نمایشگاه صنعت پنهان در تبریز افتتاح شد

به گزارش عکس پارسی، نمایشگاه صنعت پنهان روز شنبه 9 شهریور ماه با حضور نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس، مدیرکل میراث فرهنگی استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیشکسوتان حوزه چاپ و نشر استان در محل موزه مشروطه افتتاح شد.

نمایشگاه صنعت پنهان در تبریز افتتاح شد

مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی استان در مراسم افتتاح این نمایشگاه ضمن اشاره به پیشینه تبریز و آذربایجان در صنعت چاپ و وجود مجموعه ای غنی از آثار چاپی سده های گذشته در این خطه، گفت: هم زمان با روز ملی صنعت چاپ و نشر نمایشگاه صنعت پنهان با رویکرد جایگاه چاپ در تمام ابعاد جامعه و با موضوع نمایش چاپ دستی و کارگاه چاپ دستی با کلیشه و سربی برگزار شده است.

او در ادامه با بیان این که آثار حاضر در این نمایشگاه برگرفته از آثار موزه خصوصی چاپ و نشر رشید کفیلی است، افزود: با توجه به این که تبریز یکی از پیشگامان صنعت چاپ است، لذا آثار چاپی و دستگاه های چاپ متعددی به همت رشید کفیلی مجموعه دار فرهیخته استان جمع آوری شده که در این نمایشگاه بخشی از آثار جراید و روزنامه های دهه 10 تا 30 شمسی به همراه تکنیک های چاپ سنگی، کلیشه ای و سربی به نمایش گذاشته خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با اشاره به بازآفرینی مقطعی از چاپ دستی (باسمه ای) در این نمایشگاه، گفت: ابزار و وسایل چاپی مربوط به 100 سال گذشته و چهار دستگاه چاپ دستی مربوط به چاپخانه های قدیمی همچون چهر تبریز، روستای هوجقان مرند، دستگاه چاپ کلیشه ای آلمانی به منظور چاپ ادعیه و آیات، در معرض دید عموم قرار می گیرد.

نمایشگاه صنعت پنهان به همت موزه چاپ و نشر، تعلیم و تربیت با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان با موضوع نمایش چاپ دستی و کارگاه چاپ دستی با کلیشه و سربی در روزهای 9 الی 12 شهریور ماه از ساعت 9 الی 20:30 در محل موزه مشروطه تبریز دایر است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 305

به "نمایشگاه صنعت پنهان در تبریز افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه صنعت پنهان در تبریز افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید