آلمانی ها در اعتراض به اجاره های بالای مسکن به خیابان رفتند

به گزارش عکس پارسی، کرایه خانه در شهرهای بزرگ آلمان با سرعتی نجومی بالا می رود. شهروندان در پایتخت و دیگر شهرهای آلمان در اعتراض به این روند دست به تظاهرات زدند. بزرگ ترین تظاهرات در برلین بود.

آلمانی ها در اعتراض به اجاره های بالای مسکن به خیابان رفتند

به گزارش دویچه وله، روز شنبه 17 فروردین (6 آوریل) هزاران نفر در شهرهای آلمان راهپیمایی کردند تا اعتراض خود را نسبت به کرایه های سرسام آور و دائما رو به افزایش نشان دهند. بزرگ ترین حرکت اعتراضی با یاری انجمن های حمایت از مستاجران در برلین پایتخت آلمان برگزار گردید. در شهرهای بزرگ دیگر مانند مونیخ، مانهایم، اشتوتگارت، کلن، فرانکفورت، لایپزیگ و درسدن نیز راهپیمایی شده است.

یکی از دلایل افزایش اجاره ها دست انداختن شرکت های بزرگ ساختمانی و معاملات ملکی بر خانه ها و املاک است. این شرکت ها بزرگ با ساختمان سازی یا مرمت خانه ها، آنها را به قیمتی نجومی اجاره می دهند. یکی از اهداف تظاهرات نمایندگان کوتاه کردن دست این شرکت هاست.

در برلین هزاران امضا برای حمایت شهروندان از سلب مالکیت از این شرکت ها جمع آوری شده است. خواست امضا نمایندگان این است که شرکت هایی که بیشتر از 3000 آپارتمان دارند، سلب مالکیت شوند. آنها می خواهند که دولت برلین صاحبان این آپارتمان ها را وادار به فروش اجباری آنها کند. این اقدام می تواند هزینه ای معادل 30 میلیارد یورو روی دست دولت بگذارد.

بعضی از سیاستمداران محافظه کار این درخواست را تکرار تجربه مطالبات کهنه سوسیالیستی دانسته و از آن انتقاد نموده اند. آنها معتقدند که صاحب خانه ها بسیار عادلانه رفتار می نمایند و حتی از حق قانونی خود برای افزایش کرایه آنطور که باید استفاده نمی نمایند.

براساس تحقیقات انستیتوی اقتصاد آلمان بیشترین افزایش اجاره ها در سال گذشته از سوی مالکان خصوصی بوده است. در حالی که خانه هایی که از سوی تعاونی ها اجاره داده شده اند، افزایش بسیار کم و عادلانه ای داشته اند. همین موسسه می گوید مالکان خصوصی با توجه به کمبود خانه در آلمان از این وضعیت سوءاستفاده نموده و کرایه ها را بی مهابا بالا می برند.

به عنوان مثال تفاوت اجاره خانه های تعاونی ها و مالکان خصوصی در سال 2013 مترمربعی 70 سنت بوده و در سال 2017 این تفاوت به 1، 30 سنت رسیده است. انجمن های سازمانده تظاهرات روز شنبه در برلین بخصوص کنسرن Deutsche Wohnen را مدنظر دارند که مالک حدود 112 هزار آپارتمان در برلین است و به خاطر رفتارش با مستاجران مدام هدف انتقاد قرار می گیرد.

کاترین گرونینگ، رئیس فراکسیون حزب سبزها در مجلس آلمان گفته است که داشتن سرپناه از حقوق پایه ایست و قیمت سرسام آور کرایه ها را خطرناک دانسته است. او خواسته تضمین حدی برای کرایه ها شده که جلوی انفجار بیش از حد آن را بگیرد. او هم چنین خواهان یک برنامه سریع برای ساختن خانه های جدید شده است. دولت باید برای این کار سالانه سه میلیارد هزینه کند. گفته می گردد آلمان دست کم 500 هزار خانه کم دارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 172

به "آلمانی ها در اعتراض به اجاره های بالای مسکن به خیابان رفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلمانی ها در اعتراض به اجاره های بالای مسکن به خیابان رفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید