هر آنچه باید از خرید خانه در اهواز بدانید

به گزارش عکس پارسی، اهواز، شهری که در هشت سال دفاع مقدس نقش پررنگی را ایفا کرد. بیشتر ما از اهواز تصویر یک شهر ویران شده و جنگ زده را در ذهن خود داریم و تصور می کنیم خرید خانه در اهواز و زندگی در این شهر غیرممکن است. اما بد نیست بدانیم که درگذشته اهواز یکی از پیشرفته ترین و مدرن ترین شهرهای ایران بود که از کشورهای مختلف جهانگرد های زیادی را جذب خود می کرد و در دوران جنگ تحمیلی بود که به این شدت ویران شد و از بین رفت.

هر آنچه باید از خرید خانه در اهواز بدانید

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

البته چند سال اخیر هم این شهر بالاخره توانست خود را مجددا پیدا نموده و کمی از شکوه قبلش را پس بگیرد، گرچه آثار جنگ هنوز در گوشه هایی از این شهر خانه نموده. اما اهواز کنونی آن اهوازی نیست که ما در فیلم های دفاع مقدس می بینیم و تصور می کنیم. اهواز هم مانند سایر شهرهای ایران یک شهر با امکانات رفاهی نسبتا خوب است که می تواند گزینه خوبی باشد برای کسانی که می خواهند اقدام به خرید خانه نمایند.

تاریخچه اهواز

کسانی که قصد خرید خانه در اهواز را دارند و می خواهند کمی بیشتر در خصوص این شهر اطلاعات کسب نمایند باید بدانند که اهواز یکی دیگر از شهرهای قدمت دار ایران است که تأسیس آن به خیلی سال پیش بازمی گردد. بعضی، تاریخ بنای اهواز را مربوط به ابتدای دوره ساسانیان و از اقدامات اردشیر بابکان بنیان گذار این سلسله می دانند و بعضی نیز اعتقاد دارند که تأسیس این شهر به دوره ایلامی ها باز می گردد و اردشیر بابکان فقط آن را بازسازی نموده است. عده ای از مورخین عنوان نموده اند نام اهواز در دوران باستان (اوکسین) بوده است، درصورتی که بنا بر نظر بعضی مورخان اوکسی (Uxi) و اوکسیان (Uxian) یونانی شده کلمه (اووج) و (خوز) بوده و اوکسی ها یا همان خوزی ها ساکنین سرزمین خوزستان بوده اند و این شهر در دوره ایلامیان تاریانا (Tareiana) خوانده می شده است.

متأسفانه باوجود رونق و شکوه چندین قرن این شهر، به دلیل درگیری های فراوانی که از قرن سوم تا پنجم هجری قمری در خوزستان رخ داد و به دلیل آنکه کانون بسیاری از وقایع مانند حملات زنگیان، صفاریان، دیلمیان و… بود و این درگیری ها، نا امنی و چپاول های مکرر شهر را به دنبال داشت، برای مدتی حدود هشت صد سال از مرکزیت استان افتاد و این رونق و مرکزیت به شهر شوشتر انتقال یافت. البته شکسته شدن سد اهواز، زلزله های متعدد و بیماری مانند وبا و طاعون نیز که چندین بار موجب مهاجرت مردم از اهواز شد در این ویرانی و بی رونقی مؤثر بوده است.

موقعیت جغرافیایی اهواز

اهواز یکی از شهرهای جنوبی ایران است که آب وهوای گرمسیری دارد و تابستان های آن بسیار داغ و آتشین است. اهواز در موقعیت جغرافیایی 31 درجه و 20 دقیقه عرض شمالی و 48 درجه و 40 دقیقه طول شرقی، در بخش جلگه ای خوزستان و با ارتفاع 18 متر از سطح دریا واقع شده است. شهر اهواز با 20.000 هکتار مساحت یکی از شهرهای وسیع کشور محسوب می گردد، شهرداری اهواز در سال 1304 خورشیدی تأسیس شد و کارون پرآب ترین رود ایران با سرچشمه دریافت از کوه های بختیاری، با ورود به اهواز، شهر را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می نماید و جلوه زیبایی به شهر می دهد.

این استان از شمال به استان لرستان، از شمال شرقی به استان اصفهان، از شمال غربی به استان ایلام از شرق و جنوب شرقی به استان چهارمحال و بختیاری و استان کهکیلویه و بویراحمد و از جنوب به خلیج فارس و از غرب به کشور عراق محدود می گردد.

زندگی در اهواز

اهواز تا به امروز ازلحاظ موقعیت رفاهی رشد بسیار زیادی داشته است و توانسته تا حدود زیادی شکوه خود را باز پس گیرد اما به دلیل آلودگی بیش از حد در این شهر در چند سال اخیر شاید خرید خانه در اهواز کمی رو به کاهش بوده است. متأسفانه میزان آلودگی هوا در این شهر روزبه روز افزایش یافته و شدیدتر می گردد. مهم ترین علت آلودگی هوای اهواز، گردوغبار و حمل ونقل درون شهری است و دیگر عامل آلودگی ها گسترش افسارگسیخته بافت شهری و رسیدن آن به کارخانه هایی مانند ایران کربن و فولاد خوزستان است. اخیراً سازمان حفاظت محیط زیست استان خوزستان اعلام نموده است که اهواز 8 برابر بیش از حد مجاز آلوده است.

البته موضوع آلودگی هوا شاید به مقدار کمی بر روی میزان خرید خانه در اهواز تأثیر گذاشته باشد، اما به هیچ عنوان نتوانسته است تأثیری بر روی پیشرفت فرهنگی و دانشگاهی در این شهر بگذارد و ما همیشه شاهد درخشش دانشگاه های این شهر هستیم.

در حال حاضر بیش از 170 رشته در 57 گروه آموزشی و 13 دانشکده در حال فعالیت در دانشگاه اهواز است و خوشبختانه با رشد تعداد دانشجویان پزشکی، رشته های پزشکی به دانشگاه مستقلی تحت نام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تبدیل شده اند. هم اکنون در بیشتر رشته ها دوره لیسانس و فوق لیسانس و در رشته های کشاورزی، علوم تربیتی و روان شناسی، ریاضی، دامپزشکی، شیمی دوره های دکتری برگزار می گردد. از دیگر دانشگاه های درخشان این شهر می توان به دانشگاه شهید چمران اشاره نمود که دارای فضای آموزشی بسیار وسیع و مناسبی است به طوری که در بین دانشگاه ها یکی از چهار دانشگاه عظیم کشور و عظیم ترین دانشگاه در جنوب و غرب کشور است.

محله های معروف اهواز

پادادشهر

پاداد یا پادادشهر یکی از محلات به نسبت قدیمی شهر اهواز است که دارای 19 خیابان بوده و جزو محلات اعیان نشین شهر به حساب می آید. پاداد یا همان پادادشهر در اوایل دهه پنجاه خورشیدی شکل گرفته است. تا پیش از شکل گیری این محله، این منطقه بیابانی و خالی از سکنه بود و هیچ گونه رونقی نداشت. چند سال بعد در اواسط دهه 50 خورشیدی، خیابان های 19 گانه پادادشهر که با همکاری دو شرکت پاداد و تیتلاس ساخته شده بود، شکل یک محله را به خود گرفت و خرید خانه در اهواز در این منطقه آغاز شد. این محله در حال حاضر گسترش بسیاری پیدانموده است و فاز 1 و فاز 2 و فاز 5 آن (منازل نیشکر و جهاد) نیز مسکونی شده است. خیابان 10 پادادشهر و همچنین خیابان جوادالائمه خیابان های اصلی پادادشهر محسوب می شوند که عمده خرید خانه در اهواز و در منطقه پاداد در این دو خیابان صورت می گیرد. در دوران جنگ ایران و عراق این محله مورد حملات گسترده ارتش عراق نهاده شد و بسیاری از مردم محله در این حملات کشته شدند.

زرگان

اگر شما هم از آن دسته از اعرابی هستید که قصد خرید خانه در اهواز را دارید بهتر است به منطقه زرگان در این شهر سری بزنید که محل هایی در شمال اهواز است. نام این محله از قبیله زرگان (زرقان) که شاخه ای از قبیله مشهور عرب ربیعه بن نزار است گرفته شده است و به همین دلیل است که بیشتریت ساکنان زرگان را همین قبیله عرب تشکیل می دهند.

این محله در شمال شهر اهواز و در ابتدای اتوبان اهواز به شوشتر قرارگرفته است. در مهروموم های نه چندان دور محله زرگان به صورت دهی مجزا از شهر اهواز قرار داشت که برای رسیدن و یا عبور از آن ربع ساعت طول می کشید. اما با گسترش اخیر شهر اهواز، این محله کاملاً درون اهواز قرارگرفته است. زرگان خود به دوشاخه المُعَمّر و السُمّاگ تقسیم می گردد و از تیره های آن ها می توان به بیت ابوالحیه، بیت جاسم، بیت معمر، بیت محارب، بیت ابوفاضل، بیت حداد، بیت اشحت، بیت صوباط. بیت البوسبتی اشاره نمود.

کوروش

اگر قدرت خرید خانه در اهواز را دارید و می خواهید به یکی از مناطق معروف و اعیان نشین این شهر بروید، کوروش محله مناسبی برای شما است. کوروش از محلات قدیمی شهر اهواز است که در نزدیکی رود کارون واقع شده است. البته چند سالی است که نام این محله به ملت تغییر نموده است، اما بیشتر مردم هنوز آنجا را به اسم کوروش می شناسند.

کوروش از 4 فاز تشکیل شده است. نام خیابان های اصلی کوروش از قسمت جنوبی عبارت اند از ده متری مقیمی، بیست متری مقیمی، اقبال، عامری، دانیال و کارون و همچنین بخش های فاز 3 و فاز 4 کوروش که جدا از این خیابان ها واقع شده است. کوروش یکی از خیابان های فارسی زبان اهواز است که بیشتر جمعیت آن را فارسی زبانان تشکیل می دهند.

کوروش از قسمت جنوبی به محله زیتون متصل می گردد و از قسمت شمالی به پاستوریزه می رسد و در روبروی کوروش محله زویه واقع شده است. خیابان کارون و فاز 3 و فاز 2 کوروش، در کنار رود کارون قرار دارند و جاده ساحلی جدید اهواز از آن رد می گردد.

زیتون کارمندی

یکی دیگر از خیابان های اعیان نشین برای خرید خانه در اهواز خیابان زیتون کارمندی است. زیتون کارمندی در ناحیه شمال شرق رودخانه کارون و یکی از محله های قدیمی اهواز است که در ابتدا، اساساً توسط شرکت ملی نفت، برای کارمندان این شرکت بنا گشت و چون محله دیگری نیز با همین نام برای کارگران تأسیس شده بود، برای تفاوت قائل شدن بین آن ها، محله اول را زیتون کارمندی و دیگری را زیتون کارگری نامیدند. امروزه منازل این محله واگذار گشته و ساکنان آن مشاغل مختلف دارند لذا مردم اغلب آن را بانام زیتون بدون پسوند ذکر می نمایند.

این محله از غرب به ملی راه و از شمال به کوی ملت و از جنوب به نیوسایت و از شرق به بلوار پاسداران محدود می گردد. ازجمله خیابان های زیتون می توان خیابان های اصلی زیتون، فاطمی، کمیل، حجت، زمزم، زاهد و زمرد را نام برد.

شهرک نفت

اگر شما هم قصد خرید خانه در اهواز به منظور سرمایه گذاری در این شهر را دارید این محله بهترین انتخاب برای شما محسوب می گردد. در این شهرک کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ساکن هستند. این محله در محدوده ای از شهر واقع شده است که در آن تعدادی از شهرک های سازمانی شرکت های ملی نفت، حفاری و پخش نفت در کنار هم مجتمع شده اند.

این شهرک با طراحی ویژه ای که ازلحاظ نقشه شده است، یکی از بهترین نمونه های شهرک مسکونی در ایران به شمار می رود.

ولی متأسفانه به علت عدم تبلیغ مسئولان مربوطه، تعداد اندکی از وجود چنین مجموعه عظیمی، خبردارند. این بهترین فرصت برای کسانی است که قصد سرمایه گذاری در زمینه مسکن در اهواز را دارند. در حال حاضر این شهرک از 7 فاز تشکیل شده است که اسامی خیابان های آن بنام ماه های سال شمسی است. با توجه به فضای سبز مطلوب این منطقه و پارک هایی که اخیراً در فاز 6 و 57 دستگاه افتتاح گشته و وجود بلواری تحت عنوان جاده سلامتی، به طورکلی دمای هوا در این شهرک بین 1 تا 3 درجه از بقیه مناطق اهواز کمتر است.

شرایط مسکن در اهواز

برای خرید خانه در اهواز باید بدانید که قیمت هر یک متر ساختمان نوساز فول امکانات در منطقه کوروش 4 میلیون تومان، در زیتون 5 تا 8 میلیون تومان، باهنر 3 میلیون تومان، سپیدار 3 میلیون و پانصد هزار تومان، کوی رسالت 3 میلیون و 600 هزار تومان، گلستان 4 میلیون و 500 هزار تومان، کیانپارس 6 میلیون و 500 هزار تومان و پاداشهر 5 میلیون و 500 هزار تومان است.

البته این قیمت ها به صورت میانگین است، چراکه در کیانپارس تا متری 10 میلیون تومان هم فروخته شده و عوامل مختلفی در قیمت آن مؤثر است.در منطقه پردیس هم خانه با متری یک میلیون و پانصد هزار تومان هم پیدا می گردد که البته ازنظر مکانی کمی مناسب نیستند.

از لحاظ جغرافیایی شمال شهر اهواز بالای شهر اهواز حساب شده و دارای مناطق بسیار باکلاس و سازه های رؤیایی است و بالعکس جنوب شهر اهواز پایین شهر آن به حساب می آید و به تبع ازلحاظ قیمت خریدوفروش خانه و حتی اجاره کاشانه نیز جزو مناطق ضعیف به حساب می آید.

اگر قصد خرید خانه در اهواز و یا هر شهر دیگری را دارید ابتدا می بایست به جیب خود نگاه کنید. به فرض مثال اگر شما به دنبال یک خانه دوخوابه 100 متری لوکس تا 700 میلیون تومان در اهواز هستید می توانید سراغ محله هایی همچون کیانپارس، جاده ساحلی، الهام، مطهری بروید. میانگین قیمت خرید خانه نوساز در محله های مذکور از متری 6 میلیون تا 10 میلیون تومان است. و یا اگر دنبال محله ای در میان شهر و خرید یک خانه دوخوابه تا حدود 600 میلیون هستید می توانید از محله هایی همچون خیابان زیتون کارمندی، گلستان، کیان آباد، کوروش، نادری، پاداد شهر و … بازدید نمایید محله هایی با قدمت بالا و اصالت بیشتر.

میانگین قیمت خرید خانه نوساز در محله های اهواز که در بالا ذکر کردیم از متری 4 میلیون تا 6 میلیون تومان است.

اما آن دسته از افرادی که به دنبال خرید خانه یا اجاره آپارتمان با حداقل هزینه ممکن در اهواز هستند می بایست به سراغ محله هایی مانند پردیس، مهدیس، مهرشهر، سپیدار، صد دستگاه، باهنر و … بروید. میانگین قیمت خرید خانه نوساز در محله های مذکور از متری یک میلیون تا سه میلیون تومان است.

این مقاله مورد پسند شما بود؟ امتیاز دهید.

منبع: هومینگ
انتشار: 21 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 920

به "هر آنچه باید از خرید خانه در اهواز بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه باید از خرید خانه در اهواز بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید