هواداری شرم آور، مدیریت خجالت آور

به گزارش عکس پارسی، جنگ بر سر یک نظرسنجی ساده در سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، جدال بر سر تداوم تعطیلی لیگ برتر و دعوا بر سر بحث های سخیف هواداری در روزهای که با خطر مرگ رو به رو هستیم؟ آیا همه چیز عادی است؟

هواداری شرم آور، مدیریت خجالت آور

مهدی امیرپور

1- بعضی از مردم فکر میکنند فوتبال مسأله مرگ و زندگی است. من از چنین طرز فکری ناامید می شوم. میتوانم به شما اطمینان بدهم که مسأله خیلی خیلی مهم تری است. هر یک از ما بارها برای اثبات اهمیت فوتبال بارها از این نقل قول بیل شنکلی، مربی فقید لیورپول استفاده کرده ایم. هر بار که قلب هواداری به خاطر هیجان قهرمانی و سرخوردگی ناکامی می ایستد، این جملات در ذهن همه ما رژه می رود. حالا در روزهایی که همه جهان درگیر کرونا هستند و مرگ و زندگی مردم لیگ های فوتبال جهان را تعطیل کرده، باز هم به صورت مسأله اصلی می رسیم؛ آیا فوتبال از مرگ و زندگی خیلی خیلی مهم تر است؟

2- در یازده روز ابتدایی سال 99 به صورت میانگین روزانه دو تا سه هزار نفر در ایران به کرونا مبتلا شده اند و روزانه بین 150 تا 250 نفر به خاطر ابتلا به ویروس کوید 19 جان شان را از دست داده اند. نگرانی همه ایران را فرا گرفته و فرایند آمارها نه تنها نزولی نشده که هنوز فرایند صعودی به همراه دارد. این نگرانی تنها برای مردم ایران نیست و مردم تمام جهان درگیر آمار نگران کننده ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا هستند. در این شرایط در جهان هیچ خبری از فوتبال نمی شنویم. جز اخباری که از حمایت مالی سلبریتی های فوتبال برای مبارزه با کرونا یا ویدئوهای فان ستاره ها در دوران قرنطینه خانگی. در همین روزها در ایران چه خبر است؟ کرونا چه تاثیری روی فوتبال ایران و هوادارانش گذاشته؟

3- در روزهای گذشته جدال بر سر نظرسنجی اسطوره ایرانی تاریخ لیگ قهرمانان آسیا تیتر برتر تمام رسانه های وزشی بود. یک نظرسنجی ساده که ادمین سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا هم باورش نمی شد اینطور به جنجال کشیده شود؛ نظرسنجی ساده ای که هدفش سرگرمی هوادارن در روزهای بدون فوتبال بود اما خروجی آن نه سرگرمی که جنگ شد. شاید فکر کنیم که این بحث های سطحی و سبک تنها برای بخشی از هواداران آنلاین فوتبال ایران بوده ولی متاسفانه هشت میلیون کاربر در نظرسنجی شرکت کردند تا این فرضیه هم زیر سوال برود. این هشت میلیون نفر راه هایی هم برای تقلب و ارسال چندباره رای کشف کردند و بی شرمانه آن را در کانال های هواداری چند میلیونی هم آموزش می دادند. اما آیا این بازی سخیف تنها به هواداران محدود شد و بدنه اصلی فوتبال نسبت به آن بی تفاوت بود؟

4- باشگاه پرسپولیس در نامه ای رسمی به کنفدراسیون فوتبال آسیا نسبت به این رای گیری اعتراض کرد. خبر ساده و عجیب بود. یک باشگاه در روزهایی که همه باشگاه ها در جهان درگیر مسئولیت اجتماعی شان برای مبارزه با کرونا هستند، به یک نظرسنجی آنلاین اعتراض کرد. پیش از این هم مدیران فوتبال ایران توجه زیادی به شیوع کرونا نداشتند. از جنگ مدیریتی دو تیم سپاهان و پرسپولیس در روزهای پایانی سال گذشته که یک کمدی تلخ را در ورزشگاه نقش جهان ساخت تا جنگ بر سر جام قهرمانی این فصل لیگ برتر. در تمام جهان کرونا به قدری همه را نگران کرده که قهرمانی در چهار لیگ تاپ اروپا هم دیگر اهمیتی برای هواداران ندارد و کاپ قهرمانی برای مردم به یک فلزِ بی ارزش تبدیل شده! در ایران چه خبر است؟ جدال هواداری بر سر اینکه چرا لیگی که پرسپولیس با ده امتیاز اختلاف در صدر آن ایستاده به اوج رسیده. هواداران سرخ اعتقاد دارند نباید فرصت قهرمانی دوباره ار از پرسپولیس گرفت و برای همین به قدری فشار آورده اند که مدیران پرسپولیس هم در رایزنی با سازمان لیگ به دنبال از سر گیری لیگ برتر هستند؛ بدون اینکه ذره ای به این موضوع اهمیت بدهند که انجام هر بازی فوتبال در هر روزشگاه نیازمند حضور دست کم دویست سیصد نفر در ورزشگاه است و این یعنی گسترش زنجیره انتقال ویروس کوید 19. مدیران تصمیم گیرنده فوتبال ایران در دوران قرنطینه چه می کنند؟

5- هنوز هیچ اتفاقی در راستای مبارزه با کرونا در فوتبال ایران رصد نشده. از باشگاه های بزرگ تا فدارسیون فوتبال کاری در راستای مسئولیت اجتماعی شان نکرده اند تا واژه فرهنگی در عنوان باشگاه فرهنگی-ورزشی برای هر تیمی بی معناتر از گذشته شود. البته در این میان مدیران ارشد ورزش از دوران قرنطینه نهایت استفاده را هم برده اند. انتخاب دبیر کل فدراسیون فوتبال و انتصاب مدیرعامل باشگاه استقلال مشتی نمونه خروارِ مدیریت ناکارآمد فوتبال ایران است که تعطیلی رسانه ها و فوتبال را بهترین فرصت برای اتخاذ تصمیمات غیرقابل دفاع می داند.

6- آیا مسأله فوتبال خیلی خیلی مهم تر از مرگ و زندگی است؟ جواب این سوال را شاید بهتر باشد از زبان سرمربی باشگاهی بشنویم که سی سال در حسرت قهرمانی در لیگ برتر انگلیس بوده و حالا پس از این حسرت طولانی مدت با 25 امتیاز فاصله با نزدیک ترین رقیب در صدر جدول ایستاده. یورگن کلوپ اینطور جواب خبرنگاران را داده: اگر لغو مسابقات به نجات جان تنها یک نفر کمک کند، بدون سئوال آن را میپذیریم

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 29 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 873

به "هواداری شرم آور، مدیریت خجالت آور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواداری شرم آور، مدیریت خجالت آور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید