قرارداد جنجالی مهدی قایدی با استقلال

به گزارش عکس پارسی، مهدی قایدی، بازیکن بوشهری باشگاه استقلال، به طور رسمی از این تیم جدا شد. او که فصل گذشته به عنوان بازیکن قرضی از شباب الاهلی امارات راهی استقلال شده بود، با مخالفت باشگاه مبدأ جهت تداوم حضورش در این تیم تهرانی، مجبور شد به امارات برگردد تا منتظر مشخص تکلیف باشد. قایدی فصل گذشته یکی از مهره های تأثیرگذار استقلال بود که توانست تا پای عنوان آقای گلی هم پیش برود، ولی قافیه را در روز آخر به شهریار مغانلو واگذار کرد. او با زدن 12 گل و دادن چهار پاس گل به هم تیمی هایش یکی از مهره های تأثیرگذار ترکیب ریکاردو سا پینتو بود. هرچند درخشش این وینگر سرعتی هم راه به جایی نبرد و استقلال در فصل گذشته به رتبه ای بهتر از عنوان سومی در لیگ برتر نرسید.

قرارداد جنجالی مهدی قایدی با استقلال

در این فصل و پس از تغییرات فنی و مدیریتی در باشگاه استقلال، مهدی قایدی دوباره در لیست مدنظر جواد نکونام، سرمربی تازه این باشگاه، حضور داشت و علی خطیر، مدیرعامل تازه استقلال، در کوشش بود تا در رایزنی با مسئولان اماراتی، بتواند مقدمات ادامه همکاری قایدی با استقلال را فراهم کند؛ امری که با مخالفت شباب الاهلی روبه رو شد. به این ترتیب، روز گذشته ابتدا باشگاه استقلال از نامه مخالفت تیم اماراتی برای تداوم حضور قایدی در ایران پرده برداشت و بعد هم نوبت به خود قایدی رسید تا در پستی اینستاگرامی از طرفداران این باشگاه خداحافظی کند. قایدی از این نوشت که با وجود میل باطنی اش مجبور است از استقلال جدا گردد.

فارغ از موضوعات فنی که نام مهدی قایدی را در اخبار مرتبط با باشگاه استقلال زنده نگه داشته است، رفت و آمد قایدی به استقلال از آن دست شاهکارهای مدیریتی است که فقط از عهده مسئولان ایرانی برمی آید. این بازیکن دو فصل قبل و پس از درخشش در ترکیب استقلال، راهی فوتبال امارات شد تا عضو تازهی از باشگاه شباب الاهلی باشد. درواقع اماراتی ها پس از آنکه نام لیگ فوتبالشان را عوض کردند، دوباره در ها را برای ورود بازیکنان ایرانی باز گذاشتند تا مهدی قایدی بعد از احمد نوراللهی، تبدیل به دومین بازیکن لیگ ایران گردد که به لیگ امارات ترانسفر می گردد.

مسئله رفتن قایدی، ولی موضوع جالبی بود. در شرایطی که این بازیکن با استقلال قرارداد داشت، تیم اماراتی ابتدا رقم 1.5 میلیون دلار به استقلال پیشنهاد داد که این موضوع با مخالفت مسئولان وقت این تیم روبه رو شد. مذاکرات ادامه پیدا کرد و دست آخر طرفین برای انتقال این بازیکن با رقم 1.8 میلیون دلار به توافق رسیدند؛ رقمی که به زعم مسئولان باشگاه یک رکورد در فوتبال ایران بود.

آن ها عنوان کردند قایدی گران ترین بازیکن تاریخ فوتبال است که از لیگ برتر ایران راهی یک تیم خارجی می گردد. این انتقال در شرایطی صورت گرفت که آن روز ها بحث بدهی این تیم به آندرآ استراماچونی داغ بود. استقلالی ها وعده دادند از کنار پول انتقال مهدی قایدی، نه تنها بدهی استراماچونی را پرداخت خواهند کرد، بلکه چند بازیکن تازه دیگر هم برای تقوبت تیمشان خواهند خرید.

شرایط، ولی آن طور که باید پیش نرفت. قایدی نتوانست در تیم اماراتی خودی نشان دهد. او بیشتر بازی های فصل را بیرون از زمین، نظاره گر بازی هم تیمی هایش شد. کار به جایی رسید که سرمربی وقت الاهلی از این بازیکن ایرانی به علت نداشتن تمرکز لازم انتقاد کرد تا زمزمه های بازگشت دوباره این بازیکن به فوتبال ایران به گوش برسد. مدیران وقت استقلال که می خواستند به طرفداران نشان دهند چقدر توان مدیریتی بالایی دارند، این بار دست به ابتکاری عجیب و غریب زدند که بعید است تا سال های دیگر هم قابل هضم باشد.

قایدی در شرایطی از استقلال با رقم 1.8 میلیون دلار جدا شد که باشگاه اماراتی با او قراردادی پنج ساله منعقد کرد. مدیران استقلال، ولی تصمیم گرفتند این بازیکن را به صورت قرضی به تهران بکشانند تا دوباره با پیراهن این تیم به میدان برود. تا به اینجا موضوع چندان حاد نبود، ولی لورفتن جزئیات این توافق با باشگاه الاهلی امارات همه را شوکه کرد. قرارداد قرضی و یک ساله مهدی قایدی با استقلال 1.2 میلیون دلار آب خورد.

برای آنالیز عمق فاجعه مدیریتی که در این زمینه رقم خورده باید یک بار دیگر شرایط آنالیز گردد: استقلال 1.8 میلیون دلار قایدی را به طور قطعی با قراردادی پنج ساله فروخت، ولی این بازیکن را یک فصل دیگر با قراردادی قرضی برای یک سال 1.2 میلیون دلار خرید. درباره جزئیات این قرارداد باید گفت که از این رقم 250 هزار دلار به باشگاه اماراتی پرداخت شد و بقیه به عنوان دستمزد و پاداش در اختیار همین بازیکن نهاده شد.

از همه جالب تر اینکه مدیربرنامه های مهدی قایدی، هم برای فروش این بازیکن پول گرفت و هم برای اینکه این بازیکن را به استقلال برگرداند از این باشگاه پول دریافت کرد. قایدی که عنوان شده بود برترین فروش تاریخ باشگاه استقلال است، دست آخر خرج بزرگ و حالا بی فایده ای هم روی دست این تیم گذاشت. از همه عجیب تر اینکه سرنوشت پولی که از باشگاه اماراتی به استقلال رسید هم معین نشد؛ چون تا همین چند ماه گذشته، پول قرارداد استراماچونی پرداخت نشد و دست آخر با قرض گرفتن از محلی دیگر این بدهی سنگین پرداخت شد؛ اتفاقی که البته مانع از برکناری استقلال از لیگ قهرمانان آسیا نشد.

شاید جدایی مهدی قایدی از استقلال این روز ها حسابی برای طرفداران این تیم که امیدوار بودند فصل آینده تیم پرقدرتی داشته باشند، ناراحت کننده باشد، ولی واقعیت این است که رفت و برگشت این بازیکن به این تیم تلخ تر از زهر شده است. این تیم اگرچه هزینه درخوری از محل فروش این بازیکن به دست آورد، ولی در چشم به هم زدنی بخش زیادی از آن را فقط برای یک قرارداد قرضی دیگر از دست داد.

مطابق با همواره هم افرادی که باید بابت چنین اهمالی پاسخ گو باشند، مدعی از آب درآمده و در تلویزیون خودشان را مدیران زرنگی معرفی کردند که توانستند با رقمی مناسب قایدی را به استقلال برگرداند. قایدی زمانی که فروش رفت دلار در مرز 29 هزار تومان بود و طبیعتا پرداخت هزینه های او که ادعا شده طبق قرارداد دلاری بوده، با رقم بسیار بالاتری تا روز های اخیر پرداخت شده است. این شیوه یکی از شاهکار های مدیران دولتی در یکی از پرهوادارترین باشگاه های ایرانی است که حتی می توان از آن به عنوان تدریس در مقاطع مختلف استفاده کرد!

منبع: فرارو
انتشار: 2 مرداد 1402 بروزرسانی: 2 مرداد 1402 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 2219

به "قرارداد جنجالی مهدی قایدی با استقلال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرارداد جنجالی مهدی قایدی با استقلال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید