امسال تنها 4درصد زنان تهرانی، خون اهدا کردند

به گزارش عکس پارسی، مدیرکل انتقال خون استان تهران با اعلام مراجعه 378هزار تهرانی برای اهدای خون طی 11 ماه گذشته، گفت: در این میان متاسفانه تنها چهار درصد اهداکنندگان را بانوان تشکیل داده اند.

امسال تنها 4درصد زنان تهرانی، خون اهدا کردند

به گزارش خبرنگاران، دکتر طباطبایی در نشست خبری انتقال خون استان تهران با اشاره به آمار اهدای خون در استان تهران، گفت: در 11 ماه امسال حدود 378 هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان تهران مراجعه کردند و از این تعداد حدود 292 هزار نفر پیروز به اهدای خون، پلاسما و پلاکت شدند.

وی افزود: از این تعداد حدود 19 درصد افراد، اهداکنندگان بار اولی بودند و 81 درصدشان یا سابقه اهدای خون داشتند یا اهداکننده مستمر بوده اند. متاسفانه فقط چهار درصد اهداکنندگان مان را بانوان تشکیل داده اند که این نشان می دهد ما هنوز در جذب بانوان برای اهدای خون پیروز نبوده ایم.

طباطبایی با بیان اینکه آمار اهدای گروه های خون منفی در استان تهران از میانگین 10 درصدی کشور بیشتر و 12 درصد از اهداکنندگان مان از گروه های خونی منفی بودند، ادامه داد: از کل اهداکنندگان انتقال خون استان تهران، 273 هزار واحد گلبول قرمز تولید شده، اما طی این مدت 372 هزار گلبول قرمز توزیع شده است.

وی افزود: باید توجه کرد که بسیاری از مردم جراحی هایشان را در تهران انجام می دهند و طبیعتا انتقال خون از طریق شبکه خونرسانی، خون مورد نیازشان را تامین می کند. در عین حال در این مدت 273 هزار پلاسما تولید کردیم که خوشبختانه توزیع مان حدود 147 هزار واحد بود. باید توجه کرد که پلاسما معمولا یک پنجم خون مصرف می شود.

وی با بیان اینکه تقریبا میزان اهدای خون در سال 97 مشابه سال 96 بوده است و افزایشی نداشته ایم، اظهار کرد: میزان اهدای خون در سال 96، حدود 291 هزار و 620 واحد بوده است که این میزان در سال 97 نزدیک به 291 هزارو 510 واحد بوده است. در حوزه اهدای پلاکت نیز که فراورده ای استراتژیک است و عمر کوتاهی دارد، در 11 ماهه اخیر 230 هزار واحد پلاکت در انتقال خون استان تهران تولید شده که همین میزان را در بیمارستان ها توزیع کرده ایم.

مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره استفاده از پلاسمای ایرانی در تولید داروهای مشتق از پلاسما، گفت: در حال حاضر در دنیا با توجه به افزایش سن از داروهای مشتق از پلاسما برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با بیماری های نوپدید استفاده می شود. در عین حال باید ظرفیت تولید پلاسما را در کشور بالا بریم تا 100 درصد داروهای مشتق از پلاسما، با پلاسمای ایرانی باشد.

ادامه دارد

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 160

به "امسال تنها 4درصد زنان تهرانی، خون اهدا کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امسال تنها 4درصد زنان تهرانی، خون اهدا کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید