بی نظیرترین پل های جهان با ساختاری باور نکردنی

به گزارش عکس پارسی، پل، یکی از راه های ارتباطی است که در گوشه و کنار جهان به چشم می خورد، اما در پس مهندسی شگفت انگیز برخی از آن ها، چیز های وجود دارد که توانسته آن ها را به بی نظیر ترین پل های جهان تبدیل کند.

بی نظیرترین پل های جهان با ساختاری باور نکردنی

پل، نوعی وسیله ارتباطی است که برای راحتی و سریع ترین شدن جهت بین دو مکان ساخته می شود. زمانی که از ضرورت و کاربردی بودن صحبت می شود، دیگر به زیبایی توجه چندانی نمی شود. اما در این میان برخی از پل های در مکان های دور و غیر قابل تصور وجود دارند که علاوه بر اینکه نیاز های بشر را بر طرف کرده اند، از ساختار و زیبایی با شکوه و باور نکردنی، بر خوردار هستند.

1. پل بزرگ دانی یانگ کانشان (Danyang-Kunshan Grand Bridge)، چین

پل بزرگ دانی یانگ کانشان، با طول 164.8 کیلومتر (102 مایل) در حال حاضر طولانی ترین پل جهان است که در چین واقع شده است. ساخت این پل در سال 2006 آغاز شد و در نهایت در سال 2011 برای استفاده عموم افتتاح شد. برای ساخت این پل بزرگ، حدود 8.5 میلیارد دلار هزینه اختصاص یافت و بیش از 10 هزار نیروی کار، در این مدت زمان مشغول به فعالیت بودند. این سازه باور نکردنی که در استان شرقی جیانگسو چین واقع شده است، جهت شانگهای و نانجینگ مرکز استان جیانگسو را به هم وصل می کند. علاوه بر این، جهت این پل تا حدودی با جهت رودخانه یانگ تسه، موازی است.

2. پل میلائو ویاداکت (Millau Viaduct)، فرانسه

پل میلائو ویاداکت که در فرانسه واقع شده است، در حال حاضر توانسته عنوان بلند ترین پل جهان را به دست بیاورد. این پل حتی توانسته از نظر ارتفاع، برج ایفل را هم غافلگیر کند، زیرا مهندسان حتی تصور نمی کردند روزی بتوانند سازه ای بلند تر از برج ایفل در فرانسه بنا کنند. این پل، بلند ترین پل جاده ای جهان با ارتفاع 343 متر است که در سال 2004 افتتاح شده است. این پل منحر به فرد که دارای جهتی دو طرفه است، از طریق طراح معروف بریتانیایی، نورمن فاستر، طراحی شده و روی دره تارن (Tarn Valley) که در جنوب فرانسه واقع شده است، واقع شده است.

3. پل رایبل هد ویاداکت (Ribblehead Viaduct)، شمال یورکشایر

پل رایبل هد ویاداکت که در شمال استان یورکشایر واقع شده است، از 24 قوس سنگی که که با ارتفاع 32 متری روی زمین مستقر شده اند، ساخته شده است. این پل نمایان گر یکی از بهترین نمونه های مهندسی بی نظیر انگلیسی است. این سازه ی گسترده، بین سال های 1870 تا 1874 ساخته شد و در سال 1988 بالا ترین عنوان درجه امنیت را کسب کرد. این پل در میان چشم اندازی زیبا از سه قله کوه و همچنین مرز بین کامبریا (Cumbria) و یورکشایر واقع شده است.

4. پل واسکو دو گاما (Vasco da Gama Bridge)، پرتغال

پل واسکو دو گاما، با طول حدود 17 کیلومتر (10 مایل) که به دست آرماندو ریتو طراحی شده است، توانسته عنوان طولانی ترین پل اروپا را به دست آورد. این پل در شما شهر لیبسون پرتغال قرار گرفته و دو شهر ساکاوم و آلکوشت را به هم متصل می کند. پل در سال 1998 به روی عموم باز شد و نام آن نیز بر گرفته از نام کاشف پرتغالی است که پیروز شد برای اولین بار از راه دریا، از اروپا به هند سفر کند. پل واسکو دو گاما بر روی رودخانه تاقوس (Tagus River) واقع شده است و به قدری محکم است که در برابر باد با سرعت 155 مایل در ساعت، توان مقاومت دارد.

5. پل بیپان جیانگ (Beipanjiang Bridge)، چین

پل بیپان جیانگ که در چین قرار واقع شده است، توانسته با ارتفاع بیش از 560 متر، در فهرست بلند ترین پل های جهان قرار گیرد. ساختار این پل علاوه بر استحکام، دارای سبکی فرق دارد. پل بیپان جیانگ، شهر های لیوپانشوی (Liupanshui) و کوجینگ (Qujing) را به هم متصل می کند و توانسته از زمان سفر در جهت بحرانی و سخت بزرگراه ، سه ساعت بکاهد. ساخت این پل بیش از 88 میلیون پوند هزینه در بر داشت و ارتفاع آن نیز تقریبا دو برابر بیشتر از شارد لندن است.

6. پل طلایی (Golden Bridge)، ویتنام

پل طلایی یا گلدن بریج که در ویتنام واقع شده، دارای 150 متر طول و 1400 متر ارتفاع بالا تر از سطح دریا است. این پل در ماه ژوئن سال جاری افتتاح شد و به سرعت به یک جاذبه توریستی تبدیل شد. این پل منحصر به فرد در بالای یک کوه در نزدیکی شهر دانانگ (Danang) قرار گرفته است. طراحی این پل که توانسته آن را در فهرست پل های باور نکردنی جهان جای دهد، معینه معروف آن است، یک پل طلایی و زیبا که از طریق دو دست غول پیکر نگه داشته شده اند.

7. پل پونت دوگارد (Pont du Gard Aqueduct)، فرانسه

مطمئنا و بدون شک می توان علاوه بر پل شگفت انگیز، عنوان قدیمی ترین پل در این فهرست را هم به آن داد. پل پونت دوگارد، یک بنای یاد بود رومی است که در قرن اول میلادی ساخته شده است. این پل در اصل برای آب رسانی به شهر نایمز (Nîmes) طراحی شد و هر یک از این سه مجرای آب، دارای 50 متر ارتفاع هستند. این پل زیبا که با سنگ های آهکی زرد ساخته شده، روی رودخانه گارد واقع شده است. پل پونت دوگارد در سال 1840، از طریق دولت فرانسه به عنوان عمارت تاریخی قابل توجه اعلام شد. و همچنین در سال 1985 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

8. پل گلدن گیت (Golden Gate Bridge)، ایالات متحده آمریکا

پل گلدن گیت، احتمالا مشهور ترین پل جهان است که در سال 1937 افتتاح شد. این یک پل معلق است که سان فرانسیسکو را به شمال استان کالیفرنیا متصل می کند. پل گلدن گیت بیشتر به خاطر عظمت و شکوه مهندسی معروف نشده است، بلکه در سال 1937، بیش از 1700 نفر با پریدن از روی این پل به زندگی خود خاتمه دادند و این باعث معروف شدن بیشتر این پل شد. بعد از این اتفاقات، پروژه ای دو ساله طراحی شد تا اطراف این پل در قسمت پیاده رو، حفاظی فولادین ساخته شود تا از میزان خودکشی ها کاسته شود. رنگ این پل نارنجی متمایل به قرمز است اما به نارنجی بین المللی معروف است.

9. پل هارتلند (Hartland Bridge)، کانادا

پل هارتلند، در سال 1901 در کانادا افتتاح شد و در سال 1980 از طریق سایت ملی تاریخ به عنوان طولانی ترین پل سر پوشیده در جهان، معین شد. طول این پل سر پوشیده یک طرفه، حدود 390 متر است. در سال 1995، تمبر پستی کانادایی به افتخار این پل صادر شد. پل هارتلند در طول این سال ها بار ها دست خوش حوادث نا خوشایند مانند آتش سوزی، فرو ریختن و ... بوده است، اما امروزه به یکی از جاذبه های معروف کانادا، در جهان تبدیل شده است.

10. پل اشیما اوهاشی (Eshima Ohashi)، ژاپن

به عکس این پل نه چندان معروف که در ژاپن واقع شده است نگاه کنید؟ با شیب تندی که دارد بیشتر شبیه به ترن هوایی در شهر بازی است. پل اشیما اوهاشی که دارای طول 7.1 کیلومتری است، سومین پل بزرگ جهان با ارتفاع 44 متری و شیب تند 5.1 درصد در یک سمت و 6.1 درصد در سمت دیگر، است. این پل دارای ساختاری سخت و باور نکردنی است که شهرهای ماتسوئه در استان شیمانه و ساکای میناتو در استان توتوری را به یکدیگر متصل می کند.

منبع: کجارو / independent.co.uk
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1910

به "بی نظیرترین پل های جهان با ساختاری باور نکردنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی نظیرترین پل های جهان با ساختاری باور نکردنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید