چرا بعد از هر پرواز بیمار می شویم؟

به گزارش عکس پارسی، بسیاری از مسافرانی که به وسیله هواپیما سفر می نمایند، بر این باور هستند که خطر زیادی بعد از هر پرواز در مورد بیمار شدن وجود دارد.

چرا بعد از هر پرواز بیمار می شویم؟

تحقیقات زیادی اجرا شده است و بسیاری از آن ها نیز حکایت از این دارند که پرواز ها حامل بیماری سرما خوردگی هستند. بر اساس گزارشی که وال استریت ژورنال ارائه داده است، حدود 20 درصد از پرواز ها باعث سرماخوردگی در مسافران می شوند. بر اساس گزارش مجله بهداشت محیط زیست نیز گفته می گردد که در هواپیما های مسافربری حتی در یک روز معمولی نیز سرماخوردگی وجود دارد. توجه داشته باشید که گرچه رعایت نکات پیش رو امری موثر در پیشگیری از بیماری هاست، انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی درصد ابتلای مسافران به بیماری کرونا در حین پروازها را بسیار اندک عنوان نموده است.

با وجود اینکه نتایج به دست آمده کمی نامفهوم هستند، اما مجله دوم تاحدودی در مورد دلایل ایجاد این بیماری گزارشاتی را اعلام داشته است. بر این اساس، دلایل بسیار زیادی وجود دارند که باعث انتقال سرماخوردگی در سفر های هوایی می شوند که در این بین می توان به محیط بسته هواپیما، تهویه و رد بدل شدن هوا و موارد مشابه اشاره نمود. البته باید تقصیر اصلی را رطوبت کم هوا در کابین هواپیما دانست.

مقصر اصلی: رطوبیت کم در کابین هواپیما

مجله بهداشت محیط زیست تحقیقات متعددی را در مورد دلایل انتقال بیماری انجام داده است که رتبه نخست در مورد انتقال بیماری، مربوط به رطوبت کم در کابین هواپیما می گردد و البته این اندازه رطوبت در ارتفاع های بالاتر کاهش بیشتری دارد. تحقیقات نشان داده اند در هواپیما هایی که هوا به صورت چرخشی تهویه و منتقل می گردد، درصد انتقال بیماری پایین تر است.

بسیاری از هواپیما ها در ارتفاعی بین 30 تا 35 هزار پا پرواز می نمایند و در این ارتفاع نیز اندازه رطوبت هوا به 10 درصد یا کمتر از آن می رسد. در چنین میزان رطوبتی، مخاط دهان و بینی خشک می گردد و عملا توانایی زیادی را نمی تواند از خود برای سیستمی دفاع نشان دهد. همین علت باعث می گردد که بیماری ها به سادگی وارد بدن مسافران شوند. این سیستم دفاعی اصطلاحا سیستم پاک سازی Mucociliary نامیده می گردد و در واقع اولین سیستمی است که در مقابل نفوذ بیماری ها به بدن مقاومت می نماید و باعث می گردد که میکروب ها و باکتری ها وارد بدن فرد نشوند. به عبارت دیگر اگر در طول پرواز گلوی خود را مرطوب نگهدارید، در این صورت به احتمال زیاد هیچ میکروب بیماری زایی نمی تواند وارد بدنتان گردد. اما خشک نگهداشتن گلو باعث از کار افتادن این سیستم دفاعی خواهد شد و به همین علت بیمار شده و مجبور هستید که چند روز در تختخواب بمانید.

نکاتی برای مقابله با بیمار شدن در هواپیما

1- بدنتان را هدریته نگهدارید

با وجود اینکه آب خوردن در طول پرواز باعث می گردد سیستم مخاطی بدن فعال بماند، اما باید بدین نکته نیز توجه داشت که نوشیدن آب زیاد در پرواز ها باعث ایجاد سردرد در مسافران نیز می گردد. مسائل معده، دل پیچه، خستگی و موارد مشابه از جمله تاثیر نوشیدن آب زیاد در طول پرواز هستند. اما این کار به طور قابل ملاحظه ای سیستم ایمنی بدن را ارتقا می دهد و در این صورت ریسک کمتری در مورد بیمار شدن وجود دارد. لازم به ذکر است که نوشیدن آب زیاد در روز های عادی (بدون پرواز کردن) نیز نقش زیادی در بیمار نشدنتان ایفا خواهد می نماید. پس بهتر است زمانی که ورزش می کنید یا مدت زیادی را در برابر خورشید هستید، حتما گا ه گاهی آب بخورید. توجه داشته باشید که خوردن چای و سایر نوشیدنی ها نیز باعث مرطوب شدن گلو می گردد. در حقیقت در طول پرواز ها به علت کاهش رطوبت هوا، دماغ و گلو بسیار بیشتر از سایر اجزای بدن رنج می برند.

لازم به ذکر است که جرعه جرعه خوردن آب در طول پرواز بسیار تاثیرگذارتر از خوردن آب زیاد در طول پرواز یا قبل از آن است. انجام این کار باعث می گردد که در طول پرواز، همواره گلو و سیستم مخاطی مرطوب باشند. استفاده از اسپری های دماغ (Nasal mists) نیز در افزایش کارایی سیستم دفاعی بدن در طول پرواز نقش مهمی دارند. نوشیدنی های داغ نیز در فعال نگهداشتن سیستم مخاطی بسیار تاثیرگذار هستند. باید توجه داشت که این روش ها، درمان بیماری نیستند، بلکه عواملی بسیار تاثیرگذار در مورد افزایش کارایی سیستم دفاعی بدن هستند.

2- دستانتان را تمیز نگهدارید

در اغلب موارد، دست ها یکی از اولین عواملی هستند که باعث سرماخوردگی در فرد می شوند و میکروب و آنفولانزا به وسیله دست ها به فرد منتقل می شوند. البته این موضوع در مورد روز های عادی و بدون پرواز نیز صادق است و زمانی که بخش های گوناگونی نظیر جایگاه ها، دسته جایگاه، شیشه ها و موارد مشابه را لمس می کنید، میکروب ها به دستانتان می چسبند و با نزدیک کردن دست به دهان، میکروب ها نیز به بدن فرد منتقل می شوند و فرد در چند روز آینده احساس بیماری خواهد نمود. نتایج تحقیقات دانشمندان حاکی از این است که میکروب ها و آنفولانزا می توانند برای چند ساعت روی دست یا جایگاه ها زنده بمانند. با این اوصاف کنترلر تلویزیون، موبایل، سینی جایگاه های هواپیما و سایر اشیایی که در هواپیما قرار دارند امکان بیماری زا بودنشان وجود دارد. شستن دست با آب گرم و صابون باعث از بین رفتن میکروب ها خواهد شد و در این صورت دیگر میکروارگانیسم ها نمی توانند وارد بدن فرد شده و بیمارش نمایند.

باید توجه کرد که دست شستن های پی در پی تنها مربوط به افراد مشغول در رستوران ها و مسافران سفر های هوایی نیست. دانشمندان و پزشکان مختلف در کوشش هستند تا کمپینی را در این خصوص راهنمایی نمایند که مردم در هر جایی از جهان همه روزه چندین بار دستان خود را بشویند و این کار را تقریبا همچون غذا خوردن روزانه تکرار نمایند. البته انجام دادن این کار در کشور های در حال توسعه گاهی به فراموشی سپرده می گردد که مردم باید این موضوع را حتما رعایت نمایند.

در صورت امکان، بهتر است قبل از خوردن هر خوراکی در هواپیما، دستان خود را بشورید. البته انجام دادن این کار بعد از هر پرواز نیز لازم است. بدون شک کابین هواپیما بسیار کوچک و تنگ است و به همین علت بلند شدن از جایگاه ها و شستن دست در هر بار خوراکی خوردن، تاحدودی غیرممکن است. در چنین شرایطی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها اعلام می نمایند که استفاده از تجهیزاتی که ساختار الکلی دارند، می توانند در تمیز کردن دست مسافران نقش زیادی داشته باشند (وسایلی نظیر ضدعفونی نماینده ها).

3- بهداشت دهان و دندان را نباید فراموش کنید

در کنار اینکه شستن دست ها باعث کاهش ریسک بیماری می گردد، باید توجه داشت که استفاده از دهان شویه ها نیز در طول پرواز یک لایه ایمنی دیگر را نیز به بدنتان اضافه خواهد نمود و در کنار سیستم مخاطی، باعث جلوگیری از نفوذ میکروب ها به بدن خواهد شد. البته توجه داشته باشید که بطری دهان شویه کوچک و مناسب با قوانین حمل وسایل در هواپیما باشد.

4- از ویتامین ها بهره ببرید

اثرگذاری سریع ویتامین ها تا به امروز اثبات نشده است اما بسیاری از مسافران حاضر هستند سر این موضوع قسم بخورند که استفاده از ویتامین ها باعث جلوگیری از سرماخوردگی می گردد. Charles Westover که یک بازنشسته بخش مدیریتی در VP است مدعی شده که دو روز قبل از پرواز های خود اقدام به خوردن ویتامین می نماید و در این خصوص می گوید:

من هیچ ایده ای در مورد اینکه ویتامین باعث جلوگیری از سرماخوردگی می گردد ندارم، اما در طول صدها و هزاران پروازی که تا به امروز داشته ام، اغلب سرماخوردم. به همین علت من از ویتامین های استاندارد استفاده می کنیم و همین باعث می گردد که بیمار نشوم.

همان طور که گفته شد، اطلاعات دقیقی در مورد پیشگیری ویتامین C از سرماخوردگی وجود ندارد اما ممکن است باعث کاهش شدت و مدت زمان آن گردد.

5- از ماسک های صورت بهره ببرید

میکروب های موجود در هوا یکی از دو علت اصلی سرماخوردگی هستند. به همین علت بعضی از مسافران از ماسک استفاده می نمایند تا از ورودی میکروب به بدن خود جلوگیری نمایند. اما باید توجه داشت که استفاده از ماسک های صورت برای بسیاری از افراد ناراحت نماینده است و نمی توانند چندین ساعت آن ها را در مقابل صورت خود قرار دهند. اما با این وجود تاثیر زیادی در جلوگیری از ورود میکروب ها دارند. ضرب المثلی وجود دارد که می گوید خرج کردن 1 پوند برای پیشگیری بسیار بهتر از پرداخت 113 پوند برای درمان است. البته نمونه مشابه این ضرب المثل در فارسی نیز به صورت پیشگیری بهتر از درمان است وجود دارد. همان طور که در این مقاله از خبرنگاران مطالعه کردید، با دلایل سرماخوردگی در هواپیما و روش های پیشگیری از آن آشنا شدیم. حال نوبت شما است تا تجربیات خود را با ما و کاربران خبرنگاران در مورد بیماری هایی که در طول پرواز گرفته اید در میان بگذارید.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید، با استفاده از خبرنگاران می توانید بلیط هواپیما چارتر یا سیستمی مقرون به صرفه به مقصد مورد نظر خود را یافته و به آسانی از فروشنده های معتبر بخرید.

منبع: کجارو / independenttraveler.com
انتشار: 11 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1401 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1976

به "چرا بعد از هر پرواز بیمار می شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بعد از هر پرواز بیمار می شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید