آخرین خبرها از واکسن های ایرانی کرونا ، احتمال ادغام فاز 2و3 تست انسانی واکسن کوو برکت

به گزارش عکس پارسی، رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا آخرین جزئیات فراوری واکسن های ایرانی کرونا را تشریح کرد.

آخرین خبرها از واکسن های ایرانی کرونا ، احتمال ادغام فاز 2و3 تست انسانی واکسن کوو برکت

دکتر مصطفی قانعی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره آخرین خبرها از ساخت و کارآزمایی بالینی واکسن های ایرانی کرونا، گفت: خوشبختانه واکسن کرونای بنیاد برکت فاز اول مطالعات بالینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است و تمام آنچه مدنظر داشتیم به شکل مناسبی پیش رفت. این واکسن در حال ورود به فاز دوم مطالعات بالینی است. در صورت ادغام فاز دو و سه مطالعات بالینی، واکسن می تواند با سرعت بیشتری برای ورود به بازار آماده گردد.

وی درباره زمان احتمالی شروع فاز دوم مطالعات بالینی واکسن کرونای بنیاد برکت، اظهار کرد: فاز دوم هم احتمالا در اسفند ماه شروع گردد و تا خرداد ماه هم واکسن به بازار آید. هنوز معین نیست که فاز دو و سه مطالعات بالینی ادغام می گردد یا خیر اما در صورت ادغام این دو فاز با یکدیگر چند هزار نفر مورد مطالعه قرار می گیرند.

وی درباره زمان اجرای فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن کرونای انستیتو رازی اظهار بی اطلاعی کرد و اضافه کرد: مجریان برنامه های این واکسن انستیتو رازی و دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند که اطلاعات تکمیلی را خواهند داد.

قانعی درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر راه اندازی خط فراوری واکسن کرونای اسپوتنیک وی روسی در ایران، توضیح داد: فکر نمی کنم هنوز قراردادی در این زمینه نوشته شده باشد، این موضوع توافقی میان ایران و روسیه است، پس از انعقاد قرارداد می توان به جزئیات موضوع پرداخت اما قرار است با انتقال دانش فنی این خطی مشترک برای فراوری واکسن میان ایران و روسیه باشد.

وی در خصوص واکسن کرونای وزارت دفاع با نام میلادنور، تاکید نمود: احتمالا با تشکیل جلسه کمیته اخلاق بعدی مجوز کارآزمایی بالینی آن صادر خواهد شد. مطالعات بالینی این واکسن هم مشابه واکسن بنیاد برکت است و تفاوت چندانی نخواهد داشت. این واکسن تزریقی بوده در دو دوز و به فاصله 28 روز تزریق خواهد شد.

قانعی گفت: انتظار می رود که تا شهریور ماه سال 1400 بتوانیم احتیاج داخلی به واکسیناسیون را تامین کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش ابتلا به کرونا در افراد زیر 18 سال تصمیمات جدیدی برای واکسیناسیون این گروه اتخاذ شده است یا خیر؟، اعلام کرد: به محض آنکه هر میزان واکسن تهیه کنیم اقدام به تزریق آن خواهیم کرد. در حال حاضر گویا واکسن آسترازنیکا بر روی بچه ها هم تزریق می گردد. در کشور ما هنوز ترایال واکسیناسیون بچه ها در برنامه هایمان وجود ندارد.

قانعی درباره احتمال ناقل بودن افراد حتی پس از تزریق واکسن کرونا، اضافه کرد: در خصوص یک یا دو واکسن این مورد ذکر شده است، اما هنوز در خصوص واکسن های فراوریی کشور ما چنین موضوعی گزارش نشده است.

وی با اشاره به نقش تحریم ها در فراوری واکسن ایرانی کرونا، تاکید نمود: علت تاخیر فراوری واکسن کرونا در کشور ما نسبت به سایر کشورها همین تحریم ها است که سبب می شد اقدامی که شاید در عرض یک هفته می توانست انجام گردد تا سه ماه به طول بی انجامد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1452

به "آخرین خبرها از واکسن های ایرانی کرونا ، احتمال ادغام فاز 2و3 تست انسانی واکسن کوو برکت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین خبرها از واکسن های ایرانی کرونا ، احتمال ادغام فاز 2و3 تست انسانی واکسن کوو برکت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید