چه کشورهایی مناسب سفرهای دریایی هستند؟
به گزارش عکس پارسی، ایران با تعدادی از کشورها مرز آبی مشترک دارد و به همین خاطر ما کشورهای مناسب سفر دریایی از ایران را برایتان عنوان کردیم. این خبر پیرامون مناطق مناسب سفر دریایی نگارش شده است.
از سفر با تور کانادا لذت ببرید. سفری فراموش نشدنی به تورنتو و آبشار نیاگارا که حسابی حال شما را دگرگون خواهد کرد.
سفر دریایی برای ایرانی ها
محمد راستاد، عضو ستاد مرکزی خدمات سفر که مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی است، درباره کشورهای مناسب سفر دریایی یا به عبارتی مناطق مناسب سفر دریایی برای ایرانیان بوده، اظهار کرد: سفرهای بین المللی دریایی در حال حاضر بین بندر شهید باهنر در بندرعباس و شارجه در امارات، همچنین بین بندر لنگه در استان هرمزگان و دبی در امارات و بین خرمشهر در استان خوزستان و کویت انجام می گردد. گیلان، مازندران، گلستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، هفت استانی هستند که به پهنه های آبی دسترسی دارند، اما سفرهای بین المللی دریایی فقط از سه بندر در دو استان به سه بندر در دو کشور انجام می گردد. سفر با کشتی در جهت بندرعباس ـ شارجه با هزینه ای بین 520 تا 800 هزار تومان حدود 12 ساعت طول می کشد. همچنین، فاصله بین بندرخرمشهر ـ کویت حدود 5 ساعت طی می گردد که هزینه آن از 452 تا 800 هزار تومان است. مسافت بین بندر لنگه و دبی را هم می توان با شناورهای تندرو در 5 ساعت طی کرد که هزینه آن بین 625 تا 967 هزار تومان تمام می گردد. طبق اطلاعاتی که در وبسایت شرکت کشتیرانی والفجر ـ جابه جانماینده مسافران در آب های جنوبی ـ منتشر شده، یک جهت دریایی بین خرمشهر و بصره در عراق نیز وجود دارد که در مناسبت اربعین و در زمان تقاضا، کشی ها بین این دو بندر با هزینه ای بالغ بر 81 هزار تومان تردد می نمایند. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره جهتهای بین المللی دائمی که حرکت کشتی ها در آن ها متوقف شده یا معطل پر شدن جایگاه ها است، گفت: به جز جهت دریایی بندر خرمشهر ـ کویت که بعضا تردد کشتی ها در آن توقف هایی دارد، حرکت کشتی های مسافربری در دو جهت بندرلنگه ـ دبی و بندرعباس ـ شارجه مستمر برقرار است. در گذشته سفرهای دریایی از ایران به دو کشور قطر و عمان نیز انجام می شد که اکنون حرکت کشتی ها در این جهتها متوقف شد. راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی با تایید این موضوع، علت آن را بیشتر مقرون به صرفه نبودن حرکت کشتی ها در این دو جهت بین المللی دانست و اضافه نمود: زیرساخت بندری و پایانه سفرهای دریایی در هر دو مقصد وجود دارد، اما باید رقابتی بین کشتی های مسافربری و شرکت های هواپیمایی باشد تا برای استفاده توجیه پیدا کند. گاهی سفر هوایی از نظر هزینه، زمان و سهولت مقرون به صرفه تر از سفر با کشتی است. او با بیان اینکه سرمایه گذاری برای کشتی های مسافرتی وجود ندارد، اظهار کرد: زیرساخت بندری خلائی ندارد. فقط جهتهای دریایی از نظر مالی، کیفیت و سهولت باید برای متقاضی توجیه پذیر گردد. خطوط کشتیرانی باید سرمایه گذار داشته باشد و مسافران را متقاعد نمایند که از این امکان استفاده نمایند. راستاد با اشاره به توقف سفرهای دریایی بین ایران و عمان گفت: تردد کشتی های مسافرتی در این جهت به لحاظ هزینه تا مقطعی مقرون به صرفه بود، اما هزینه کشتی که در این جهت استفاده می شد خیلی بالا بود. کشتی عمان مدرن بود و می توانست مسافت 150 مایلی را در دریا سه ساعته طی کند که سرعت بالایی در جهتهای دریایی به حساب می آید، اما پروازهایی در همین جهت وجود داشت که به لحاظ هزینه مقرون به صرفه تر بود و آن خط کشتیرانی نتوانست با آن ها رقابت کند و ادامه فعالیت آن به لحاظ مالی دیگر توجیه نداشت. مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره سفرهای دریایی در خزر نیز شرح داد: کمتر از دو دهه قبل بین باکو و بندرانزلی کشتی های مسافربری تردد داشتند، منتهی به واسطه کمبود تقاضا، هزینه ها و شرایط جوی (طوفانی) دریای خزر، سفرهای دریایی در این جهت نیز متوقف شد. هرچند پیگیر آن هستیم، مخصوصا در مذاکراتی که با همتای آذربایجانی و روسی داریم کوشش می کنیم مکانیزم تشویقی ایجاد کنیم تا دوباره سفرهای دریایی بین ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر برقرار گردد. راستاد درباره طرح کشور قزاقستان برای برقراری خطوط دریایی بین ایران و منطقه اوراسیا گفت که این طرح بیشتر درباره کالاست و به مسافرت های دریایی ارتباطی ندارد.
منبع: ایسنا
منبع: همگردی