26 ماده غذایی معجزه آسا برای تقویت سلامت جسمی و روحی

به گزارش عکس پارسی، رژیم غذایی ارتباط مستقیمی با سلامتی بدن دارد. بسیاری از ما غافل از این موضوع، با انتخاب های غذایی ناسالم خودمان را در دام بیماری های مختلف میندازیم. خوردن همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده لذت بخش است، اما آیا ارزش احساس نفخ و افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را دارد؟ به جای غذاهای ناسالم، مواد غذایی سالم و مقوی را در رژیم غذایی خود جای دهید تا سلامتیتان افزایش پیدا کند.

26 ماده غذایی معجزه آسا برای تقویت سلامت جسمی و روحی

این مواد غذایی به شما انرژی می دهند و باعث می شوند از لحاظ جسمی و روحی احساس خوبی داشته باشید. نکته مثبت دیگر درباره این خوراکی ها این است که ویتامین ها و مواد مغذی لازم بدن را تأمین می کنند. در این مقاله از خبرنگاران مگ تصمیم داریم شما را با 26 ماده غذایی مفید برای تقویت سلامت جسمی و روحی آشنا کنیم. تا سرانجام مقاله با ما همراه باشید.

1. سالمون

ماهی سالمون یکی از مواد غذایی است که خواص زیاد آن می تواند شما را شگفت زده کند. این ماهی چرب سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 است و به همین دلیل می تواند باعث شود احساس عالی پیدا کنید.

اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش التهاب، کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی و جلوگیری از اختلالات عصب شناختی در اثر افزایش سن کمک می کنند. یک مطالعه نشان داد که اسیدهای چرب امگا 3 تولید کلاژن را افزایش می دهند و از این طریق به داشتن پوستی جوان و درخشان کمک می کنند.

2. زردآلو

زردآلو نه تنها سرشار از بتاکاروتن است، بلکه محققان آن را با کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط می دانند. خوردن زردآلو یک روش عالی برای دریافت مقدار زیادی ویتامین C است.

تحقیقات نشان می دهند که ویتامین C می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و احتمال ابتلا به افسردگی را هم کاهش دهد. با خوردن این میوه احساس سلامتی و شادی خواهید کرد.

3. تمشک

اگر صبح ها در وعده صبحانه چند عدد تمشک بخورید، تمام طول روز احساس خوبی خواهید داشت. تمشک جزء میوه هایی است که شاخص گلیسمی پایینی دارد؛ این یعنی بدون اینکه منجر به افزایش قند خون یا افزایش ذخایر چربی بدن شود، هوس خوردن شیرینی جات را برطرف می کند.

این نوع توت سرشار از فیبر است و منبع خوبی از رزوراترول محسوب می شود که به افزایش احساس سیری و کاهش سرعت فرآیند پیری کمک می کند. این میوه همچنین حاوی آنتی اکسیدان آنتوسیانین است که می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

4. اسفناج

بی دلیل نبود که ملوان زبل برای قوی شدن اسفناج می خورد! اسفناج که جزء سبزیجات دارای برگ سبز به شمار می رود، حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی مثل ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K1، اسیدفولیک (ویتامین B9)، آهن، کلسیم، منیزیم، ویتامین E و پتاسیم است.

یک مطالعه به این نتیجه رسید افرادی که عصاره اسفناج مصرف می کردند، 43 درصد کاهش وزن را تجربه کردند. این سبزی به مبارزه با استرس کمک می کند و آسیب ناشی از آن را کاهش می دهد.

بیشتر شنیده ایم که هویج به تقویت بینایی کمک می کند. اما جالب است بدانید که اسفناج به دلیل اینکه مقدار زیادی لوتئین و زیگزانتین دارد، از چشم ها در برابر آسیب ناشی از نور خورشید محافظت می کند. جلوگیری از سرطان و کاهش فشار خون از دیگر فواید اسفناج برای سلامتی هستند.

5. کنجد

محققان در یک مطالعه به این نتیجه رسیدند خانم هایی که کنجد مصرف کردند، دچار کاهش وزن شدند. کنجد منبع خوبی از کلسیم غیرلبنی است که می تواند به حفظ سلامتی استخوان ها کمک کند. کنجد را می توانید به تخم مرغ آبپز، سالاد یا هر غذای دیگر اضافه کنید تا از خواص آن برخوردار شوید.

6. تخم مرغ

صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی است که هیچ وقت نباید از خوردن آن غافل شوید. اگر وقت زیادی برای صبحانه خوردن ندارید، یک یا دو عدد تخم مرغ را آبپز کرده و به عنوان یک صبحانه فوری نوش جان کنید.

یک مطالعه به این نتیجه رسید افرادی که در وعده صبحانه تخم مرغ خوردند، نسبت به افرادی که همین میزان کالری را از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات دریافت کردند، کاهش وزن بیشتری داشتند.

محققان همچنین به این نتیجه رسیدند که لوتئین و زیگزانتین موجود در تخم مرغ به بهبود بینایی کمک می کنند. تخم مرغ را می توانید به روش های مختلف به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

7. کیوی

این میوه سبزرنگ هم برای پوست و هم برای سلامتی بدن مفید است. کیوی مقدار زیادی بتاکاروتن دارد. محققان به این نتیجه رسیدند که بتاکاروتن در محافظت از پوست در برابر نور خورشید اثرگذار است.

ویتامین C موجود در این میوه سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. محققان بین مصرف ویتامین C و کاهش چربی بدن ارتباط برقرار کرده اند. پوست دو تا سه عدد کیوی را بگیرید، آن را حلقه ای کنید و در یک ظرف درب دار قرار دهید. هر زمان که گرسنه شدید، این میوه را به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی نوش جان کنید.

8. انگور

انگور میوه ای مفید با رنگ های مختلف است. انگور نه تنها به کاهش وزن کمک می کند، بلکه باعث می شود احساس بهتری هم پیدا کنید. انگور قرمز یک گزینه سالم برای برطرف کردن میل به خوردن شیرینی جات است.

این میوه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان رزوراترول است که با کاهش چربی شکم ارتباط دارد. محققان همچنین عنوان می کنند که آنتی اکسیدان رزوراترول می تواند به تقویت بینایی کمک کند و برای بهبود سلامت روان مفید باشد.

9. زردچوبه

زردچوبه، این ادویه طلایی رنگ، می تواند سلامت جسمی و روحی شما را بهبود ببخشد. بر اساس یک مطالعه، زردچوبه با التهاب مبارزه می کند و حتی می تواند به کاهش خطر ابتلا به آسیب پوستی ناشی از قرار دریافت در معرض نور خورشید کمک کند.

10. ماهی ماکارل

ماکارل یک نوع ماهی چرب دیگر است که می تواند تغییر چشمگیری را در سلامتی جسمی و ذهنی ایجاد کند. این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که خواص ضدالتهابی دارند و می توانند به کاهش وزن کمک کنند. ماکارل حاوی ویتامین D هم است که می تواند در مبارزه با افسردگی مفید باشد.

11. عسل

از زمان های قدیم از عسل برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شد. خواص ضدباکتریایی عسل می تواند در مبارزه با عفونت ها مفید باشد. بر اساس نتایج یک مطالعه دانشگاهی، عسل بر خلاف اینکه شیرین است، به کاهش وزن کمک می کند و احتمال اینکه باعث افزایش چربی بدن شود، نسبت به خوراکی های شیرین شده با سوکروز کمتر است.

12. جو دوسر

جو دو سر یکی دیگر از مواد غذایی است که برای سلامتی بدن و ذهن فواید زیادی دارد. جو دوسر به توانایی خود در کاهش سطح کلسترول خون شناخته می شود.

نکته ای که شاید درباره جو دوسر ندانید این است که این ماده ی غذایی به افزایش طول عمر کمک می کند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که افرادی که غلات غنی شده مثل جو دوسر خوردند، 20 درصد کمتر در معرض مرگ ومیر با هر علتی قرار داشتند.

13. لیموترش

لیموترش جزء مرکبات محسوب می شود و فواید زیادی برای سلامتی دارد. تحقیقات نشان می دهند که استشمام بوی لیموترش می تواند اشتها را کاهش دهد و به لاغری کمک کند. ویتامین C زیاد موجود در لیموترش می تواند تولید کلاژن پوست را افزایش دهد و پوستی شفاف و درخشان به شما هدیه دهد.

14. فلفل دلمه ای

اضافه کردن فلفل دلمه ای به غذاهای مختلف، نه تنها طعم خوبی به غذا می دهد، بلکه ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی را در اختیار بدن قرار می دهد.

نکته تعجب برانگیز درباره فلفل دلمه ای این است که ممکن است ویتامین C موجود در آن حتی از پرتقال هم بیشتر باشد. این ویتامین می تواند به افزایش سرعت فرآیند بهبودی و کمک به برطرف شدن برآمدگی و کبودی در سریع ترین زمان ممکن کمک کند .

15. کلم برگ

کلم برگ هم مانند تخم مرغ منبع خوبی از لوتئین و زیگزانتین محسوب می شود. این دو ترکیب نه تنها احتمال ابتلا به مسائل بینایی را کاهش می دهند، بلکه تحقیقات نشان می دهند از آسیب دیدن پوست توسط اشعه های مضر فرابنفش (UV) خورشید هم محافظت می کنند. می توانید با جست وجو در اینترنت طرز تهیه چیپس کلم برگ را یاد بگیرید و از خوردن آن به عنوان یک میان وعده خوشمزه و ترد لذت ببرید.

16. پرتقال

پرتقال سرشار از ویتامین C است و می تواند از طریق بهبود تولید کلاژن به از بین بردن خطوط ظریف و چین وچروک کمک کند. پرتقال به غیر از ویتامین C حاوی فولات، پتاسیم، ویتامین B1 (تیامین)، فیبر و پروتئین هم است.

از جمله فواید پرتقال می توانیم به کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی، جلوگیری از شکل گیری سنگ کلیه و پیشگیری از کم خونی (آنمی) اشاره کنیم.

17. بادام

برای تقویت سلامتی خود بادام را به رژیم غذاییتان اضافه کنید. مطالعات نشان می دهند که خوردن بادام به عنوان میان وعده در کاهش فشار خون مؤثر است.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که بین مصرف بادام و کاهش چربی شکمی ارتباط وجود دارد. بادام را می توانید خالی بخورید یا آن را به اسموتی یا ماست یونانی اضافه کرده و میل کنید.

18. کدوحلوایی

کدوحلوایی سرشار از بتاکاروتن، ویتامین C، آهن، پروتئین، فیبر، ویتامین A، مس، پتاسیم، ویتامین E و منگنز است. این میوه پاییزی آنتی اکسیدان زیادی دارد و به همین دلیل ممکن است احتمال ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد.

کدوحلوایی حاوی آنتی اکسیدان هایی مثل آلفاکاروتن و بتاکاروتن است که می توانند رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از آسیب دیدن سلول ها توسط آن ها جلوگیری کنند.

مطالعات نشان می دهند که این آنتی اکسیدان ها از پوست در برابر آسیب ناشی از نور خورشید محافظت می کنند و احتمال ابتلا به سرطان، بیماری های چشم و سایر مسائل را کاهش می دهند. کدوحلوایی ممکن است در کاهش وزن هم مؤثر باشد.

19. بادام زمینی

مالیدن مقداری کره بادام زمینی روی سیب یا کرفس می تواند برای پوست مفید باشد. لوتئین موجود در بادام به حفظ خاصیت کشسانی پوست و جلوگیری از چین وچروک کمک می کند.

محققان در یک مطالعه به این نتیجه رسیدند که بین مصرف بادام زمینی و کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی، همچنین عمر طولانی تر ارتباط وجود دارد. برای افزایش انرژی در طول روز، یک مشت بادام زمینی بخورید.

20. دارچین

روی لاته خود مقداری دارچین بپاشید و از این طریق از خواص کم نظیر آن برای سلامتی بدن بهره مند شوید. محققان در یک مطالعه متوجه شدند که دارچین ممکن است در کاهش درد و مبارزه با افزایش سطح انسولین مؤثر باشد . یک مطالعه به این نتیجه رسید که دارچین می تواند به جلوگیری از مسائل شناختی ناشی از افزایش سن کمک کند.

21. قارچ

قارچ برای سلامتی عمومی بدن معجزه می کند. این ماده غذایی سرشار از ویتامین D است. این ویتامین به کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مختلف مثل بیماری قلبی و آنفولانزا کمک می کند. محققان در دانشگاه میلان به این نتیجه رسیدند که افراد دچار اضافه وزن که ویتامین D مصرفی خود را افزایش دادند، کاهش وزن را تجربه کردند.

22. شکلات تلخ

شکلات تلخ جزء مواد غذایی سالم است که طرفداران زیادی دارد. این شکلات بسیار مغذی است و با خوردن آن فیبر، آهن، منزیم، مس، منگنز و پتاسیم دریافت می کنید. رزوراترول موجود در شکلات تلخ به مبارزه با چربی شکم کمک می کند.

شکلات تلخ ممکن است در بهبود جریان خون، افزایش سطح کلسترول خوب (HDL)، کاهش فشار خون، پایین آوردن احتمال ابتلا به بیماری قلبی، محافظت از پوست در برابر نور خورشید و بهبود عملکرد مغز مفید باشد. حواستان باشد که شکلات شیری یا سفید با مضراتی برای سلامتی بدن همراه است. بنابراین از مصرف آن اجتناب کنید.

23. گریپ فروت

کاهش فشار خون تنها خاصیت گریپ فروت نیست. این میوه که جزء مرکبات به شمار می رود، حاوی لیکوپین است که با کاهش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط است. محققان در یک مطالعه به این نتیجه رسیدند که نوشیدن آب گریپ فروت قبل از وعده غذایی به کاهش وزن کمک می کند.

24. قهوه

قهوه نوشیدنی است که نقشی اساسی در زندگی بسکمک از افراد دارد؛ به طوری که بعضی از افراد ادعا می کنند بدون آن نمی توانند زندگی کنند. در یک مطالعه در استرالیا محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف قهوه باعث کاهش میزان افسردگی در شرکت کنندگان شد.

محققان عنوان می کنند که کافئین موجود در قهوه می تواند به حفظ خاصیت کشسانی پوست کمک کند. فقط حواستان باشد که در مصرف قهوه زیاده روی نکنید. شواهد نشان می دهند که زیاده روی در مصرف قهوه می تواند با مسائلی برای سلامتی بدن همراه باشد.

25. کلم بروکلی

کلم بروکلی کالری کم و ویتامین ها و مواد معدنی زیادی مثل ویتامین C، ویتامین A و آهن دارد که می توانند به مبارزه با خلق وخوی بد و تغییرات متابولیک کمک کنند که معمولا با کم خونی ناشی از فقر آهن ارتباط دارد.

26. انار

این میوه خوش رنگ حاوی فیبر، پروتئین، ویتامین C، ویتامین K، فولات و پتاسیم است. تحقیقات نشان می دهند که انار می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد و جریان خون را بهبود ببخشد.

التهاب مزمن یکی از عوامل خطر بسکمک از بیماری ها از جمله آلزایمر، چاقی مفرط، بیماری قلبی، سرطان و دیابت نوع 2 به شمار می رود. انار می تواند به مبارزه با التهاب کمک کند و از این طریق احتمال ابتلا به بیماری های ذکر شده را کاهش دهد.

یک مطالعه 12 هفته ای روی افراد مبتلا به دیابت به این نتیجه رسید که مصرف 250 میلی لیتر آب انار در روز به کاهش نشانگرهای التهابی کمک کرد.

نکته سرانجامی

برای تقویت سلامت جسمی و روحی خود، باید به آنچه می خورید، توجه ویژه ای کنید. در این مقاله از خبرنگاران مگ 26 ماده غذایی را به شما معرفی کردیم که به بهبود سلامت جسم و ذهن کمک می کنند. این مواد غذایی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی را برای بدن تأمین می کنند. بنابراین حتما آن ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

منبع:

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 خرداد 1400 بروزرسانی: 19 خرداد 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1596

به "26 ماده غذایی معجزه آسا برای تقویت سلامت جسمی و روحی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "26 ماده غذایی معجزه آسا برای تقویت سلامت جسمی و روحی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید