ماکو، بهشت صخره نوردان ایران

به گزارش عکس پارسی، در این مطلب قصد داریم تا به صخره نوردی در ماکو سری زده و شما را با این مکان که بهشت صخره نوردی ایران است آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا در رابطه با این شهر و ورزش صخره نوردی در ماکو توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

ماکو، بهشت صخره نوردان ایران

سنگ نوردی و صخره نوردی یکی از ورزش های مجذوب نماینده و خاصی است که در سال های اخیر محبوبیت و رشد بسیار زیادی در ایرانیان پیدا نموده است و همین مسئله باعث شده تا فضاهایی که برای صخره نوردی و سنگ نوردی در داخل کشور وجود دارد، محبوبیت بسیار زیادی پیدا نموده و ورزشکاران در طول سال به این مکان ها رفته و اقدام به انجام ورزش صخره نوردی نمایند.

معرفی شهر ماکو

در وهله اول اگر بخواهیم نگاهی به شهر ماکو انداخته و شما را با این منطقه آشنا کنیم، باید گفت که کوه از شهرستان های استان آذربایجان غربی است. این شهر در نزدیکی مرز ایران و ترکیه واقع شده و از سمت شمال غربی به بازرگان، از شمال شرقی به شهر پلدشت، از سمت شرق به شوط و سمت جنوب به سیه چشم منتهی می گردد.

جاذبه های توریستی ماکو

این شهر دارای جاذبه های توریستی و گردشگری زیبایی است و به علت قرارگیری این منطقه در دامنه کوه محبوبیت فوق العاده در بین صخره نوردان پیدا نموده است و در طول سال شاهد حضور صخره نوردان و سنگ نوردان ایرانی و خارجی در این منطقه هستیم.

در کنار اهمیت شهر ماکو برای ورزش صخره نوردی باید به این مسئله اشاره کنیم که این منطقه از نظر تاریخی نیز یکی از منطقه ها و شهرهای ریشه دار ایران است و افرادی که در پی بازدید از شهرهای تاریخی هستند حتماً ضروری است تا به ماکو سری زده و از این شهر زیبا و خاص بازدید نمایند.

چرا ماکو برای صخره نوردی مناسب است؟

به منظور پاسخ به این سوال بسیار مهم که چرا شهر ماکو برای صخره نوردی و سنگ نوردی مناسب است باید گفت که این شهر دارای طبیعت سنگی و صخره ای فوق العاده ای است و همین مسئله باعث شده تا شهر ماکو محل مناسبی برای انجام این دسته از ورزش ها باشد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در قسمت شمالی شهر ماکو می توانید دیوار سنگی بزرگی را ببینید که طول آن بیش از 8 کیلومتر بوده و مثل یک دیوار سنگی شهر را در بر گرفته است. ارتفاع این دیواره سنگی که در شمال شهر واقع شده بین 150 تا 600 متر است و در کنار طبیعت فوق العاده ای که دارد برای افرادی که علاقه به ورزش سنگ نوردی و صخره نوردی دارند نیز یک مکان مناسب است.

به همین علت شاهد حضور صخره نوردان و سنگر نوردان ایرانی و خارجی بسیار زیادی هستیم که به سراغ این دیواره سنگی آمده و در آن اقدام به انجام این ورزش هیجان انگیز و خاص می نمایند.

در کنار این دیواره سنگی شما می توانید در بخش های مختلف شهرستان ماکو کوهستان های گوناگونی را مشاهده کنید که هر یک از این کوهستان ها نیز محل مناسبی برای انجام ورزش صخره نوردی و سنگ نوردی هستند. تمامی این موارد در کنار هم باعث شده تا بتوان ماکو را بهشت صخره نوردان و سنگ نوردان نامید.

کلاهک سنگی ماکو، سومین کلاهک خمیده سنگی دنیا

کلاهک سنگی قَیَه ارتفاع حدود 250متر و با شیب منفی 40 درجه در بافت قدیم شهر ماکو واقع شده. این کلاهک سنگی با حدود 25 متر شعاع خمیدگی و 250 متر طول بعد از کلاهک های سنگی برزیل و فرانسه لقب سومین کلاهک خمیده سنگی دنیا را دارد.

جشنواره صخره نوردی ماکو

حالا که شما را با طبیعت ماکو آشنا نموده و در رابطه با اهمیت این منطقه برای انجام ورزش صخره نوردی و سنگ نوردی صحبت کردیم باید به این نکته بسیار مهم اشاره کنیم که در طول سال شاهد فستیوال ها و جشنواره بسیار مهمی در این منطقه هستیم.

دو فستیوال بسیار مهم در این مطلقه برگزار می گردد که هر دو این فستیوال ها برای ورزش صخره نوردی بوده و همین مسئله باعث شده تا در طول سال ورزشکاران بسیار زیادی از سراسر کشور به سراغ منطقه ماکو آمده و در این فستیوال شرکت نمایند.

نکات مهم درباره جشنواره صخره نوردی ماکو

نکته مهمی که باید بدانید این است که فستیوال و جشنواره صخره نوردی ماکو با همت سازمان منطقه آزاد ماکو به صورت بین المللی و ملی برگزار می گردد و همین مسئله باعث شده تا شاهد حضور انجمن ها و باشگاه های اروپایی صخره نوردی و سنگ نوردی در این منطقه باشیم و ورزشکاران بسیار زیادی به سراغ منطقه ماکو آمده و در مسابقات این منطقه شرکت می نمایند.

موضوع مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که با وجود توجه بسیار جدی که در سال های اخیر به شهرستان ماکو و ظرفیت های این منطقه انجام شده اما همچنان شهرستان ماکو پتانسیل های بسیار زیادی دارد .ظ انتظار می رود که در سال های آینده با سرمایه گذاری در این شهرستان شاهد تبدیل شدن این منطقه به یکی از بزرگترین قدرت های صخره نوردی و سنگ نوردی در منطقه خاورمیانه و آسیا باشیم.

مطمئنا اگر مدیران ورزش کشور توجه بسیار زیادی به شهرستان ماکو داشته باشند، می توان به وسیله حضور ورزشکاران فعال در رشته های صخره نوردی و سنگ نوردی در این منطقه و برگزاری مسابقات بین المللی بیشتر و حرفه ای تر در این منطقه عایدی بسیار زیادی برای شهرستان ماکو ایجاد گردد و حتی مسابقات دنیای صخره نوردی و سنگ نوردی در این منطقه برگزار گردد.

ظرفیت های فوق العاده که شهرستان ماکو دارد به قدری است که می توان به وسیله این پتانسیل ها و ظرفیت ها به رشد این شهرستان یاری کرد و باعث بهبود شرایط مالی مردم این منطقه شد.

انتظار می رود در سال های آینده با سرمایه گذاری های داخلی و خارجی بر روی شهرستان ماکو شاهد رشد بیش از پیش این منطقه از نظر صخره نوردی و سنگ نوردی باشیم و مسابقات مختلف و تورهای بزرگی در این شهرستان برگزار گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 2077

به "ماکو، بهشت صخره نوردان ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماکو، بهشت صخره نوردان ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید