مار کوتوله بوآ چقدر خطرناک است؟

به گزارش عکس پارسی، گونه عجیب و غریب نو مار کوتوله کشف شده در منطقه ها استوایی اکوادور یادگار زمان نامیده شده است.

مار کوتوله بوآ چقدر خطرناک است؟

به گزارش خبرآنلاین، این مار کوچک تنها حدود 7.8 اینچ طول دارد و متعلق به خانواده Tropidophiidae، گروهی از مارهای کوتوله غیر سمی است. این یافته به این معنی است که در حال حاضر 34 گونه Tropidophis تایید شده است.

وزارت محیط زیست اکوادور در بیانیه ای اظهار داشت: این کشف نادر به وسیله محققان چند سازمانی صورت گرفته است که شامل مائوریسیو اورتگا آندراده، الکساندر بنتلی، کلودیا کخ، ماریو یانز-مونوز و عمر انتیاوسپه نتو می گردد.

این گونه به خصوص منحصر به فرد است زیرا دارای لگن وستیژیال است، به این معنی که اگرچه بدون دست و پا است، اما هنوز استخوان های لگن دارد. این یک ویژگی اولیه است که در بعضی از گونه های مارها یافت می گردد و نشان می دهد که آنها از مارمولک هایی که میلیون ها سال پیش دست و پای خود را از دست داده اند تکامل یافته اند.

یانز مونوز، که برای موسسه ملی تنوع زیستی کار می نماید، به خبرگزاری فرانسه گفت: مارها یادگار زمان هستند. آنها حیوانات باستانی هستند که پیدا کردن یا برخورد با یکی از آنها یک امتیاز است.

دانشمندان دقیقاً نمی دانند چه زمانی مارمولک ها پاهای خود را از دست دادند، اما اولین نمونه مار در دوره ژوراسیک، بین 143 تا 167 میلیون سال پیش، در آثار فسیلی ظاهر شد.

مدتی پس از انقراض دایناسورها در 66 میلیون سال پیش، خزندگان متنوع شدند و به مارهای مدرنی تبدیل شدند که امروزه می شناسیم.

در حال حاضر بیش از 3000 گونه تایید شده مار روی این سیاره وجود دارد که 600 گونه از آنها سمی هستند. اما دانشمندان ممکن است همه گونه ها را کشف نکرده باشند، به ویژه آنهایی که در منطقه ها دور افتاده زندگی می نمایند.

در یک مطالعه نو بر روی این گونه، محققان تأیید کردند که بوآ احتمالا بومی این کشور است، به این معنی که اکنون 6 مار کوتوله وجود دارد که بومی آمریکای جنوبی هستند.

در این مطالعه آمده است که گونه نو به علت نادر بودن باید یک گونه در معرض تهدید در نظر گرفته گردد. اکنون، محققان به مطالعه این گونه برای معین چگونگی انجام کوشش های حفاظتی ادامه خواهند داد.

به گفته وزارت محیط زیست، بوآ در بخش های بسیار روستایی جنگل های استوایی آمازون، از جمله کوهپایه های استوایی شرقی و جنگل های کوهستانی همواره سبز پایین زندگی می نماید.

بوآ کوتوله از نظر رنگ آمیزی شبیه مار بوآ، مار بسیار بزرگتر دیگری است که در جنگل های بارانی آمریکای جنوبی زندگی می نماید. بوآها با قطع خون رسانی طعمه ها را می کشند. آنها این کار را با حلقه زدن به اطراف قربانی خود و هدف قرار دادن سیستم گردش خون آن انجام می دهند.

این کشف گونه بر احتیاج دانشمندان به انجام تحقیقات بیشتر در منطقه ها گرمسیری دورافتاده برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تنوع زیستی آنها تاکید دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 دی 1401 بروزرسانی: 29 دی 1401 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 2142

به "مار کوتوله بوآ چقدر خطرناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مار کوتوله بوآ چقدر خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید