ورزشکاران مراقب آسیب چارلی هورس باشند

به گزارش عکس پارسی، نمناک/چارلی هورس یکی از نام های دیگر اسپاسم عضلانی است. چارلی هورس می تواند در هر ماهیچه ای اتفاق بیفتد اما در ساق پا بیشتر رخ می دهد. این اسپاسم انقباضات ناراحت کننده ای را در ماهیچه ایجاد می نماید و اگر ماهیچه های منقبض شده به مدت چند ثانیه یا بیشتر آرام نشوند، درد شدید خواهد شد. چارلی هورس شدید می تواند باعث سوزش عضلانی گردد و حتی چند روز و چند ساعت در روز طول بکشد که این درد کاملا طبیعی است.

ورزشکاران مراقب آسیب چارلی هورس باشند

چارلی هورس معمولاً در خانه درمان می گردد؛ مخصوصاً اگر برای اولین بار رخ داده باشد. اگر چه اسپاسم های مداوم عضلانی اغلب به یک شرایط خاص بیماری مربوط هستند که احتیاج به درمان پزشکی دارند. پزشک در این شرایط به شما یاری می نماید که علت چارلی هورس را متوجه شوید. شما هم می توانید درمان هایی را اجرا کنید و تغییرات رفتاری را هم برای بهبود شرایط خود اعمال کنید.

علل ایجاد چارلی هورس چیست؟

تعداد زیادی از عوامل هستند که روی انقباض عضلانی و یا اسپاسم عضلانی تاثیرگذار هستند که رایج ترین علل شامل مواردی است که در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک خواهید خواند:

خون رسانی ناکافی به عضله.

آسیب دیدگی های عضلانی.

ورزش کردن در سرما یا گرمای زیاد.

استفاده بیش از حد از یک ماهیچه خاص هنگام ورزش.

استرس و فشار اغلب در عضلات گردن.

گرم نکردن عضلات قبل از ورزش.

فشار زیاد روی عصب ستون فقرات.

استفاده از داروهای ادرار آور که می تواند عاملی برای کاهش سدیم در بدن باشد.

کاهش مواد معدنی یا اندازه بسیار کم کلسیم، پتاسیم و سدیم در خون.

کم آبی بدن

بسیاری از افراد چارلی هورس را در زمانی که خواب هستند، احساس می نمایند که معمولا به علت درد آن بیدار می شوند. اسپاسم های عضلانی که عاملی برای چارلی هورس هستند، هنگام خواب هم رخ می دهند. اگرچه علت آن ها هنوز به طور کامل معین نیست اما باور و عقیده بر این است که دراز کشیدن روی تخت خواب و پوزیشن خمیده به مدت زمان طولانی نقش مهمی را در این درد ایفا می نماید.

عوامل خطر چارلی هورس

اسپاسم عضلانی می تواند برای همه اتفاق بیفتد و می تواند در هر سنی فرد را درگیر کند. چارلی هورس هر زمان از روز یا شب رخ می دهد. این آسیب معمولاً برای افراد زیر بیشتر اتفاق می افتد:

نوزادان

افراد مسن

افراد چاق

افرادی که از داروهای خاص مثل دارو های ادرار آور، رالوکسیفن یا داروهای استاتین استفاده می نمایند.

افراد سیگاری

افراد چاق که این آسیب را به علت جریان خون ضعیف در ساق پای خود احساس کردند

ورزشکاران که معمولا این آسیب را به علت خستگی و استفاده بیش از حد از عضلات احساس می نمایند

تشخیص علت چارلی هورس

- چارلی هورس مقطعی احتیاج به تشخیص پزشکی خاصی ندارد. اگر چه که پزشک باید به طور مداوم اسپاسم های عضلانی را مد نظر قرار دهد و آن ها را آزمایش کند. گاهی اوقات ممکن است این مشکل بیش از یک بار در هفته برای فرد اتفاق بیفتد که معمولاً پزشک تشخیص خود را بر اساس سوابق پزشکی و آزمایش های جسمانی انجام می دهد.

- اسکن های ام آر آی هم در مشخص فشار عصبی و معین کردن علت موثر هستند. دستگاه ام آر آی از یک آهنربا و امواج رادیویی استفاده می نماید و می تواند تصاویر را همراه با جزئیات و ساختار درونی بدن فرد تهیه کند.

- آزمایش های لابراتوار ممکن است برای آنالیز اندازه پتاسیم، کلسیم و مهمیم هم به کار بروند. اگر متخصص آسیب دیدگی عصب و دیگر علت های پیچیده را آنالیز کند، باز هم درمان چارلی هورس بستگی به علت آن دارد. اگر چارلی هورس به علت ورزش باشد، حرکات کششی آسان و ماساژ به از بین بردن درد و جلوگیری از انقباض یاری می نماید.

روشهای موثر در تسکین آسیب چارلی هورس

- پد های گرم نماینده هم می تواند شرایط خوبی را ایجاد کند.

- قرار دادن یک عدد یخ بدن را بی حس می نماید و درد را کاهش خواهد داد.

- اگر اسپاسم عضلانی شما هنوز سوزش دارد، پزشک می تواند داروی ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن را تجویز کند. البته چارلی هورس که زیاد اتفاق بیفتد، به درمان سخت تری احتیاج دارد. ممکن است دیگر مسکن هایی مثل ایبوپروفن تاثیر گذار نباشد. در موارد شدیدتر پزشک داروهای ضد اسپاسم را هم تست می نماید و بعلاوه فیزیک تراپی هم به مقابله با این آسیب یاری می نماید و از سختی های آینده پیشگیری خواهد نمود.

- در موارد شدیدتر پزشک جراحی را پیشنهاد می نماید. اگر درمان های دیگر موثر نباشند، جراحی می تواند فضای اطراف عصب را برای از بین بردن فشار افزایش دهد و در صورتی مفید است که فشار عاملی برای ایجاد اسپاسم شده باشد.

- درمان های جایگزین و ماساژ های خاص و کشش های خاصی وجود دارند که می توانند از درد جلوگیری نمایند و آن ها را از بین ببرند. در طول آسیب چارلی هورس می توانید از دستانتان برای ایجاد فشار روی ناحیه مقاومت شده برای از بین بردن درد بهره ببرید. بعلاوه می توانید از انگشتان شست خود برای اعمال فشار تدریجی روی نقاطی که درد را ایجاد نموده اند بهره ببرید.

- اگر چارلی هورس داخل ساق پا رخ داده باشد، می توانید درد را به وسیله کشش های زیر از بین ببرید.

ایستادن

قدم برداشتن

صاف کردن کمر و ساق پا

ایستادن روی نوک انگشتان پا به مدت چند ثانیه برای کشش عضلات بدن

پیشگیری از چارلی هورس

زمانی که علت این بیماری معین می گردد، علائم معمولاً راحت تر قابل پیشگیری هستند. پس مراحل زیر را برای جلوگیری از اسپاسم عضلانی در آینده در پیش بگیرید:

کشش قبل و بعد از ورزش

دوری از انجام تمرین های یکسان برای عضلات

ورزش نکردن در آب و هوای خیلی گرم یا خیلی سرد

نوشیدن آب در طول روز

نوشیدن نوشیدنی های حاوی الکترولیت

حرکات کششی قبل از خواب

کلام آخر

چارلی هورس رایج است و ممکن است برای هر عضله ای در هر زمانی اتفاق بیفتد اما معمولاً قابل درمان است و می توان به راحتی از آن پیشگیری کرد. درد ایجاد شده به وسیله اسپاسم، معمولاً بیش از یک روز طول می کشد. اگر چه چارلی هورس ممکن است چند بار رخ دهد که در چنین شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1657

به "ورزشکاران مراقب آسیب چارلی هورس باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزشکاران مراقب آسیب چارلی هورس باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید