما شکاف بزرگی در شواهد وجود دارد که نشان می دهد انسان ها در آخرین عصر یخبندان قبل از بازگشت در ده ها هزار سال بعد از این منطقه رانده شده اند.

برای بررسی بیشتر، محققان موزه تاریخ طبیعی لندن، کالج دانشگاهی لندن و موسسه فرانسیس کریک ژنوم استخوان ها را توالی یابی کردند و تاریخ گذاری رادیوکربنی را انجام دادند.

آنها دریافتند که فرد غار گوف زنی است که حدود 15000 سال پیش مرده است. اصل و نسب او به مهاجران اولیه به شمال غرب اروپا در حدود 1000 سال قبل برمی گردد.

جالب توجه است که فرد دوم هیچ ارتباطی با نفر اول نداشت - او مردی بود که حدود 13500 سال پیش به عنوان بخشی از یک گروه شکارچی-گردآورنده زندگی می کرد. به نظر می رسد اجداد او از خاور نزدیک آمده اند و حدود 14000 سال پیش به بریتانیا مهاجرت کرده اند.

این تیم شواهدی پیدا کرد که نشان می دهد این دو گروه نه تنها از نظر ژنتیکی متمایز بودند، بلکه شیوه های فرهنگی بسیار متفاوتی نیز داشتند. به نظر می رسد که غار کندریک به عنوان محل دفن مورد استفاده قرار می گرفته و اشیای هنری کوچکی مانند استخوان های آرواره اسب تزئین شده پیدا شده است.

با این حال، گروه مسن تر از غار گوف، نشانه هایی از آدم خواری تشریفاتی ، از جمله جمجمه های انسان تغییر یافته به فنجان های نوشیدنی را نشان دادند. رژیم غذایی آنها از جهات دیگر نیز متفاوت بود.

دکتر ریانون استیونز، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: تحلیل های شیمیایی استخوان ها نشان داد که افراد غار کندریک غذاهای دریایی و آب شیرین زیادی از جمله پستانداران دریایی بزرگ خوردند. با این حال، انسان های غار گوف هیچ شواهدی مبنی بر خوردن غذاهای دریایی و آب شیرین نشان ندادند و عمدتاً از گیاه خواران خشکی زی مانند گوزن قرمز، گاو (مانند گاو وحشی به نام اوروک) و اسب می خوردند.

این اسکلت ها مربوط به نمونه معروف دیگری به نام چدار من Cheddar Man هستند که او نیز در غار گوف پیدا شد و حدود 10000 سال پیش زندگی می کرد. جالب اینجاست که ژنوم او تنها 15 درصد از اصل و نسب زن مسن در همان غار را دارد - 85 درصد دیگر از گروه شکارچی-گردآورنده در غار کندریک آمده است.

یافته های نو به درک شیوه مهاجرت اولیه انسان از در اروپا و جهان کمک می کند..

این تحقیق در مجله Nature Ecology and Evolution منتشر شد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 4 آبان 1401 بروزرسانی: 4 آبان 1401 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 2104

به "قدیمی ترین ژنوم انسان بریتانیا، آدم خوارها و شکارچیان را نشان می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین ژنوم انسان بریتانیا، آدم خوارها و شکارچیان را نشان می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید