کلید جریان نشتی چیست و نحوه عملکرد آن به چه شکل است؟

به گزارش عکس پارسی، کلید جریان نشتی (RCD-RCB-RCCB) نوعی کلید است جریان سیم های رفت و برگشت را با یکدیگر مقایسه می نماید، در حالت عادی جریان رفت با جریان برگشتی برابر می باشد و اختلافی وجود ندارد، اگر اختلافی وجود داشت، نشان دهنده این است که جریان در مدار نشت پیدا نموده و کلید جریان نشتی عمل نموده و مدار را قطع می نماید.

کلید جریان نشتی چیست و نحوه عملکرد آن به چه شکل است؟

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام دفتر مرکزی شرکت بین المللی EKF روسیه در ایران، علت ایجاد این جریان نشتی ممکن است به خاطر اتصال بدنه یکی از تجهیزات الکتریکی باشد که جریان الکتریکی به جای برگشتن از سیم نول از راه زمین یا از راه بدن فردی که با زمین تماس دارد و تصادفا دستش به قسمت برقدار مدار تماس پیدا نموده، به وجود آید . کلیدهای محافظ جان طوری ساخته می شوند که قبل از رسیدن آسیب به فرد مدار را قطع می نمایند.

تفاوت کلید محافظ جان ترکیبی(RCBO)، با کلید جریان نشتی (RCD) چیست؟

کلید جریان نشتی (RCD-RCB-RCCB) در صورتی که اختلافی بین جریان رفت و برگشت در مدار ایجاد گردد عمل می نماید و مدار راقطع می نماید و مدار را در برابر نشت جریان و برق گرفتگی حفاظت می نماید. کلیدهای جریان نشتی هیچ حفاظتی در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار در مدار انجام نمی دهند، به همین علت در تابلوهای برق اگر از کلید جریان نشتی استفاده گردد باید از کلید مینیاتوری هم استفاده گردد.

کلیدهای ترکیبی (RCBO) علاوه بر عملکرد حفاظتی کلیدهای جریان نشتی، مانند کلید های مینیاتوری در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار هم حفاظت انجام می دهند. کلید های RCBO، ترکیبی از کلیدهای RCD و MCB می باشد به همین دلیل به کلید RCBO ، کلید ترکیبی هم می گویند.

کاربردهای کلید RCD و RCBO

جلوگیری از برق گرفتگی در صورت تماس مستقیم با هادی الکتریکی یا غیرمستقیم با بدنه های دستگاه های الکتریکی .

از آتش سوزی ناشی از جریان نشتی و اتصال کوتاه ناشی از آن جلوگیری می نماید.

در صورت نقص عملکرد حفاظت تجهیزات و آسیب رسیدن به عایق های رسانا حفاظت می نماید.

از کلید جریان نشتی در ساختمانها و اماکن مسکونی با وسایل الکترونیکی خانگی (تلویزیون، رایانه شخصی، منابع نوری قابل تنظیم، ماشین لباسشویی مدرن و غیره) استفاده می گردد.

بدن یک انسان دارای مقاومتی بین 1300 تا 3000 اهم است و جریان برق به همان راحتی که از طلا و نقره عبور می نماید نمی تواند از بدن یک انسان عبور کند. گفته می گردد که جریانی در حد 50 میل آمپر می تواند برای یک انسان کشنده باشد. پس حالا اگر ما این 50 میلی آمپر (0.05 آمپر) را در 1300 ضرب کنیم به عدد 65 ولت می رسیم. یعنی حداقل ولتاژ خطرناک برای انسان 65 ولت است. یعنی اگر می دانید ولتاژ یک سیم بیشتر از این میزان است نباید به آن دست بزنید. به همین دلیل است که کلید محافظ جان را با 30 میلی آمپر نشتی فراوری می نماید تا قبل از اینکه یک جریان خطرناک از بدن انسان عبور کند، این کلید برق را قطع کند.

میزان جریانی که از بدن انسان عبور می نماید به ویژگی های جسمی شخص، نوع جریان، شدت جریان، مقاومت بدن، مدت زمان عبور جریان و مسیری که برق از بدن شخص طی می نماید بستگی دارد. اگر بدن شخص خیس باشد به خاطر کاهش مقاومت بدن، برق گرفتگی شدیدتر و اگر بدن خشک باشد برق گرفتگی حداقل خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی درمورد کلید جریان نشتی، کلید محافظ جریان ترکیبیEKF می تواند به سایت شرکتEKF به آدرس WWW.EKFGROUP.IR مراجعه نمایید.

شرکتEKF روسیه تامین نماینده انواع مختلف تجهیزات برقی و اتوماسیون ازجمله مینیاتوری، محافظ جان، کنتاکتور، کلید اتوماتیک، لنت برق، بستک مربندی، تایمر، رله و سایر تجهیزات مورداستفاده در تابلوهای برق می باشد.

021-88857269-021-88652886

تهران، میدان ونک، خیابان ونک، برج آسمان ونک طبقه 2 واحد 203

[email protected]

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1788

به "کلید جریان نشتی چیست و نحوه عملکرد آن به چه شکل است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلید جریان نشتی چیست و نحوه عملکرد آن به چه شکل است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید