تور دهلی: اختراع های هندی که تا به امروز نمی دانستید!

به گزارش عکس پارسی، پیشرفت کنونی بشر حاصل تعامل تاریخی میان فرهنگ ها و تمدن های سراسر دنیا بوده و هر یک از این فرهنگ ها و تمدن ها نقشی در ساختن آن دارند. هند یکی از این تمدن های بزرگ دنیا است که از هزاران سال پیش در عرصه های مختلفی همانند حکمت، هنر، ادبیات، ریاضیات، معماری، موسیقی و غیره، نقش آفرینی نموده است. این سرزمین بعلاوه خاستگاه بعضی اختراعات، اکتشافات و ابتکارات بزرگی بوده که زندگی بشری را دگرگون نموده است، اما شاید برای شما باور پذیر نباشد که بعضی از این اختراعات و ابتکارات متعلق به این سرزمین باشد. در ادامه قصد داریم تا شما را با چند اختراع که تمدن هند در آن نقش مستقیم داشته آشنا سازیم،

تور دهلی: اختراع های هندی که تا به امروز نمی دانستید!

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور دهلی ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

1. اختراع دکمه

دکمه ها بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما هستند و بهتر است از تمدن هند باستان به خاطر اختراع آن تشکر کنیم. دکمه ها در دوره تمدن دره سند اختراع شدند که حدود 5000 سال قدمت دارد و می توان آن را تا 2000 سال قبل از میلاد ردیابی کرد. به باور باستان شناسان دکمه ها در ابتدا به عنوان زینت استفاده می شد، اما بعداً برای بستن لایه های مختلف لباس مورد استفاده نهاده شد. قدیمی ترین این دکمه ها از صدف ساخته شده بودند و اشکال هندسی مختلفی داشتند.

2. اختراع شامپو

شامپو در سال 1500 بعد از میلاد در هند اختراع شد و در ابتدا برای ماساژ سر استفاده می شد. این ماده از انواع مختلف گیاهان و روغن های طبیعی تهیه می شد. کلمه انگلیسی شامپو نیز از کلمه سانسکریت Champo به معنای ماساژ گرفته شده است. بعداً در سال 1759، مردی از استان شرقی بیهار به نام Sake Dean Mahomed که به انگلستان نقل مکان کرد، اولین کسی بود که شامپو را به دنیای غرب معرفی کرد. او یک مرکز در شهر برایتون افتتاح کرد و در آنجا با استفاده از شامپو ماساژ سر انجام داد. این اقدام به سرعت در میان انگلیسی ها محبوب شد و سپس کم کم بقیه دنیایان نیز آغاز به استفاده از شامپو برای ماساژ و تمیز کردن مو های خود کردند.

3. کشف عمل جراحی آب مروارید

در قرن سوم میلادی، یک پزشک هندی به نام سوشروتا راهی برای درمان آب مروارید کشف کرد. او آب مروارید چشم را با یک سوزن خمیده (تصویر زیر با بعضی از ابزار های جراحی دیگر خود) و با فشار دادن آب مروارید در پشت چشم عفونی عمل می کرد. او پس از انجام عمل جراحی با بستن چشم آلوده با بانداژ از بیماران خود نهایت مراقبت را به عمل آورد. او بعلاوه به عنوان پدر جراحی مدرن شناخته می گردد، زیرا جراحان سراسر دنیا از تقریباً از همین روش او استفاده می نمایند.

4. اختراع صفر

صفر شاید در نگاه اول عدد چندان مهمی تلقی نگردد، اما باید گفت که بدون آن هیچ سیستم باینری وجود نخواهد داشت و این خود بدان معناست که هیچ کامپیوتری قادر به کار کردن نخواهد بود. اینکه چه کسانی عدد صفر را اختراع کردند، سوالی است که پاسخ یکسانی برای آن وجود ندارد. گفته می گردد سرخپوستان باستان اولین کسانی بودند که از نماد صفر استفاده کردند و از آن برای محاسبه مسائل مختلف ریاضی مانند جمع، تفریق و ... بهره گرفتند. با این حال بسیاری نیز معتقدند ریاضی دان هندی باستان آریابهاتا اولین کسی بود که به صورت علمی در قرن سوم میلادی به مفهوم صفر رسید و از این طریق روش محاسبات بشری را دگرگون کرد.

منبع: history

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 29 تیر 1401 بروزرسانی: 29 تیر 1401 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 2043

به "تور دهلی: اختراع های هندی که تا به امروز نمی دانستید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور دهلی: اختراع های هندی که تا به امروز نمی دانستید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید