استفاده از ویروس ها برای دستکاری ژنتیک باکتری ها

به گزارش عکس پارسی، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، کریسپر ابزاری است که به دانشمندان اجازه می دهد تا ویرایش های دقیقی بر روی ژنوم سلول های زنده انجام دهند. این کار از طریق آنزیمی امکان پذیر می شود که بخشی از DNA را از هدف جدا می کند و به آن اجازه می دهد تا با چیز مفیدتری جایگزین شود. استفاده از این فناوری قدرتمند نه تنها به دانشمندان امکان می دهد راه های جدیدی برای درمان بیماری ها بیابند، بلکه از این طریق می توان محصولات سالم تری را تولید کرد، آفات را کنترل و آلرژن ها را از حیوانات خانگی حذف کرد. در نهایت از این طریق سلول ها به رایانه های کوچک تبدیل می شوند.

استفاده از ویروس ها برای دستکاری ژنتیک باکتری ها

در طبیعت، روش دستکاری ژنتیک کریسپر در ابتدا از طریق باکتری ها به عنوان مکانیزم دفاعی در برابر ویروس هایی که آنها را شکار می کردند مورد استفاده بود، اما در مطالعه تازه محققان ویروس های شکارگر باکتری به نام باکتریوفاژها (یا فاژها) را مهندسی ژنتیک کردند تا بتوانند سویه های خاصی از باکتری ها را مورد هدف قرار دهند و یک دی ان ای را به آنها تزریق کنند تا ویرایش های خاصی در ژنوم آنها انجام دهند.

در آزمایش های اجرا شده از طریق پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی، فاژهایی که T7 و لامبدا نام گذاری شده اند، وظیفه داشتند ژن هایی را به باکتری خطرناک E. coli برسانند که باکتری ها را دستکاری کرده و مقاومت آنها را در برابر یک نوع آنتی بیوتیک از بین می برد. موفقیت این روش موجب امیدواری دانشمندان شده است.

در آزمایش بعدی، تیم از فاژ لامبدا برای انتقال آنچه به عنوان ویرایشگر پایه سیتوزین شناخته می شود استفاده کرد. این ابزار DNA هدف را نمی برد، اما بخشی از دنباله آن را تغییر می دهد و موفقیت در این زمینه مقابله با بسیاری از بیماری های خطرناک را تسهیل خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 آبان 1401 بروزرسانی: 18 آبان 1401 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 2109

به "استفاده از ویروس ها برای دستکاری ژنتیک باکتری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از ویروس ها برای دستکاری ژنتیک باکتری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید