پرتاب فضاپیمای روسی گاکارین با سه خدمه به فضا

به گزارش عکس پارسی، فضاپیمای سایوز ام.اس18 حامل سه فضانورد که فضاپیمای یوری گاگارین نام گرفته است، از پایگاه فضایی بایکانور روسیه در قزاقستان به فضا پرتاب شد.

پرتاب فضاپیمای روسی گاکارین با سه خدمه به فضا

شرکت دولتی روس کاسموس (دست اندر کار امور فضایی روسیه) روز آدینه در بیانیه ای درباره پرتاب فضاپیمای یوری گاگارین نوشت: پس از 60 سال از ماموریت فضایی یوری گاگارین (نخستین فضانورد دنیا) فضاپیمای سایوز ام.اس18 به نام این فضانورد از پایگاه بایکانور به فضا پرتاب شد.

این فضاپیما ساعت 10 و 51 دقیقه بوقت مسکو با جدا شدن از موشک حامل در مدار مورد نظر پیرامون کره زمین نهاده شد.

هم اینک فضاپیمای سایوز به سوی ایستگاه فضایی بین المللی در حرکت است و انتظار می رود ساعت 14 و 7 دقیقه امروز به وقت مسکو در کنار این مرکز فضایی پهلو بگیرد.

فضاپیما حامل اولگ نوویتسکی و پتر دوبرووا فضانوردان روس و واندای های آمریکایی است.

در زمان حاضر چهار فضانورد روس و آمریکایی و یک ژاپنی در ایستگاه فضایی بین المللی در حال ماموریت فضایی هستند.

ایستگاه فضایی بین المللی، یک آزمایشگاه فضایی به ارزش حدود یکصد میلیارد دلار است که در آن انواع آزمایش ها در شرایط فضا و بی وزنی توسط چند کشور از جمله روسیه، آمریکا و ژاپن و آژانس فضایی اروپا انجام می گیرد.

این مرکز فضایی بین المللی از روز دوم نوامبر سال 2000 تا به امروز، به طور مداوم سرنشین داشته است. ویلیام شپ شپارد، فضانورد ناسا و فرمانده مأموریت اکسپدیشن 1، سرگئی کریکالف و یوری گیدزنکو مهندسان پرواز این مأموریت نخستین ساکنان ایستگاه فضایی بودند.

در این ایستگاه که با سرعت هشت کیلومتر در ثانیه حرکت می نماید و تقریبا هر 90 دقیقه یک بار به دور مدار زمین می چرخد، یک گروه بین المللی 6 نفره از کشورهایی از جمله روسیه، آمریکا ، ژاپن و آژانس فضایی اروپا کار و زندگی می نمایند.

بیش از دو هزار و 700 آزمایش توسط خدمه 108 کشور مختلف در ایستگاه فضایی بین المللی صورت گرفته است. این آزمایشات فناوری های نوآورانه مانند بازیافت ضایعات پلاستیکی و فیلتر کردن دی اکسید کربن که هر دو گام های حیاتی برای مأموریت های دراز مدت روی سطح ماه محسوب می شوند را مورد آنالیز قرار داده اند.

در حالی که در ابتدا این ایستگاه فضایی فقط سه ماژول داشت، این مجموعه تحقیقاتی امروزی به بزرگی یک خانه پنج خوابه با یک سالن ورزشی، دو حمام و دستشویی، و یک پنجره با دید 360 درجه به زمین است.ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 6 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1526

به "پرتاب فضاپیمای روسی گاکارین با سه خدمه به فضا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرتاب فضاپیمای روسی گاکارین با سه خدمه به فضا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید