آیین مذهبی سالانه زرتشتیان ایران در زیارتگاه پیرنارکی مهریز شروع شد

به گزارش عکس پارسی، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، آیین مذهبی سالانه زرتشتیان ایران در زیارتگاه پیرنارکی مهریز شروع شد.

آیین مذهبی سالانه زرتشتیان ایران در زیارتگاه پیرنارکی مهریز شروع شد

مسئول زیارتگاه پیرنارکی شهرستان مهریز گفت: همه ساله از 12 مرداد که به روز سروش ایزد معروف است، به مدت پنج روز با حضور پیروان این کیش آیین مذهبی در منطقه برگزار می شود.

بهروز جراح افزود: در تقویم زرتشتیان یک ماه که 30 روز است، هر روز به یک نام خاص نامیده می شود.

به گفته وی، هر سال در این آیین برنامه های مختلفی شامل تجلیل از دانشجویان و دانش آموزان برتر زرتشتی و قدردانی از خیران این کیش که در یک سال اخیر فعالیت داشتند، انجام می گیرد.

جراح گفت: از دیگر برنامه ها، معرفی زوج های جوان به زائران است و در این مرنام آنها در حالی که به هم کیشان خود شیرینی تعارف می کنند، آغاز زندگی مشترک خود را اعلام می دارند.

پیر نارکی یکی از قدیمی ترین زیارتگاه های زرتشتیان ایران است که در 20 کیلومتری شمال غربی مهریز و در دامنه یک کوه کم ارتفاع به همین نام واقع شده است و از آن چشمه آبی جاری است.

در این منطقه از طریق زرتشتیان به سبک معماری سنتی و از خشت و گل حدود 100 اتاق که اصطلاحا به آن خیله می گویند، برای اسکان زائران ساخته شده و به اعتقاد زرتشتیان، این کوه محل غیبت ناز بانو، شاهزاده یزدی است.

به باور زرتشتیان، وی عروس پادشاه پارس بود که پس از ورود لشکریان اسلام به فارس، رهسپار یزد گشت و خاتمه در کوه نارکی در حومه شهرستان مهریز غیب شد.

منبع: همگردی
انتشار: 12 مرداد 1402 بروزرسانی: 12 مرداد 1402 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 2222

به "آیین مذهبی سالانه زرتشتیان ایران در زیارتگاه پیرنارکی مهریز شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین مذهبی سالانه زرتشتیان ایران در زیارتگاه پیرنارکی مهریز شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید