نکات کاربردی در طراحی دکوراسیون داخلی

به گزارش عکس پارسی، طراحی داخلی و هنر با توجه به هدف های جداگانه هر یک، تفاوت هایی دارند. هنر، به شخص هنرمند این جازه را می دهد که روحیات خود را بدون در نظر دریافت تمایلات دیگران به معرض ظهور بگذارد. چنین کاری می تواند تنها جنبه نمادین داشته باشد. در مقابل، در طراحی و دیزاین، هدفی نهفته است که با انجام آن فرد به هدف خود می رسد. در زمینه طراحی و دیزاین به نیازهای افراد دیگر در جهت کاربردی بودن و طراحی فضای مورد نظر آن ها نیز توجه می گردد. در این صورت طراحی و دیزاین را می توان علاوه بر جنبه هنری آن نوعی هنر دستی و استعداد شخصی، بدون دخالت دادن احساسات درونی شخص در نظر گرفت. در یک طراحی خوب علاوه بر توجه به کاربردی بودن آن به عنوان نشانه ای برای نمایش شخصیت افرادی که در آن خانه زندگی می نمایند و هم چنین ایجاد حس و حال مناسب نیز نگاه می نمایند. برای اینکه شما در اجرای طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود پیروز شوید، توجه به کاربردی بودن طراحی، شخصیت خود و حس و حال فضا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قبل از اقدام به هرگونه فعالیتی در زمینه طراحی خانه مانند انتخاب رنگ یا تغییر چیدمان مبلمان باید به چگونگی و سبک زندگی خانواده خود فکر کنید. استفاده از مجلات معتبر در این زمینه و ایده دریافت از تصاویر و جمع آوری آن دسته از تصاویری که در نظر دارید از آن ها در طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود استفاده نمایید، یاری شایانی در این زمینه به شما خواهد نمود. جمع آوری آن دسته از وسایلی که با آن ها احساس راحتی نموده و تمایل دارید از آن ها در طراحی بهره ببرید، نیز از جمله کارهای دیگری است که می توانید برای دستیابی به یک طراحی خوب انجام دهید. این کار برای انتخاب رنگ نیز به شما یاری خواهد نمود. بدین گونه اجرای یک نقشه عالی برای طراحی زیبا شروع می گردد. در ادامه به بیان دقیق تری از عوامل مؤثر در اجرای طراحی دکوراسیون داخلی خواهیم پرداخت.

نکات کاربردی در طراحی دکوراسیون داخلی

جهت دریافت خدمات مهندسی ساختمانی با گروه ساختمانی در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای ساخت، بازسازی، معماری، محوطه سازی و خرید مصالح ساختمانی را از ما بخواهید.

نمایش یک طراحی زیبا

از آن جایی که در حال حاضر تفاوت دیزاین و هنر را به خوبی متوجه شدید، می توانید به جزئیات مربوط به یک طراحی خوب دست یابید. یک طراحی خوب باید مفید باشد. این بدان معناست که در یک طراحی خوب علاوه بر توجه به زیبایی و جذاب بودن باید به کاربردی بودن آن نیز توجه گردد. بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که طراحی خوب باید پیچیده باشد. اما به واقع این چنین نیست. اگر می خواهید طراحی خوبی را اجرا کنید، باید به هدف و نوع استفاده افراد حاضر در آن محیط فکر نموده و درکنار آن کاربردی بودن آن را نیز در نظر داشته باشید.

رابطه شکل طراحی و کاربرد آن

در طراحی دکوراسیون داخلی، شکل طراحی و کاربردی بودن آن از اهمیت یکسانی برخوردار است. طراحی خانه باید به گونه ای باشد که در آن نمادی از شخصیت افراد خانواده نمایان بوده و در عین حال به کاربردی بودن و سبک زندگی افراد خانواده نیز توجه گردد. شاید طراحی یک اتاق بسیار زیبا باشد اما کاربردی نباشد. این طراحی در طولانی مدت حس ناخوشایندی در افراد خانواده به وجود خواهد آورد. به همین منظور در ابتدا و قبل از آغاز به انجام هرگونه طراحی، باید به سؤال هایی پاسخ دهید. برای مثال آیا تمایل دارید فضای خانه شما حالت رسمی داشته باشد یا ترجیح می دهید بیش تر خودمانی و دنج باشد؟ در نظر داشته باشید که چه افرادی قرار است از این اتاق استفاده کنند؟ آیا افراد بزرگسال یا افراد خردسال و یا هردو از این فضا استفاده می کنند؟ برای مثال اگر در نظر دارید به طراحی اتاقی به عنوان دفتر کار بپردازید، این طراحی باید به گونه ای باشد که باعث آرامش شما شده و هرج و مرج ایجاد نکند.

استفاده از انواع پارچه

استفاده از انواع پارچه برای انواع مدل پرده و روکش مبلمان کاربرد دارد. برای یک انتخاب صحیح بهتر است از انواع پارچه که شستشوی آن ها راحت بوده و از طول عمر بالایی برخوردار است، استفاده نمایید.

پیوستگی فضای مورد نظر

اگر در نظر دارید طراحی فضای مورد نظر رسمی باشد، برای دست یابی به آن می توانید از رنگ، بافت و الگوهای غالب استفاده نمایید. در طراحی فضای رسمی بهتر است طول پرده ها تا بالای کفپوش بوده و ادامه آن بر روی زمین نباشد. در نظر داشته باشید که برای ایجاد انسجام در فضا استفاده از رنگ آمیزی مناسب و قاب های زیبا می تواند تاثیرگذار باشد. استفاده از شلف های دیواری را نیز نباید فراموش کنید.

طراحی قلب خانه، آشپزخانه

آشپزخانه را می توان قلب هر خانه در نظر گرفت. امروزه این مکان نه تنها محلی برای پخت و پز، بلکه به مکانی برای استفاده سایر افراد خانواده برای انجام کارهای مختلف مانند نوشتن تکالیف، هم نشینی با دوستان و خانواده و غیره تبدیل شده است. در هنگام طراحی آشپزخانه در نظر داشته باشید که از یک سینک مناسب و با دوام استفاده نمایید. استفاده از یک جزیره در آشپزخانه نیز از ایده هایی است که امروزه مورد استقبال افراد زیادی قرار می گیرد.

طراحی اتاق خواب

اتاق خواب به عنوان یکی از مکان هایی که بیش تر از سایر قسمت های خانه مورد استفاده قرار می گیرد، شناخته می گردد. از این رو طراحی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای طراحی اتاق خواب در مرحله اول انتخاب یک تخت خواب مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استفاده از یک جایگاه راحت برای زمان مطالعه و هم چنین اجرای یک نورپردازی مناسب از جمله مواردی است که باید در نظر داشته باشید. استفاده از یک پرده مناسب نیز باعث ایجاد حس و حال خوب در اتاق می گردد. به یاد داشته باشید که در طراحی اتاق خواب هر آنچه که مورد پسند و باب میل شما می باشد را اجرایی کنید.

نکات پایانی

قبل از یاری دریافت از طراحان داخلی، بهتر است دانش خود را در این زمینه بالا ببرید. شما باید از فضای مورد نظر خود و هدف استفاده از آن پیش زمینه فکری داشته باشید. توجه به میزان بودجه ای که برای انجام این کار در نظر دارید نیز حائز اهمیت می باشد. با استفاده از نکات ذکر شده می توانید به یک طراحی زیبا دست یابید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 6 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 890

به "نکات کاربردی در طراحی دکوراسیون داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات کاربردی در طراحی دکوراسیون داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید