گستره جهانی نوروز: از چین تا خاورمیانه (قسمت دوم)

به گزارش عکس پارسی، دامنه برگزاری نوروز محدود به ایران نبوده و کشورهای متعددی این جشن زیبا در تقویم ملی خود به رسمیت شناخته اند. برای آشنایی بیشتر با رسوم نوروز در سایر کشورها در ادامه همراه خبرنگاران باشید.

گستره جهانی نوروز: از چین تا خاورمیانه (قسمت دوم)

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

علاوه بر ایران و آذربایجان به عنوان مهم ترین کشورهای برگزارنماینده جشن باستانی نوروز کشورهای دیگری در حوزه قفقاز، شبه قاره هند و حتی دورترین نقطه آسیا - چین - شروع بهار و شکوفایی طبیعت را با آیین های متفاوت و زیبا جشن می گیرند.

نوروز در افغانستان

افغانستان نیز در زمره کشورهایی است که جشن نوروز را برگزار می نماید. نکته قابل توجه اینکه در این کشور نخستین روز نوروز به روز کشاورز - جشن دهقان - نیز موسوم است. البته در فاصله سال های 1996 تا 2001 میلادی - مصادف با دوران حکومت طالبان در افغانستان- برگزاری نوروز ممنوع شد.

همانند ایران و آذربایجان پیشواز از بهار از روزها قبل از فرا رسیدن چهارشنبه سوری شروع می گردد. از جمله مهم ترین آیین و رسوم نوروزی در افغانستان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • جشن گل سرخ: این جشن به مدت 40 روز از ابتدای بهار در مزار شریف و در فصل رویش گل های لاله در جایجای شهر برگزار می گردد.
  • جهنده بالا: مراسم مذهبی که در نخستین روز سال جدید توسط مقام های ارشد دولتی در مسجد کبود مزار شریف برگزار می گردد.
  • بوزکاشی: مسابقه هایی که در کنار سایر جشن های نوروزی در شهرهای شمالی افغانستان برگزار می ود.
  • هفت میوه: هفت میوه در واقع معادل سفره هفت سین در افغانستان است که شامل هفت نوع میوه از جمله کشمش، سنجد، پسته، فندق، برگه زردآلو، گردو یا سایر میوه ها از جمله آلو است.
  • سمنک: شیرینی خاصی که از گندم تهیه می گردد و معمولا چند روز پیش از نوروز تهیه می گردد. البته غذاها و خوراکی های دیگری مانند سبزی چالاو، کلوچه نوروز، ماهی و جلابی و ... ویژه نوروز در افغانستان تهیه می گردد.

همچنین، نظیر حاجی فیروز در ایران پیرمردی موسوم به کام پیرک ملبس به لباس های رنگی در روستاها و شهرها گذر نموده و با خواندن شعرهای شاد مژده فرارسیدن بهار را به مردم می دهد.

نوروز در ارمنستان

اگرچه نوروز در ارمنستان جز اعیاد ملی محسوب نمی گردد، ولی توسط اهالی ارمنستان برگزار می گردد. همچنین حضور هزاران تن از شهروندان ایرانی در ارمنستان نیز باعث رونق هر چه بیشتر این جشن می گردد. در این رابطه، طبق آمارهای اعلام شده در سال 2010 تا 2011 میلادی در حدود 27,600 نفر از شهروندان ایرانی تعطیلات نوروزی خود را در اینکشور سپری کردند.

نوروز در گرجستان

اهالی گرجستان نیز همانند مردم ارمنستان نوروز را به صورت رسمی برگزار نمی نمایند، ولی از سال 2010 نوروز به صورت تعطیل رسمی در این کشور اعلام شده است. در واقع، نوروز اغلب توسط اقلیت آذری - گرجی در تفلیس برگزار می گردد.

نوروز در چین

در کشور چین نوروز عموما در استان سین کیانگ - ترکستان چین - توسط اهالی این منطقه متشکل از اقوام هان، اویغور و قزاق برگزار می گردد. در این ناحیه نیز مردم با درختکاری، لایروبی کانال ها، خانه تکانی و تهیه غذاها و خوراکی ها به استقبال بهار می روند.

مهم ترنی نماد نوروز در جشن نوروز چینی پوره نوروز است که نمادی از شادی، موفقیت، سلامت و ثروت در سال جدید است.

نوروز در کردستان

نوروز در کردستان (که به کسر نون و سکون واو خوانده می گردد) یکی از مهم ترن جشن های مردم کردستان عراق و ترکیه است که هر ساله از هجدهم تا بیست و یکم مارس برگزار می گردد. در این جشن زیبا زنان با لباس های رنگارنگ و مردان با در دست داشتن پرچم های سبز در خارج از شهر جمع شده و با برپایی آتش و پایکوبی و پایکوبی به استقبال از بهار می روند.

البته نمودهای سوریه نیز هرساله فرارسیدن بهار و نوروز را با به تن کردن لباس های محلی خود همانند سایر ملت های پای بند به جشن نوروز شکوفایی طبیعت را جشن می گیرند.

نوروز در شبه قاره هند

پارسیان هند (گروهی از زرتشتیان ایرانی تبار که در شبه قاره هند - هند و پاکستان- زندگی می نمایند)، شروع سال جدید را با نام نوروز جمشیدی جشن می گیرند. در این ناحیه نیز استقبال از سال جدید با مراسمی نظیر خانه تکانی شروع می گردد. سپس خانه های خود را با نمادهای فرخنده ای مانند ستارگان، پروانه ها، پرندگان و ماهی ها آذین بندی می نمایند. در روز نوروز بهترین و زیباترین لباس های خود را بر تن نموده و پس از صرف صبحانه متشکل از سو (Sev) - نوعی سوپ- برای انجام مناسک مذهبی به معبد می روند. سپس با گلاب و برنج به مهمانان خود خوشامدگویی می نمایند.

لازم به ذکر است مردم شبه قاره هند نیز غذاهای ویژه ای مانند سال بوتی (غذایی مرکب از گوشت گوسفند و سیب زمینی)، پولاو (برنج به همراه آجیل و زعفران) و ... تهیه می نمایند.

سفره هفت سین نیز دارای متشکل از اقلامی مانند سبزه، سمنو، سیب، سنجد، سیر، سماق و سرکه است. البته مواردی مانند سنبل، سکه، شمع، آجیل، آیینه، تخم مرغ های رنگی و شیرینی جاتی مانند باقلوا و کتاب های مقدس را نیز باید به این مجموعه افزود.

منبع: کجارو / hulutrip.com
انتشار: 10 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 416

به "گستره جهانی نوروز: از چین تا خاورمیانه (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گستره جهانی نوروز: از چین تا خاورمیانه (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید